Puternica industrie automotive din vestul României dă de lucru absolvenţilor de la Politehnică
0Mulţi studenţi de la Universitatea Politehnică din Timişoara au deja un loc de muncă asigurat în industria automotive.
Prima ediţie a Automotive Forum, cel mai important eveniment de business al anului pentru industria de automotive din România, a fost găzduit de Timişoara. Specialiştii a peste 100 de companii, parteneri şi lideri în industria auto din România, furnizori de servicii dedicate industriei, companii de consultanţă fiscală şi instituţii ale statului, s-au întâlnit în capitala Banatului pentru a discuta problemele cu care se confruntă industria automotive, cât şi pentru a găsi noi soluţii pentru dezvoltare.
Unul dintre subiectele discutate a fost cel despre pregătirea tinerilor pentru o carieră de succes în domeniul automotive.
Industria automotive foarte dezvoltată în zona de vest a României oferă oportunităţi bune pentru absolvenţii de facultate. Mulţi studenţi de la Universitatea Politehnică din Timişoara au deja un loc de muncă asigurat.
„Universitatea Politehnica le oferă ingineria autovehiculelor. Este un domeniu. Autovehicule rutiere este cea mai cunoscută specializare care există la noi în ţară. Ne propunem pregătirea viitorilor specialişti în ceea ce înseamnă conceperea, proiectarea şi realizarea, (fabricaţie şi tehnologie) în domeniul automobilelor. Domeniul vine din ingineria mecanică. Vorbim de mecatroinică, calculatoare, software, electric, tot ceea ce există implementat la ora actuală pe vehicul. Avem un spectru foarte larg al pregătirii tehnice inginereşti. Pornind de la principiile mecanice, la elementele de bază electrice şi de automatizări”, a declarat profesorul Liviu Mihon, de la Universitatea Politehnică din Timişoara.
Pregătiţi pentru a concepe şi a aduce noi soluţii în domeniu
Sunt căutaţi în special inginerii mecanici, iar firmele angajează tineri încă de pe băncile facultăţii, să îi poată pregăti.
„Le-am spus că trebuie să înţeleagă că atunci când au ales ingineria în domeniul automobilelor să nu se gândească că după absolviure îşi deschid imediat un service auto sau o reprezentanţă auto. Ei sunt pregătiţi pentru a contribuii la concepere şi la aducerea de noi soluţii în ceea ce priveşte dezvoltarea vehiculelor. Avem o strânsă legătură cu mediul economic, există teme de studiu, stagii pe care studenţii le fac în cadrul intreprinderilor, contribuie la rezolvarea unor probleme, aduc soluţii care de cele mai multe ori sunt implementate în ciclurile de producţie. Practica îi ajută, îi stimulează şi, mult mai important, e o practică bună pentru a-i aduce cu picioarele pe pământ”, a mai spus Liviu Mihon.
În zona de vest, în judeţele cu precădere în judeţele Timiş şi Arad, dar şi Caraş-Severin ori Hunedoara, există cea mai dezvoltată industrie automotive din România. Aici se realizează subansambluri pentru mărcile Nissan, Mercedes-Benz, General Motors, Opel, WV, Ford, Renault, Peugeot, Citroen, Audi, Porche, Chrysler sau Dacia.
„Societatea este saturată de absolvenţi de drept, sociologie, economie şi alte specializări umane. Şansa noastră de dezvoltare este prin inginerie. Inginerul, vrea nu vrea, îşi va găsi de lucru. Cât ai seriozitate şi dorinţa de muncă sunt şanse bune să te realizezi”, a explicat Mihon.
Germanii domină în industria automotive
În domeniul software, companiile Continental lucrează pentru toată industria auto germană. Continental este şi unul din cei mai importanţi producători de anvelope din lume.
De componentele de motor se ocupă Mahle (WV, Audi, General Motors), UCM Reşiţa şi Automec.
La Raal West de la Timişoara se fabrică tot ce înseamnă partea de filtre pentru Audi, WV, Daimler, General Motors, Porche.
Contitech face curele de transmisie şi racorduri flexibile pentru Mercedes-Benz.
Sistemele de iluminare sunt împărţite la Timişoara. Hella face lămpile pentru fabricile de maşini din Germania, Valeo se ocupă de partea franceză, iar compania Elba realizează lămpile pentru Dacia Logan, Sandero.
Thermophol Arad fabrică furtunuri de răcire, iar de centuri de siguranţă se ocupă Autoliv şi TRW din Timişoara. La ultimele două companii se mai produc volane, se îmbrăcă în piele diverse componente şi se montează module de airbag.
Dura Automotive realizează sistemele de siguranţă de la uşi şi macaralele pentru gemuri, aici fiind produşi şi senzori de maşini. La Eybl se fac huse şi cam tot ce înseamnă interioare.
Timişoara este şi un centru important în ceea ce priveşte cablajele. Kromberg & Shubert produce sisteme de cablaje pentru industria auto din Germania. De acest domeniu se ocupă şi Lisa Draxlmeier, care produce cablaje pentru BMW.
Mai produc cablaje americanii de la Delphi Packard de la Ineu şi Sânnicolau Mare, şi Leoni Viring din Arad. Webasto Automotive, tot din Arad, realizează sistemele de încălzire şi de aer condiţionat. Fabrica de cablaje auto SEWS-R din Deva produce cabluri auto pentru constructorul Renault, iar japonezii de la Vogt Electronic, de la Jimbolia, fabrică senzori.