Şase universităţi din Moldova aplică o nouă metodă de predare-învăţare

0
Publicat:
Ultima actualizare:

Şase universităţi din Moldova au pus în aplicare o nouă metodă de predare-învăţare, bazată pe problemă (PBL). Este o metodă centrată pe student, pe lucrul individual, cu mai puţină teorie, în care profesorul îşi asumă rolul de mentor. În toate cele şase instituţii de învăţământ au fost deschide săli dotate cu tehnologii moderne, unde studenţii, selectaţi prin concurs pentru acest proiect, pot merge să studieze fără a frecventa orele.

Cele şase universităţi implicate sunt: Universitatea de Stat din Moldova, Universitatea de Stat de Medicină şi Farmacie „Nicolae Testemiţanu”, Academia de Studii Economice, Universitatea de Stat „Bogdan Petriceicu Hasdeu” din Cahul, Universitatea Tehnică şi Universitatea de Stat „Alecu Russo” din Bălţi.

Miercuri, 25 octombrie, la o conferinţă de presă la IPN, Romeo Ţurcan, coordonatorul proiectului, a spus că de la lansarea iniţiativei, în octombrie 2015, şi până la iniţierea proiectului, zeci de persoane din respectivele instituţii de învăţământ au participat la instruiri şi au efectuat vizite de studiu în universităţile europene care implementează metoda respectivă de predare şi învăţare. În cadrul programului, şi studenţii vor beneficia de stagii peste hotare.

Liliana Ţurcan, conferenţiar universitar la USM, a spus că PBL este implementat la Facultatea de drept, deoarece domeniul prevede multă activitate practică. „Un beneficiu constă în schimbarea atitudinii faţă de procesul de învăţare şi predare. Studenţii devin mai independenţi, mai activi, generează idei, profesorii nu le mai impun teme”, a spus Liliana Ţurcan.

Mihail Gavriliuc, prorector pentru relaţii internaţionale în cadrul Universităţii „Nicolae Testemiţanu”, a declarat că aplicarea noii metode cere schimbarea mentalităţii, în primul rând a lectorilor care au fost pregătiţi prin alte metode. Analiza acestei metode aplicate în universităţi din alte state arată că studenţii care au urmat-o sunt mai pregătiţi şi îşi găsesc mai uşor de muncă.

Angela Solcan, decanul Facultăţii de business şi administrare a afacerilor de la ASEM, a remarcat că unul dintre obiectivele proiectului este internaţionalizarea ofertelor educaţionale a universităţilor din Republica Moldova. Există un interes mare din partea studenţilor de a învăţa aplicând această metodă. „Însă mai rămâne problema mentalităţii. Profesorii noştri doresc să implementeze această metodă, dar au nevoie de mai mult timp ca să înveţe”, a spus Angela Solcan.

Andrei Popa, rector al Universităţii de Stat „Bogdan Petriceicu Hasdeu” din Cahul, a remarcat că proiectul este inovaţional şi va ridica la un nou nivel conceptul de predare a cursurilor în Republica Moldova. „Se trece de la metoda de predare clasică, pe care o cunoaştem noi, la altă metodă de predare”, a spus Andrei Popa.

Dumitru Ciorbă, şef de departament la Facultatea de calculatoare, informatică şi microelectronică din cadrul UTM, a spus că proiectul aduce o schimbare în sistemul educaţional moldovenesc. Proiectul presupune majorarea numărului de ore practice, micşorarea numărului disciplinelor de studiu şi al examenelor finale. „Programul le permite studenţilor să-şi gestioneze singuri timpul”, a spus Dumitru Ciorbă.

Ina Odinokaia, şef de catedră la Facultatea de drept a Universităţii de Stat „Alecu Russo” din Bălţi, susţine că una din problemele învăţământului superior din Republica Moldova este teoretizarea excesivă a acestuia. „Acest proiect vine să ajute învăţământul teoretizat să devină unul practic şi să corespundă cerinţelor pieţei muncii”, a subliniat Ina Odinokaia.

Implementarea noii metode de predare-învăţare este parte a programului Uniunii Europene „Erasmus+” şi a fost lansată în 2015. Bugetul proiectului este de peste un milion şi jumătate de euro.

Republica Moldova



Partenerii noștri

Ultimele știri
Cele mai citite