Cât ne costă siguranţa copiilor în traficul auto
0În curând, vom fi obligaţi să ducem copiii de până la 12 ani cu maşina doar în scaune speciale, care ajung să coste chiar şi 8.000 de lei. Unii şoferi se plâng şi de limita de vârstă prea mare
Ai autoturism şi copii de până la 12 ani? Felicitări! În curând nu-i vei mai putea plimba cu maşina fără fotoliul special pentru cei mici, montat pe bancheta din spate. Măsura preluată din ţările europene a fost inclusă într-un proiect de modificare a regulamentului rutier, aprobat deja de Guvern, care urmează să treacă prin Parlament pentru a intra în vigoare.
Dacă n-ai încă un scăunel de maşină pentru micuţul tău, poţi cumpăra unul din magazinele online. Ofertele sunt pentru toate buzunarele şi variază după vârsta şi greutatea copilului. Pentru bebeluşi, preţurile sunt cuprinse între 560 şi 2.300 de lei, în funcţie de calitate şi de sistemele de prindere. Pentru preşcolari, găseşti fotolii cu trei puncte de prindere a centurii de siguranţă sau perne cu cotiere la 790-2.000 de lei. În schimb, un model sport cu sistem de siguranţă reglabil pentru copii de până la 12 ani costă peste 3.500 şi pot trece chiar de 8.000 de lei.
„Am luat scaunul pentru băiat încă de când s-a născut. Ar fi o prevedere bună în legislaţie, din perspectiva siguranţei auto. Chiar ieri am văzut într-o maşină 4x4 nişte copii care se jucau şi se întindeau către scaunele din faţă, iar şoferul nu putea fi atent la drum“, ne-a spus Radu Nahaba, un broker de asigurări, în timp ce-şi urca băiatul de doi ani în autoturism. „Acest punct trebuia să fie de mai multă vreme în codul rutier. E cam exagerat, totuşi, să pui în aşa scaun un copil de 12 ani. Puteau limita vârsta până la şase ani“, a menţionat şi Vitalie Graur, un alt conducător auto.
Amendă fără puncte de penalizare
Potrivit inspectorului de poliţie Marian Gheorghe, autorul proiectului, regula va fi valabilă atât pentru cei care îşi duc copiii în autoturismele personale, cât şi pentru taximetrişti. În schimb, nici unii şi nici ceilalţi nu vor primi puncte de penalizare, dacă vor fi prinşi fără scăunel în maşină.
“ I-am luat băiatului scaun când s-a născut. Toţi părinţii ar trebui să facă astfel. Radu Nahaba broker de asigurări
„Taximetristul poate alege să transporte un copil de până la 12 ani, dacă este echipat corespunzător, ori poate refuza cursa. Agentul de circulaţie l-ar putea amenda cu până la 60 de lei în baza Articolului 240 din Codul Contravenţional, pentru încălcarea prevederilor de securitate rutieră“, a precizat poliţistul.
E cam exagerat să pui în aşa scaun un copil de 12 ani. Puteau limita vârsta la 5-6 ani. Vitalie Graur sportiv
Deocamdată, companiile de taxi nu se grăbesc să-şi utileze vehiculele. „Scaunele auto pentru copii costă foarte mult. Le vom monta doar dacă vom fi obligaţi. Aşteptăm să apară legea în Monitorul Oficial“, a afirmat Oleg Ionaşcu, managerul unei firme din Capitală.
Marcaje rutiere în premieră semnalizare
Printre modificările la regulamentul de circulaţie rutieră, propuse de Ministerul Afacerilor Interne, sunt prevăzute 37 de indicatoare şi benzi de semnalizare noi. Astfel, toate virajele la dreapta sau la stânga permise la culoarea roşie a semaforului vor fi indicate cu o săgeată verde pe fundal negru.
Un punct negru încadrat într-un triunghi cu marginile roşii va indica faptul că pe o distanţă de un kilometru au avut loc cel puţin cinci accidente rutiere în ultimii cinci ani, soldate cu minim cinci victime.
Sensurile de mers vor fi delimitate cu benzi rezonatoare longitudinale de culoare albă, iar cele de dinaintea trecerilor de pietoni - cu benzi rezonatoare roşii, dispuse oblic. Semnul care indică lucrări pe carosabil va avea fundal galben, iar maşinile de poliţie vor staţiona doar în locurile special marcate cu „POL“ . În plus, indicatoarele de limitare a vitezei şi cele care semnalizează trecerile de pietoni vor avea contururi fluorescente de culoare galben-verzuie. „Am făcut aceste modificări fiindcă vrem ca şi prin semnalizarea corespunzătoare a circulaţiei rutiere să scădem numărul accidentelor. După ce noile prevederi vor fi publicate în Monitorul Oficial, putem spune că avem un regulament rutier ajustat la standardele europene“, afirmă Marian Gheorghe, autorul documentului.