Instituţiile de învăţământ din Moldova renunţă la cantinele şcolare
0Pentru organizarea alimentaţiei elevilor, începând cu anul şcolar 2019-2020, administraţiile instituţiilor de învăţământ vor apela la servicii Catering, fie vor aplica modelul combinatelor şcolăreşti. O soluţie ar fi şi darea în chirie a cantinelor şcolăreşti unor agenţi economici specializaţi, care să presteze servicii de alimentare a copiilor.
Secretarul de stat al Ministerului Educaţiei, Culturii şi Cercetării, Angela Cutasevici, a spus joi, 25 octombrie, la o adunare organizată de către Agenţia Naţională pentru Siguranţa Alimentelor, că sistemul actual de organizare a alimentaţiei elevilor necesită resuscitare. Multe cantine şcolare, dar şi cele din cadrul grădiniţelor, nu au fost reparate de ani buni şi nu s-a investit în dotări. La fel, instituţiile de învăţământ se confruntă cu lipsă acută de bucătari.
Catering-ul presupune pregătirea mâncării de către instituţii specializate private, cu livrare în grădiniţe şi şcoli. Modelul combinatelor şcolăreşti este aplicat în prezent în municipiul Chişinău şi presupune pregătirea mâncării de către întreprinderile de stat de alimentaţie publică, cu livrare în instituţiile de învăţământ. Potrivit secretarului de stat, aceste modele de organizare a alimentaţiei vin să înlocuiască practica existentă când fiecare instituţie de învăţământ are o cantină, trebuie să angajeze personal, ceea ce în condiţiile de astăzi este greu de realizat, spune Angela Cutasevici.
Potrivit directorului ANSA, Gheorghe Gaberi, sumele alocate pentru alimentaţia copiilor din bugetul statului sunt modeste, iar o treime din ele sunt utilizate ineficient. „Folosind alte noi metode, eu cred că aceşti bani ar putea să meargă către produsele alimentare şi calitatea lor”, a spus Gheorghe Gaberi.
În luna august, ANSA a evaluat pregătirea blocurilor alimentare din cadrul instituţiilor de învăţământ către anul nou şcolar. Inspectorii au constatat că din cele aproape 1400 de grădiniţe verificate, în 994 cantinele corespundeau cerinţelor sanitare. În cazul şcolilor, din 1222 de instituţii verificate, în 1005 blocurile alimentare corespundeau cerinţelor.