Rablele străine poluează Republica Moldova
0
Bugetul de stat este lipsit de sute de milioane de lei, iar populaţia locuieşte într-un mediu tot mai poluant din cauza că reglementările în domeniul auto permit autoturisimelor cu numere străine să circule nestingherit în Republica Moldova, consideră expertul Serghei Solomonov.
De câţiva ani este valabilă modificarea operată la legislaţia privind piaţa auto autohtonă cu ajutorul căreia automobilele cu numere de înmatriculare străine se pot plimba pe străzile localităţilor din Republica Moldova. „Plăteşti câte 50 de euro pe vinietă şi te poţi plimba jumătate de an fără vămuire şi amenzi achitate din cauza camerelor de luat vederi”, susţine expertul auto.
Fără restricţii la maşini vechi
În opinia lui Serghei Solomonov există o problemă şi în ceea ce ţine de înregistrarea încălcărilor regulamentului rutier de către autoturismele cu numere străine cu ajutorul camerelor de luat vederi. Expertul a încercat să obţină o explicaţie privind modul în care pot fi traşi la răspundere aceşti şoferi în condiţiile în care ei nu pot fi amendaţi, deoarece este imposibil să le fie transmise notificările privind încălcările înregistrate de camerele de luat vederi, însă autorităţile responsabile nu au oferit un răspuns în acest sens.
Totuşi, expertul în domeniul auto susţine că faptul că maşinile înmatriculate în străinătate se pot afla pe un termen nelimitat pe teritoriul Republicii Moldova nu este cea mai mare problemă. „Cea mai esenţială problemă este faptul că nu este restricţionat accesul automobilelor în funcţie de vechime. Poţi să te plimbi cu o rablă de 15 sau 20 de ani vechime şi nimeni nu are dreptul să îţi limiteze circulaţia. Aceste legi nu au fost create de iubitorii auto şi suntem siguri că aceste prevederi au fost elaborate anume de oameni care nu au ideie ce se întâmplă pe piaţa auto din Republica Moldova”, susţine Serghei Solomonov.
Legislaţie modificată, în favoarea intereselor private
Astfel, expertul auto avertizează despre faptul că urmările acestor reguli instituite de autorităţi prin intermediul Ministerului Finanţelor vor fi simţite de urmaşii noştri care vor trebuie să locuiască în aceste oraşe pline de volumul mare de emisii de poluanţi provenite de la maşinile vechi. Potrivit autorului analizei, este necesară o reînnoire permanentă a parcului auto, care ar duce la reducerea substanţelor nocive din atmosferă şi a numărului de accidente care în mare parte sunt provocate de maşinile vechi. „În Republica Moldova totul are loc altfel. Faptul că a fost anulată restricţia privind accizele la import pentru maşinile mai vechi de 10 ani denotă faptul că totul se face în favoarea intereselor private a cuiva şi nu pentru viitorul generaţiilor noastre”, a menţionat Serghei Solomonov.
De la câteva mii de lei la zeci de mii de lei
Expertul mai susţine că motivul, prezentat de Ministerul Finanţelor în adoptarea acestei decizii care se referă la faptul că astfel va încuraja circulaţia maşinilor cu numere străine prin punctele de trecere a graniţelor Republicii Moldova şi, astfel, vor creşte veniturile furnizate la buget, nu este unul argumentat. „În realitate, creşterea numărului de maşini care nu sunt înmatriculate în Republica Moldova şi neachitarea accizelor a dus la pierderi de sute de milioane de lei. Iată aşa un exemplu: pentru a importa un Volkswagen Golf fabricat în 2007 şi pentru a-l asigura, este necesar săm achiţi în buget 1 355 de euro sau 30 300 de lei, însă dacă introduci în ţară acelaşi automobil şi plăteşti vinieta şi asigurarea pentru an de zile, suma este de 170 de euro sau 3 800 de lei”, a precizat Serghei Solomonov.
Sute de milioane de lei, pierdute de buget
Calculele realizate de expertul auto arată că doar de la un automobil prin liberalizarea legislaţiei privind autoturismele cu numere străine statul pierde 26 500 de lei. „Dacă timp de un sunt eliberate astfel de „viniete lungi” care costă câte 50 de euro, atunci pierderile statului se cifrează la 250-500 milioane de lei din cauza nefuncţionării unei legislaţii corecte în acest sens”, menţionează autorul analizei. Expertul auto, Serghei Solomonov recomandă autorităţilor să adopte decizii echilibrate şi chibzuite în domeniul reglementării pieţei auto, în special ce ţine de fiscalitate şi legislaţie vamală.
Ministerul Transporturilor propune ca vinieta pentru autoturismele cu numere străine să crească de la 100 de euro pe an la cel puţin 300 de euro pe an.