Topul invenţiilor care au schimbat lumea. Cât de importante au fost trăsura cu aburi, avionul supersonic sau racheta sovietică „Energia“

Topul invenţiilor care au schimbat lumea. Cât de importante au fost trăsura cu aburi, avionul supersonic sau racheta sovietică „Energia“

Cu sute de ani în urmă, primele maşinării au părut tot atât de impresionante precum sunt astăzi trenurile de mare viteză, avioanele supersonice ori telescopul spaţial.

Ştiri pe aceeaşi temă

Tehnologia la superlativ abundă în realizări extraordinare şi exemple de-a dreptul fascinante.
Primul vehicul de pasageri - o trăsură propulsată cu aburi - construit în 1769, de către francezul Nicolas Joseph Cugnot, a atins uimitoarea viteză de 3 km/h. Putea transporta patru persoane, deşi acestea ar fi mers mai repede pe jos. Greu de manevrat, vehiculul trebuia să oprească pentru a alimenta la fiecare sfert de oră. Şi totuşi, a reuşit să fie implicat într-un accident rutier, izbindu-se de un zid.

În 2003, un tren atingea 581 km/h, fără a atinge şina în cursa sa, fiind susţinut în aer de un câmp magnetic, pentru ca după 12 ani, să fie stabilit un nou record tot de un tren cu propulsie bazată pe levitaţia magnetică, al unei companii feroviare din Japonia, care a "zburat" cu 590 km.

Cea mai mare, grea şi mai puternică locomotivă ce a pus vreodată un tren în mişcare a fost "Big Boy". În perioada 1941-1945, 25 de giganţi ai căii ferate au fost construiţi de către Compania Americană de Locomotive din Schenectady, New York. Aveau 40 de metri lungime, cântăreau peste 600 de tone şi aveau două seturi a câte opt roţi. Pentru punerea în mişcare a unui astfel de locomotive era nevoie de 22 de tone de cărbuni într-o oră.

Primele aparate de zbor de succes au fost baloanele umplute cu aer cald. Unul de acest fel a fost înălţat în 1783 de către fraţii Montgolfier, din Franţa, la aproximativ 1.800 de metri, apoi şi-au prezentat invenţia cuplului regal, balonul având la bord trei pasageri: o oaie, un cocoş şi o raţă, care au aterizat în siguranţă după un zbor scurt.

Două secole mai târziu, avionul american hipersonic Lockheed SR-71, cunoscut sub numele de "Blackbird", datorită aspectului său negru lucios, atingea 3.450 km/h, aproximativ de trei ori mai mare decât viteza sunetului. În 1 septembrie 1974, a efectuat cel mai rapid zbor peste Oceanul Atlantic din toate timpurile, traversându-l de la New York la Londra, în doar o oră şi 55 de minute, în condiţiile în care un zbor normal durează aproximativ şapte ore.

În 1969, astronauţii de pe Apollo au fost purtaţi în spaţiu, în drumul lor spre Lună, de racheta Saturn V. De dimensiunea unui zgârie-nori de 30 de etaje, racheta de 111 metri şi o masă totală de aproape 3.000 de tone a fost cea mai mare construită vreodată. Naveta spaţială era de 50 de ori mai puternică decât un avion cu reacţie Boeing 747.

Cea mai puternică rachetă construită vreodată a fost, însă, producţia sovieticilor, "Energia". Cele patru motoare ale sale erau capabile să transporte pe orbită o încărcătură de greutatea a 24 de autoturisme.

Vă mai recomandăm:

Curiozităţi din lumea modei. Accesoriul vestimentar pentru care inventatorul a fost arestat

Povestea lui „Do-Re-Mi“. Cum sună cântecul care a condus la apariţia notelor muzicale

Motivul inventării fulgilor de cereale. Afaceriştii care au pretins inhibarea pornirilor sexuale ale consumatorilor

citeste totul despre: