Cine crede că Guvernul îşi îndeplineşte promisiunile?

0
Publicat:
Ultima actualizare:

Analiştii de la Chişinău sunt sceptici cu privire la capacitatea Guvernului Gaburici de a pune în practică recomandările transmise de partenerii de dezvoltare ai Republicii Moldova. În acelaşi timp, aceste recomandări sunt văzute ca un semnal de alarmă pentru Republica Moldova, care trebuie să demareze un proces complex de reforme.

Experţii consultaţi de Adevărul Moldova apreciază că Guvernul condus de premierul Chiril Gaburici va avea dificultăţi în a realiza măsurile de reformă solicitate de principalii parteneri de dezvoltare ai Republicii Moldova. Printre piedicile văzute de analişti se numără cantitatea mare de reforme care trebuie realizate într-un timp foarte scurt, incapacitatea administrativă a guvernanţilor dar şi lipsa voinţei politice.

Obligaţii din documente internaţionale

Igor Boţan afirmă că Republica Moldova are obligaţii scrise în raport cu UE, iar aceste obligaţii sunt reiterate în Acordul de Asociere şi în Planul de Acţiuni pentru implementarea lor. „Lucrurile merg anapoda. Există domenii în care suportul partenerilor europeni se duce ca apa în nisip. Vorbesc, de exemplu, de lupta cu corupţia, reformarea justiţiei pregătirea economiei Republicii Moldova pentru a produce bunuri care pot pătrunde pe piaţa europeană. Acolo este şi piaţa muncii, şi standardele şi dezvoltarea agriculturii şi un şir de lucruri care sunt foarte, foarte importante şi unde avem stagnare, avem jocuri politice, avem tot ce vrei numai nu avem dedicată implementării prevederilor acestui acord”, susţine Igor Boţan. Referitor la capacitatea guvernanţilor de a-şi îndeplini angajamentele asumate, Igor Boţan ne-a declarat: „Off !!! Cine mai crede că guvernanţii din Republica Moldova îşi îndeplinesc promisiunile şi obligaţiile? Nimeni nu crede în acest lucru...”

image

Conform analistului , guvernanţii Republicii Moldova vor rămâne în zona lor de confort pentru că, aşa cum văd ei aceste lucruri, nu există un pericol real pentru ei în raport cu partenerii de dezvoltare. Politicienii de la Chişinău ştiu că finanţatorii Moldovei îşi au deja bugetele făcute pentru o perioadă de şapte ani, deci banii vor continua să vină şi totodată nu există instrumente reale de presiune asupra lor, deci stau liniştiţi, apreciază Igor Boţan.

image

Un document complex

Analistul Viorel Chivriga consideră că este foarte bine că a apărut acest document la insistenţa partenerilor de dezvoltare, apreciind că documentul înaintat premierului Gaburici este unul mai bun decât programul de guvernare asumat în Parlament.

image

„Viteza de mişcare a instituţiilor statului nu este cea pe care ne-o dorim şi cam peste tot eu am văzut anume o măsură, care de fapt este şi constatare şi anume ceea ce prevede întărirea capacităţilor instituţionale a instituţiilor de stat. Acest lucru se regăseşte practic pe fiecare dimensiune. În afară de asta, o bună parte din măsuri prevăd o accelerare în ceea ce priveşte reformele care sunt prevăzute de Acordul de Asociere, la fel pe toate palierele. Mie îmi vine greu să spun dacă unele din ele sunt realiste”, mai susţine Viorel Chivriga.

Analistul crede că termenele de realizare a reformelor sunt foarte scurte: „Sunt unele măsuri care trebuie să fie realizate foarte rapid, dar el nu au fost realizate pe parcursul a mai mult de 20 de ani. Aici probabil e un fel de incitare la creşterea responsabilităţii, în primul rând. Sunt unele măsuri care întradevăr trebuie să fie realizate foarte rapid, dar finalizarea reformelor, în foarte multe cazuri necesită şi ceva timp”.

image

Presiune pe guvern

Analistul politic Roman Mihăieş apreciază că recomandările partenerilor de dezvoltare ai Republicii Moldova reprezintă „o încercare de a îndemna guvernul să adopte anumite măsuri de urgenţă”. „Într-un fel este o alarmă pe care au transmis-o ei, adică ei sunt alarmaţi de anumite, să zic aşa, elemente de atitudine constructivă şi au venit cu anumite opinii pe anumite domenii foarte concrete. De fapt au venit cumva să completeze programul de guvernare”, susţine Roman Mihăieş.

În ceea ce priveşte voinţa parlamentară pentru implementarea recomandărilor, Roman Mihăieş este destul de sceptic: „O bună parte dintre recomandări se referă la modificarea legislaţiei. Aici e nevoie de voinţă politică, nu e nevoie de finanţare şi se poate ca o parte importantă dintre aceste recomandări să fie transpuse şi-n viaţă. M-am aşteptat ca astăzi parlamentul să ia cumva act de aceste recomandări, dar nu s-a întâmplat acest lucru. Sper că premierul va veni în parlament cu un raport privind aceste recomandări într-un termen rezonabil de 1-2 săptămâni să raporteze parlamentului ce va face cu aceste recomandări, căci premierul este cel care le-a primit de la reprezentanţii partenerilor de dezvoltare”. În ceea ce priveşte modul în care vor reacţiona partenerii de dezvoltare faţă de îndeplinirea sau neîndeplinirea recomandărilor, Roman Mihăieş afirmă că „Va fi o reacţie pe cale politică şi diplomatică privind realizarea acestor reglementări. Eu cred că recomandările vor fi realizate în proporţie de minimum 50 la sută pentru că unele capitole şi unele recomandări sunt discutabile”.

Premierul Chiril Gaburici a primit miercuri un document care cuprinde lista reformelor ce trebuie îndeplinite de Guvernul Republicii Moldova în următoarele 100 de zile. Iar multe dintre aceste reforme şi măsuri necesarese extind şi pe perioade un an şi mai mult de un an. Lista reformelor pe care trebuie să le aplice Guvernul Republicii Moldova a fost înaintă sub forma unor recomandări ale partenerilor de dezvoltare ai Republica Moldova: Naţiunile Unite, Banca Mondială, Delegaţia Uniunii Europene în Republica Moldova, USAID, Agenţia de Cooperare Internaţională a Germaniei, Agenţia de Dezvoltare Austriaca, Agenţia Elveţiană pentru Dezvoltare şi Cooperare, în coordonare cu reprezentanţele diplomatice ale SUA, Suediei, Elveţiei, Germaniei şi Austriei.

Republica Moldova



Partenerii noștri

Ultimele știri
Cele mai citite