Ministerul Transporturilor: nava plină de cocaină nu are legătură cu pavilionul moldovenesc
0
După ce la bordul unei nave aflate sub pavilionul Republicii Moldova au fost găste 2,4 tone de cocaină, Ministerul Transporturilor şi Infrastructurii Drumurilor a explicat că astfel de infracţiuni nu au legătură cu pavilionul de circulaţie a acesteia.
Potrivit unui comunicat emis de minister, nava „CARIB PALM”, care naviga sub Pavilionul Republicii Moldova din portul Mamonal, Columbia spre Gdansk, Polonia a fost reţinută, pe 11 decembrie curent, în portul Boulogne-sur-Mer, Franţa. În urma controlului, a fost depistată o cantitate de 2 400 kg de substanţe narcotice. Membrii echipajului navei sunt cetăţeni ai Ucrainei şi Turciei. Autorităţile de la Chişinău au explicat că nava a fost înregistrată provizoriu în Registrul de Stat al Navelor al Republicii Moldova pe 5 octombrie curent, iar acum este în proces privind perfectarea documentelor pentru înregistrare permanentă.
„Înainte de a înregistra provizoriu nava, instituţiile de resort au verificat istoria navei, identitatea armatorului şi, fiindcă proprietarii acesteia nu figurau în listele persoanelor fizice şi juridice supuse unor sancţiuni sau aflate sub embargou, nava a fost acceptată spre înregistrare provizorie, urmând să fie prezentată inspectorilor statului pavilion pentru examinare înainte de înregistrare permanentă”, se precizează în comunicat.
Reprezentanţii Ministerului mai precizează că astfel de infracţiuni nu au legătură cu pavilionul de circulaţie a navei, iar, de cele mai multe ori, ele sunt comise de membrii echipajului navei, fără ca proprietarul să fie la curent. „În cazul infracţiunilor penale la bordul navelor, se aplică jurisdicţia şi legislaţia statului riveran, statului port, statului pavilion sau statului a cărui cetăţenie o deţine echipajul şi, în dependenţă de situaţia geografică a navei la momentul comiterii infracţiunii, se aplică legislaţia statului afectat sau care este cel mai interesat în demararea anchetei”, susţine Ministerul Transporturilor.
Astfel, în acest caz va fi aplicată legislaţia Franţei, iar IP Căpitănia portului Giurgiuleşti va examina oportunitatea excluderii acesteia din Registrul de Stat al Navelor al Republicii Moldova.