FOTO Cum va arăta cel mai complex autodrom din Europa de Est, construit de Titi Aur la doi paşi de Capitală

0
Publicat:
Ultima actualizare:

În prima parte a lunii iunie, cel mai complex autodrom din Europa de Est îşi va deschide porţile în Crevedia, judeţul Dâmboviţa, la circa 30 de kilometri de Bucureşti. Lucrările au început în urmă cu un an, iar costurile se ridică la aproximativ 10 milioane de euro.

Cel mai dotat centru specializat în pregătirea şoferilor va fi inaugurat, începând cu luna iunie, în localitatea dâmboviţeană Crevedia. Proiectul, gândit de cunoscutul pilot român Titi Aur, plasează România pe harta statelor în care şofatul defensiv devine un obicei sănătos pentru reducerea numărului accidentelor rutiere. „În toată lumea civilizată este obligatoriu să faci cursuri de conducere defensivă. La noi, nu se face nimic. Aici vom avea un centru de cercetare, vom oferi o formare profesională continuă a şoferilor“, a explicat, pentru „Adevărul“, pilotul Titi Aur.

Opt zone ultramoderne

Centrul de cercetare se întinde pe 12,5 hectare şi cuprinde o pistă enormă, pe care sunt amenajate opt zone diferite. Odată ce au ajuns pe pistă, şoferii pot înţelege, printre altele, ce înseamnă să derapezi, să conduci pe macadam, să aluneci, să frânezi în condiţii de siguranţă sau să eviţi un pieton la timp. În funcţie de ce urmează să facă şoferul pe pista autodromului, reprezentanţii acestuia îi oferă o maşină cu care se poate „juca“ pe pistă sau îl îndrumă să folosească propria maşină. Pentru realizarea proiectului estimat la aproximativ 10 milioane de euro, pilotul a reuşit să obţină fonduri europene, adică 70% din valoarea investiţiei.

image

„Cei care au intrat pe pistă sunt supravegheaţi în permanenţă. Avem 24 de camere fixe şi opt mobile. În funcţie de ce va face cel de pe pistă, o să stabilim dacă are nevoie şi de un instructor în maşină sau dacă poate să meargă şi singur“, mai spune Titi Aur.

image

Pietoni din burete

image

Pe una dintre cele mai spectaculoase zone ale pistei, şoferii sunt puşi la grea încercare, după cum explică pilotul. Este vorba despre un platou care se întinde pe 135 de metri lungime şi care va avea, pe o parte, o zonă în care vor fi puşi 20 de pietoni din burete. În asfalt, vor fi montate şine pe care vor fi amplasaţi falşii pietoni. În faţa pietonilor vor fi montaţi senzori care vor detecta mişcare, iar reprezentanţii autodromului vor putea activa câţiva pietoni cu ajutorul unor telecomenzi.

„Pietonii se vor deplasa pe şinele din asflat cu o viteză care variază între 5 şi 20 de kilometri. Cursantul nu o să ştie care sunt pietonii pe care eu i-am activat, iar aceştia îi vor sări în faţă. Sistemul este gândit în aşa fel încât şoferul este nevoit să-i evite la limită“, explică Titi Aur.

O altă zonă interesantă a pistei va fi destinată acvaplanării. Aici, conducătorii auto vor vedea ce înseamnă să conduci prin apă sau ce se întâmplă în momentul în care o cantitate însemnată de apă îţi ajunge pe parbriz în timpul mersului. 

De asemenea, în circuit sunt incluse un pod de beton şi o suprafaţă cu macadam în interiorul căreia va fi amenajată o zonă de off-road. Printre zonele amenajate în circuit va exista şi un spaţiu cu piste concentrice pe care şoferii pot testa diferite suprafeţe de carosabil.

image

Aşa arată pistele concentrice FOTO David Muntean

Mecanisme pentru derapaj

Într-o altă zonă, şoferii vor putea înţelege ce înseamnă să conduci pe gheaţă. Este turnat un strat de asflat foarte lucios care va fi stropit cu apă. Cursanţii vor trece printre jeturile de apă, considerate obstacole, fiind nevoiţi să mai facă faţă unei probe: pe asflat vor fi montate nişte rampe care se vor deplasa în momentul în care maşina va trece pe deasupra lor, făcându-l pe şofer să controleze şi mai greu autoturismul. De asemenea, există şi zone cu denivelări sau piatră cubică.

image

După finalizarea lucrărilor, rampele negre se vor deplasa în momentul în care maşinile vor trece peste ele FOTO David Muntean

Maşina care se ridică de la sol

Cei care vor trece pragul centrului din Crevedia îşi pot testa capacităţile de şoferi cu ajutorul unei maşini inedite. Este vorba despre o invenţie, adaptată după un model din străinătate, care ridică de la sol maşina pe care o conduci. Concret, este vorba despre un autoturism care are roţi suplimentare în faţă şi în spate şi care, cu ajutorul unui computer, calculează cât de corect acţionează şoferul în timpul traseului. „În cazul în care reacţionezi greşit, roţile se ridică mult, iar în cazul în care şoferul procedează corect maşina este lăsată, din nou, pe sol“, explică Titi Aur.

image

Titi Aur explică cum funcţionează maşina care se ridică de la sol FOTO David Muntean

Centrul de cercetare din Crevedia cuprinde şi o clădire cu aspectul unei maşini, unde sunt amenajate săli în care se pot organiza evenimente, un restaurant şi un bar, dar şi câteva camere de hotel pentru cei „de-ai casei“. Vor mai exista şi service-uri auto şi o zonă de spălătorie prin care va trece orice maşină înainte şi după ce va ieşi de pe pistă.

Titi Aur susţine că în cadrul centrului de cercetare se vor putea face studii în care vor fi incluşi chiar şi cei care vin să înveţe ce înseamnă să condusul defensiv. „Sunt trei direcţii de cercetare. Vor putea face studii cei din afara autodromului şi instructorii noştri. Cu acordul cursanţilor, vom face studii despre reacţiile pe care le au ei în timp ce sunt pe pistă“, mai spune pilotul.

Pentru ca şoferii să fie în siguranţă în orice zonă a pistei, Titi Aur are nevoie de 100.000 de cauciuri pe care le va aranja pe marginea autodromului. În cazul extrem în care cursanţii vor ieşi de pe pistă vor fi opriţi în cauciucurile montate.

București



Partenerii noștri

Ultimele știri
Cele mai citite