DEZBATERE ELECTORALĂ (7) Compensaţiile pentru căldură în Chişinău nu afectează bugetul capitalei
0
Din anul 2008, familiile cu venituri mici din municipiul Chişinău pot beneficia de ajutor social pentru achitarea energiei termice, gazelor naturale, lemnelor şi cărbunilor folosite pentru încălzire. Primăria compensează, în prezent, 40% din tariful la energia termică. Pentru a beneficia de compensaţii, persoanele trebuie să prezinte documente care confirmă situaţia lor financiară.
Pentru sezonul rece a anului trecut, suma compensaţiilor a depăşit un milion de lei. Majoritatea candidaţilor la Primăria Chişinăului optează pentru menţinerea acestor subvenţii. Totuşi, în declaraţiile lor electorale propun şi alte soluţii pentru a reduce din consumul iraţional al energiei.
Oleg Brega (PDA): Compensaţiile, un abuz
Compensaţiile pentru căldură alocate de către Primăria Chişinău le consider un abuz şi o favorizare nejustificată a locuitorilor capitalei şi poate o încurajare a migrării cetăţenilor care vor să se încălzească iarna spre capitală. Eu cred că aceasta trebuie să fie preocuparea guvernării, iar Primăria trebuie să aibă grijă de încălzirea oamenilor, indiferent de categoriile sociale (...) Cetăţenii trebuie să ştie că e necesar să muncească, e necesar să strângă cureaua, e necesar să-şi asume răspundere, dar să nu aştepte că Primăria o să vină să le facă totul sau Primăria o să le dea. Primăria are de unde da, dar nu trebuie să dea de pomană numai pentru interese electorale. Până acuma s-a făcut greşit. Aceasta este o reminiscenţă a trecutului sovietic sau o manifestare de populism.
DEZBATERE ELECTORALĂ (1) De ce vreţi să fiţi primar? Cum răspund candidaţii la Primăria Chişinăului
Dorin Chirtoacă (PL): Chişinăul este singurul oraş din estul Europei în care am introdus sistemul de compensaţii nominative pentru fiecare cetăţean cu venituri mici
În general, compensaţiile pentru căldură nu este treaba Primăriei, ci a Guvernului. Dar, întrucât Guvernul niciodată nu şi-a bătut capul de aşa ceva, noi tot timpul am fost înaintea lor în această privinţă. Din anul 2008 acordăm compensaţii celor care au venituri mai mici decât coşul minim de consum. În prezent, pragul este de 2.500 de lei pentru un membru de familie. Cu alte cuvinte, dacă avem o familie de patru membri - soţ, soţie, doi copii, unde lucrează soţul şi soţia, copiii fiind minori - cu un venit de 10.000 de lei, ei sunt inteligibili de a primi compensaţie la căldură 40% din factură. Pentru municipiu, povara se ridică la câteva zeci de milioane de lei. Această compensaţie este oferită la circa 30 de mii de familii. Astfel, noi am reuşit să rezolvăm o problemă legată de funcţionalitatea serviciului de aprovizionare cu energie termică, lucru care nu l-a rezolvat nimeni nici în Moldova, nici în Ucraina, nici în România, nici în Rusia, nici în Belarus. Deocamdată, Chişinăul este singurul oraş din tot estul Europei în care am introdus sistemul de compensaţii nominative pentru fiecare cetăţean cu venituri mici. În rest, toţi ceilalţi au obligaţia să achite costul integral al serviciului. Astăzi, tariful acoperă preţul cheltuielilor de funcţionare a întreprinderilor şi, în felul acesta, nu mai acumulăm datorii faţă de Gazprom, nu există riscul să fim deconectaţi de la căldură în toiul iernii sau să nu primim căldură toamna. Dimpotrivă, de multe ori, furnizorul de căldură încearcă să împingă mai multă căldură decât este necesar consumatorului şi noi aici îi limităm prin mijloacele pe care le avem la dispoziţie.
Vasili Chirtoca (PCRM): Noi avem o alternativă
Noi vrem să formăm un sistem de amenajare totală a teritoriului în toate cartierele şi în suburbii. Noi vrem să lucrăm cu oamenii. Trebuie să-i cunoaştem pe toţi cei care cer ajutor şi compensaţii. Voi încerca să mă ocup de compensaţii, dar stiţi că lucrul acesta nu ţine de oraş. Termocom-ul a fost pierdut de Primărie aproximativ cu patru ani în urmă. Noi avem o alternativă. Vom crea în cartiere minicentre care să producă căldură. Acolo vor fi pompe subterane cu o eficienţă bună de până la 40 de grade. Va trebui să producem energie solară. Compensaţiile la căldură vor fi cu 50% mai ieftine. Pe un cartier de 3.000 de locuitori ar ajunge o încăpere de 200 de metri pătraţi.
Serafim Urechean (PLDM): Trebuie descentralizat sistemul de termoficare
Compensaţiile trebuie păstrate. În trecut, Primăria a conceput un proiect de descentralizare a sistemului de termoficare împreună cu danezii şi cu cehii. Noi vom reveni la acest proiect şi fiecare bloc locativ va avea sursa de aprovizionare cu energie termică individuală. Fiecare cetăţean va putea să ia atâta încălzire cât îi permite buzunarul sau pentru a-şi păstra sănătatea. Sigur că pierderile din acest sistem este costisitor şi noi preponderent încălzim mediul ambiant. Probabil de la Chişinău se începe încălzirea globală. Trebuie schimbat tot sistemul de termoficare, să ajungem la un sistem eficient şi puţin costisitor. Iar în perioada aceasta de trecere trebuie păstrate compensaţiile în măsura posibilităţilor bugetului Chişinăului. Fiindcă declaraţii populiste pot face oricine, dar niciunul nu are experienţă în domeniu.
Aşa cum fiecare plăteşte pentru energia electrică, pentru telefon, aşa trebuie să fie plătită şi energia termică. Toată Europa, ţările ex-socialiste au trecut la acest sistem. Noi l-am studiat, ştim cum trebuie să facem. Eu cred că acest sistem descentralizat poate fi realizat într-un mandat-două.
Monica Babuc (PD): Compensaţiile pentru căldură nu reprezintă principala problemă a bugetului municipiului
Aş vrea să fiu, din capul locului, foarte tranşantă - principala problemă a bugetului municipal nu o constituie subvenţiile pentru căldură. De aceea, eu cred că ele nu trebuie în niciun caz eliminate, mai ales că acestea reprezintă un sprijin real pentru multe familii social-vulnerabile din Chişinău.
Există o sumedenie de alte cheltuieli ineficiente, eliminarea cărora ar duce la un buget mai echilibrat. Să vă dau doar un singur exemplu din programul pe care îl susţin pentru Chişinău. Astfel, dacă s-ar pune în aplicare planul echipei PD de eficientizare energetică a fondului locativ, acest lucru ar duce la reducerea de două ori a facturii pentru încălzire. Asta înseamnă, automat, reducerea numărului de subvenţii care sunt acordate în prezent! Nu mai vorbesc de faptul că eficientizarea energetică a blocurilor ar crea mii de locuri de muncă în capitală, care, la rândul lor, s-ar întoarce, prin contribuţii, în bugetul municipiului.
DEZBATERE ELECTORALĂ (3) Candidaţii la Primăria Chişinăului răspund ce facem cu microbuzele
Zinaida Grecianîi (PSRM): Voi obţine o compensare de până la 60 % a facturilor pentru pensionari
În ultimii ani tarifele la serviciile comunale au crescut de 4-6 ori. Astfel, proprietarii a peste 70 de mii de apartamente au acumulat restanţe la serviciile comunale, iar o parte din ei sunt daţi afară din case pentru datoriile la serviciile comunale. Împreună cu echipa voi pune la punct un control dur asupra procesului de calcul a tarifelor comunale, voi scoate toţi intermediarii care pun adaosuri la tarife, iar pentru persoanele social-vulnerabile, pensionari, veterani, voi obţine o compensare de până la 60 la sută a facturilor.
DEZBATERE ELECTORALĂ (4) Ce trebuie să facă un primar pentru a opri construcţiile ilegale?
Oazu Nantoi (PPEM): În Europa, care este bogată, se economiseşte fiecare calorie de energie termică
Oraşul Chişinău, cu excepţia zonelor rezidenţiale, a moştenit o infrastructură de pe timpurile sovietice. Această infrastructură provoacă risipă a energiei termice. Cu mulţi ani în urmă s-a pornit epopea cu Termocomul, CET-1 şi CET-2. Termocomul a fost declarat insolvabil de Guvern. Au trecut toţi termenii - reformări, scandaluri. Acum ce pot constata? Că Termocomul nu este subordonat municipiului Chişinău. Iar acele pierderi în reţea care trebuie să fie reduse prin utilizarea ţevilor preizolate nu intră în competenţa mun. Chişinău. În competenţa municipiului sunt 5.000 de conectări între reţeaua agentului termic cu consumatorii finali. În Europa, care este bogată, se economiseşte fiecare calorie de energie termică. Doar în 80 din cele 5.000 de puncte de conectări sunt instalate schimbătoare individuale de căldură care permit din start să reducem aproape cu 20% pierderile. Trebuie extinsă această practică - leasing, contracte cu firme care au experienţă în domeniu.
Eu ştiu că se discută, se promite, dar eu nu văd realizări. Reducerea pierderilor prin termoizolarea blocurilor de locuit. Aceasta iarăşi necesită cheltuieli, investiţii, dar BERD, BEI, alţi sponsori pot fi găsiţi. Acest proiect trebuie să fie realizat. Noi nu putem influenţa asupra preţului gazului rusesc, care vine în Republica Moldova, dar noi putem să reducem substanţial pierderile. Atunci, povara presiunii, în special asupra segmentului populaţiei cu venituri mici, se reduce. Respectiv, nu vom avea nevoie de populism. Lăsaţi dna Grecianîi să ne spună cum la 26 decembrie 2005 a semnat protocolul cu Gazpromul prin care s-a obligat ca preţurile la gazul livrat Republicii Moldova să atingă preţul european. În sectorul energetic e o debandadă şi un haos, la nivel naţional, în spatele căruia se ascunde corupţia mare, dar asta e o altă temă.
DEZBATERE ELECTORALĂ (5) Standarde europene în gestionarea deşeurilor, în următorii 4-5 ani
Ilian Caşu (PN): Dacă reuşim să eliminăm furtul de bani din Primărie, se eliberează fonduri pentru aceste compensaţii
Vrobiţi despre furnizorul Termocom care, dacă eu nu greşesc, a trecut în gestionarea Ministerului Economiei, care este structură a Guvernului central. Eu mă pronunţ în favoarea acestor compensaţii pentru căldură. Este capacitatea instituţională a Primăriei să gestioneze aceste ajutoare în condiţii de buget auster, astfel ca să nu fie risipă şi să fim încrezuţi că cei care realmente au nevoie de ajutor, să-l primească.
Un element foarte important al administraţiei publice locale sunt funcţionarii, cei care lucrează în direcţiile Primăriei şi gestionează acest contact cu cetăţeanul. Cetăţeanul îşi face impresie despre Primărie, atunci când se duce să scrie o cerere, să solicite un ajutor, că este tratat cu neprofisionalism, indiferenţă, nepăsare. El merge şi discută în societate. Este nevoie de servicii profesioniste, funcţionari responsabili şi o capacitate a Primăriei de a gestiona aceste ajutoare. Dacă reuşim să eliminăm risipa şi furtul de bani din direcţiile Primăriei, vă asigur că se eliberează fonduri pentru aceste compensaţii. Ele categoric sunt indispensabile păturilor social-vulnerabile.
DEZBATERE ELECTORALĂ (6) Comerţul stradal din Chişinău, o practică medievală