Benzina şi motorina se vor scumpi. Deputaţii vor să majoreze accizele la carburanţi pentru a compensa pierderile de la reducerea taxelor la maşinile de lux
0
Liderul fracţiunii liberal-democrate din Parlamentul Republicii Moldova, Valeriu Streleţ, susţine că opinia publică şi-a format o viziune eronată asupra proiectelor care au fost declarate neconstituţionale săptămâna trecută, potrivit Unimedia.
Potrivit parlamentarului, decizia privind neconstituţionalitatea a fost luată pe motiv că unele avize au întârziat să vină în Parlament doar cu o singură zi în cazul unui proiect de lege, iar în cazul altuia - din motiv de procedură.
Totodată Valeriu Streleţ a explicat modificarea în politica bugetară privind accizele la importul de maşini în felul următor: „Nu vorbim de maşini de lux, cât de maşini cu o capacitate cilindrică mare, categorie în care ajung diferite tipuri de microbuze de pasageri, care au capacitatea motorului de la 2.500 centimetri cubi în sus, etc.“, a declarat deputatul citat de Unimedia.
Cât despre pierderile bugetului de la această reducere, liderul fracţiunii PLDM a precizat că diferenţa ar urma să fie luată din veniturile de la taxarea carburanţilor.
"Urma ca banii la buget să fie luaţi ulterior prin intermediul accizelor la combustibil”, a spus Streleţ, fără a preciza modalitatea de acumulare a banilor.
O creştere a veniturilor de la accizele la carburanţi ar putea fi rezultatul creşterii consumului, sau a majorării accizelor.
Datele Agenţiei Naţionale pentru Reglementare în Energetică arată că din anul 2008 şi până în anul 2012 consumul de benzină s-a redus cu peste 25%, iar cel de motorină după o scădere de 10% în anii 2009-2010, a revenit în anii 2011-2012 la nivelul de până la criză. S-a majorat doar consumul de gaz lichefiat.
În 9 luni ale anului 2013, importul de benzină a crescut cu doar 2,2%, cel de motorină cu 16,7%, iar de gaz lichefiat cu 1,5%
În acelaşi timp din anul 2009, cota accizelor la benzină şi motorină a crescut de două ori, iar din anul 2012 a fost introdusă şi acciza la gazul lichefiat. În consecinţă veniturile de la taxarea carburanţilor au crescut doar în urma majorării cotei accizelor, dar şi ca urmare a scumpirii petrolului la bursele internaţionale.
În prezent cele mai mari accize sunt la importul de benzină de 3.500 lei pentru o tonă, de 2,4 ori mai mari ca cele la motorină şi cu 60% mai mult comparativ cu cele la gazul lichefiat.