Propaganda Kremlinului căpuşează Facebook şi Twitter

0
Publicat:
Ultima actualizare:

În mijlocul războiului şi crizei economice, oamenii lui Vladimir Putin au găsit o soluţii pentru a promova o imagine pozitivă a liderului de la Moscova: formarea unor echipe de social-media care îi promovează ideile. Mii de oameni se prezintă drept bloggeri şi fac propandă Kremlinului.

Jurnalistul rus Ilia Klişin a publicat pe platforma online globalvoicesonline.org un articol în care dezvăluie metodele de lucru ale echipelor propagandistice pro-Kremlin. Ziaristul spune că există o mare diferenţă – ”un canion de ipocrizie” - între ceea ce este oficial şi ce este real şi fiecare ar trebui să ştie ce nu se poate spune cu voce tare. În opinia sa, filmul lui Andrei Zviaghinţev "Leviathan" reflectă în mare măsură acest fenomen.

Refugiul internetului

Klişin ne explică că nu poţi spune că Rusia nu are nici o mass-media independentă, la urma urmei el însuşi lucrează la un post de televiziune independent. Dar în acest caz, diavolul se ascunde în detalii. Situaţia din Rusia este apreciată ca o farsă de mare anvergură: alegerile - unde concurenţa este falsă, instanţele - unde dreptatea este o minciună, şi demonstraţiile de masă - unde participarea este obligatorie.

Klişin povesteşte că timp de mulţi ani, Internetul a fost unica făclie onestă a Rusiei. ”Acum nu mai este aceeaşi situaţie”. În ultimii trei ani, o armată social media susţinută de Kremlin a luat cu asalt ceea ce a fost odată o cetate pentru cei care caută o "Rusie fără Putin".

Înainte de alegerile parlamentare din 2011, atunci când mai mult de 100.000 de persoane protestau în stradă, Kremlinului nu prea îi păsa de semnificaţia politică a lumii digitale. Maestru păpuşar al guvernului pentru politica internă, pe nume Vladislav Surkov, dădea bani bloggerilor de top pentru ca aceştia să publice poveşti pro-Putin pe LiveJournal din când în când.

Răspunsul Kremlinului

Când protestele de iarnă au început în decembrie 2011, noile media sociale şi anume Twitter şi Facebook, au fost sub controlul complet al oponenţilor politici ai lui Putin, care au ştiut cum şi era de aşteptat că vor construi reţele cu scopul de a organiza demonstraţii împotriva alegerilor frauduloase.

După două mitinguri de amploare la Moscova împotriva rezultatelor alegerilor parlamentare, Surkov şi-a pierdut slujba de la Kremlin, ca urmare a eşecului său. Înlocuitorul său este Viaceslav Volodin, un om cunoscut pentru stilul său dur cu care tratează problemele.

Se spune că Volodin că are o viziune limitată asupra lumii digitale, dar alţii care se pricep mai bine în acest domeniu au susţinerea sa. În 2012, Volodin a promovat unii dintre aceşti consilieri pentru Internet la o unitate specială în interiorul Departamentul de Politici Interne ale Kremlinului. El l-a desemnat pe un anume, Timur Propenko, un tânăr în treizeci de ani, cu experienţă în domeniu, să se ocupe de promovarea tineretului în favoarea Kremlinului.

Faza copy-paste

La început, echipa social media a Kremlinului pur şi simplu a copiat ceea ce opoziţia rusă a făcut on-line. În cazul în care rivalii lui Putin l-au criticat cu un hashtag , oamenii lui Putin au răspuns instantaneu cu alt hashtag direcţionat lui Alexei Navalni, liderul opoziţiei. Când această metodă de represalii s-a dovedit a fi prea evidentă şi primitivă, echipa social media a Kremlinului a trecut la alte tactici.

Au încercat să transmită spam-uri prin intermediul reţelei Twitter, care foarte rapid a observat acest lucru şi a intervenit. Echipa Kremlinului apoi s-a întors la activiştii săi din regiuni, în afara Moscovei şi Sankt Petersburgului, pe care i-a trecut cu vederea anterior. Acum, ei au recrutat aceşti oameni pentru a servi ca roboţi. Tineri, bărbaţi şi femei, din întreaga Rusia nu fac altceva decât să promoveze subiectele favorabile Kremlinului pe Twitter şi Facebook.

Cei de la Twitter au indicat că ei sunt neputincioşi să intervină împotriva unor astfel de conturi, deoarece oameni reali se folosesc de acestea. Kremlinul a descoperit o soluţie şi anume, o armată de oameni condusă pentru promovarea sa pe internet.

Armata social media

Desigur, activiştii pro-Kremlin nu le-au fost suficienţi. Ceea ce a început cu zeci de oameni, s-a mărit la sute, dar această metodă a ajuns la o limită. Când aceasta s-a întâmplat, echipa lui Putin a abordat agenţiile de publicitate din Rusia. Potrivit unor surse, există în prezent 10 agenţii de publicitate diferite care lucrează pentru Kremlin. Aceste contracte sunt secrete, iar firmele sunt atente să aibă şi alţi clienţi non-politici.

Agenţiile concurau cu înverşunare una cu alta pentru extensii contractuale şi oferte mai mari, ceea ce face industria propagandistică on-line a Rusiei destul de profitabilă şi eficace. Combinate, aceste eforturi au format o armată de mii de oameni. În unele zone, cum ar fi la marginea Sankt-Petersburgului, întreprinderea este atât de mare încât există clădiri întregi de birouri pentru aceste persoane.

Bloggeri guvernamentali

Ar părea o glumă, dar mii de bloggeri angajaţi "se duc la muncă " în fiecare zi, postând on-line despre măreţia lui Vladimir Putin şi decăderea Occidentului. Aceste publicaţii suntpe Facebook, Twitter, site-uri de ştiri, şi oriunde în altă parte unde Kremlinul se simte ameninţat. Instrucţiuni proaspete ajunge în fiecare zi prin e-mailuri, specificând ce să se spună şi unde să se posteze, cu scopul de a întări preşedinţia lui Putin în mijlocul războiului şi crizei economice.

Din păcate, funcţionează. Oamenii nu ştiu cum să reacţioneze la invazia Kremlinului asupra internetului, gândindu-se că guvernul nu ar putea fi capabil de o astfel de manipulare sofisticată. Şi totuşi, asta este exact ceea ce echipa de social media a lui Putin a reuşit.

Desigur, cucerirea internetul a fost mult mai uşoară, după reducerea dramatică a mass-media independente din Rusia. Mesajul Kremlinului a ajuns şi la oamenii care nu privesc posturile de televiziune de stat. Cercul este acum complet.

Sistemul funcţionează astfel: o mulţime de comentarii sunt postate, care deobicei sunt acuzaţii împotriva Occidentului sau opoziţiei liberale, iar mass-media de stat le arată ca opinii ale bloggerilor, alimentând conversaţii suplimentare on-line. În acest fel, echipa lui Putin este în măsură să îşi impună agenda sa peste tot.

Bazat pe succesul acestui model în Rusia, Kremlinul acum investeşte masiv în "exportul" acestui stil de lucru pe platformele sociale şi populare din Europa şi Statele Unite. ”Dacă locuiţi în Occident, aveţi grijă” – acesta este avertismentul final al jurnalistului Ilia Klişin.

Republica Moldova



Partenerii noștri

Ultimele știri
Cele mai citite