Destinul tragic al autocamioanelor din Timişoara interbelică. Toate vehiculele pentru marfă au ajuns rechiziţionate de armată FOTO

0
Publicat:
Ultima actualizare:

La sfârşitul anilor ’20 în Timişoara erau înregistrate aproximativ 100 de camioane pentru transport marfă. După un deceniu numărul acestora a ajuns la circa 300.

Dezvoltarea economică din perioada interbelică din Timişoara a dus şi la creşterea numărului de autocamioane în oraş. Chiar dacă principala cale de transport a mărfurilor era Canalul Bega, câţiva intreprinzători privaţi au luat în calcul şi dezvoltarea transportului rutier. Unul dintre cei mai importanţi comercianţi de maşini şi utilaje agricule a fost Eduard Karner, care a deschis reprezentanţe ale firmelor producătoare de camioane şi camionete. 

Vlad Capotescu, reprezentantul Retromobil România pe zona de Vest, are o colecţie impresionantă de reclame din ziarele acelor timpuri, dar şi de fotografii inedite. Acesta a povestit despre situaţia autocamioanelor din Timişoara pe blogul său masininunti.wordpress.com.

„Societatea Eduard Karner a deschis prima reprezentanţă a camioanelor americane International la începutul anilor ’20, când deja era cunoscută pe piaţa locală drept cel mai mare furnizor de utilaje agricole. Timp de peste un deceniu, aproape în fiecare ediţie a ziarelor Curierul Banatului, Temesvarer Zeitung şi Temesvari Hirlap era publicată o reclamă a firmei”, scrie Vlad Capotescu.

image



Camioanele Model AA ale celui mai mare producător de automobile din lume din acea perioadă - FORD - se puteau cumpăra începând cu anul 1920 de la Banca Şvăbească, clienţii având la dispoziţie numeroase variante de finanţare. Sediul bancii se afla pe strada Regele Ferdinand nr.10 (astăzi Piaţa Victoriei nr.10).

image


Camioanele marca Federal cu 4 şi 6 cilindri puteau fi achizitonaţe în trei variante (2, 2,5 şi 3 tone) de la Societatea Anonimă pentru Comerţ şi Industrie – Industiria. Camioanele germane au fost prezente pe piaţa timişoreană începând cu anul 1930 prin intermediul societăţii Volan – reprezentantă firmei NAG.

image


În anii ’30, funcţionau în Timişoara, pe strada Gării nr. 1 (lângă fabrica de pălării), un atelier auto şi o fabrică de trăsuri şi caroserii. Firma era a lui Michael Weiss. Acesta cumpăra şasiurile marca Chevrolet de la reprezentanta General Motors din Timişoara, pe care le carosa în autobuze sau camionete, în funcţie de cererea clienţilor şi le comercializa ca atare în toată ţara.

"Camioanele din România interbelică au avut însă un destin tragic. În anul 1941, odată cu instituirea stării de război, toate autovehiculele pentru transport marfă din ţară au fost rechiziţionate pentru uzul Ministerului de Război. Puţinele exemplare care au supravieţuit au fost restituite proprietarilor în anul 1945, însă au fost confiscate din nou în 1948 prin Legea Naţionalizării şi repartizate Intreprinderilor de Stat sau CAP-urilor", a mai povestit Vlad Capotescu.
 

Citiţi şi:

Colecţie inedită cu cele mai vechi permise de conducere din România. Timişoreanul Francisc Keller deţinea, în 1927, carnet pentru a conduce un Ford T
 

Ingeniozitate. Un timişorean cumpăra şasiuri de Chevrolet şi le transforma în camioane şi autobuze

Fotografii neştiute din Timişoara anilor '40. Ofiţeri nazişti fericiţi să se afişeze cu proprietarul unei maşini Dodge superbe

FOTO Maşinile timişorenilor în perioada interbelică: „Preferau modelele făcute în Europa: Mercedes, Ford, Opel sau Fiat. Circulau şi zece Rolls-Royce-uri“
 

FOTO Maşinile fabricate în vestul României: Marta, prima de pe teritorul ţării, Malaxa, cea „furată“ de sovietici, şi „Lăstunul“ visat de Ceauşescu


O maşină de legendă din America – din filmele cu Clint Eastwood, Robert Redford sau Kim Basinger, pe străzile din Timişoara

FOTO Un Ford Mercury Monarch fabricat în 1979 face furori pe străzile Timişoarei

FOTO Bijuteriile pe patru roţi care fac turul României au ajuns la Timişoara. Mărcile de epocă Rolls-Royce, Buick, Plymouth şi Dodge atrag privile tuturor


 

Timişoara



Partenerii noștri

Ultimele știri
Cele mai citite