FOTO Universitatea Politehnica din Timişoara şi-a făcut echipă de "Formula 1". Studenţii construiesc primul monopost pentru concurs

0
Publicat:
Ultima actualizare:
Felix Şimon şi Andrei Borborean fac parte din echipa UPT Racing Team FOTO Ştefan Both
Felix Şimon şi Andrei Borborean fac parte din echipa UPT Racing Team FOTO Ştefan Both

COMPETIŢIE 15 studenţi de la Politehnica din Timişoara lucrează la un monopost cu care vor reprezenta universitatea în luna august a anului 2015 la Formula Student, un concurs internaţional de inginerie ce simulează cu succes experienţa dintr-o echipă de Formula 1

Felix Şimon (22 de ani) şi Andrei Borborean (22 de ani), studenţi în anul al IV-lea la Facultatea de Mecanică a Politehnicii din Timişoara, sunt doi dintre liderii echipei UP Racing Team, care construieşte un monopost pe care Politehnica din Timişoara îl va prezenta la competiţia Formula Student, din luna august a anului viitor, din Ungaria. 
 

Universitatea Politehnica din Timişoara va fi a treia din ţară care se va înscrie la Formula Student, după cele din Braşov şi din Iaşi. Echipa UPT Racing Team este alcătuită din 15 studenţi, viitori ingineri de la diferite facultăţi ale universităţii, de la Mecanică şi Mecatronică, la Software sau Management. Studenţii lucrează pentru realizarea monopostului într-unul dintre laboratoarele instituţiei, sub coordonarea profesorului Liviu Mihon.


Felix povesteşte că totul a început ca o provocare acum aproape un an. „Atunci am primit invitaţia de a intra în echipă de la domnul profesor Liviu Mihon, coordonatorul proiectului. Până în momentul respectiv, nu am avut nicio experienţă în acest domeniu. Echipa este formată din 15 persoane, însă, în acest moment, la maşină lucrează trei studenţi“, explică Felix Şimon (foto). 

Studenţii timişoreni lucrează la monopostul de Formula Student FOTO Ştefan Both


 

Primele sarcini ale studenţilor au fost realizarea unor calcule şi proiectarea suspensiei şi a direcţiei viitoarei maşini. Apoi, au proiectat şasiul. Deocamdată, au realizat macheta şasiului din tuburi de plastic, însă, în scurt timp, va începe asamblarea propriu-zisă a acestuia. Titul este deja pregătit.


REGULAMENT STRICT


Maşina de concurs trebuie să respecte normele de siguranţă ale monoposturilor de Formula 1, maximizate pentru siguranţa pilotului.
 

În tot ce facem trebuie să ţinem cont de regulamentul Formula Student. Sunt sute de pagini. Se referă la forma constructivă a şasiului, capacitatea cilindrică a motorului, la dimensiunile gabaritice. Foarte important este că siguranţa maşinii trebuie să respecte normele impuse de Federaţia Internaţională de Automobilism“, mai spune Felix Şimon.
 

Studenţii se ocupă de concepere, proiectare, achiziţionarea de piese, asamblare, până la management şi strategie de promovare. Exact ca la echipă adevărată de Formula 1. Tinerii timişoreni au proiectat până acum direcţia şi suspensia, acestea fiind executate apoi de o firmă din oraş. 
 

Studenţii timişoreni lucrează la monopostul de Formula Student FOTO Ştefan Both


Putem să cumpărăm diverse subansamble. Dar putem să şi primim donaţie de la diverse fabrici. Nu că nu le-am putea face şi noi, doar că ne presează şi timpul“, adaugă Andrei Borborean.


DOUĂ ETAPE ÎN CONCURS


Maşina de la „Poli“ trebuie să fie gata până în aprilie 2015, pentru a se putea înscrie la prima lor etapă de Formula Student, care se va desfăşura pe un circuit din oraşul maghiar Gyor, în zona celei mai mari fabrici Audi din Europa.

„Nu este o competiţie cu grilă de start, ca la Formula 1, cu depăşiri şi întreceri pe pistă. Sunt două etape într-o competiţie. Prima este jurizarea, în care se dau note pentru concept, idee, proiectare, aspect, management şi aşa mai departe. A doua este ieşirea pe circuit, pentru a testa performanţele maşinii. Aici se vor testa performanţele dinamice, acceleraţia, frânarea şi virajarea“, spune Felix Şimon.


RESTRICŢIE LA VITEZĂ  ŞI SIGURANŢĂ MAXIMĂ


Monopostul Formula Student are câteva impuneri pe bază de regulament şi siguranţă. Motorul e pe ardere internă, cilindrele sunt limitate la 610 centimetri cubi. Aceste valori nu se pot depăşi. Se montează un restrictor de viteză, astfel ca performanţele maşinii să fie diminuate, pentru siguranţa piloţilor. 
 

„Se ţine cont de preţul de cost, gradul de poluare, sunet, inovaţie, fiabilitate, consum şi de design. Se punctează de la randamentele tehnice până la business plan“, menţionează Andrei Borborean (foto), un mare pasionat de maşini şi de sportul cu motor. 
 

Studenţii timişoreni lucrează la monopostul de Formula Student FOTO Ştefan Both

„Îmi place mecanica, mă pasionează domeniul tehnic. Am realizat diverse subansamble în timpul facultăţii: un reductor, o cutie de viteze, lucruri pe care le face orice student“, completează cu modestie Borborean.


COSTURI: 25.000 DE EURO


Monospostul Formula Student al Universităţii Politehnica din Timişoara are deja şi motorul. Este vorba de un motor de la o motocicletă Honda CBR de 600 de centimetri cubi, care se află deja în atelierul studenţilor de la Mecanică. 


Bugetul pentru realizarea vehiculului cu care studenţii timişoreni se vor prezenta în Ungaria, în august 2015, ajunge la circa 25.000 de euro. Banii provin din sponsorizări pe care le-au primit de la producătorii auto din vestul ţării.

O contribuţie esenţială o are mediul economic din zonă şi industria automotive. Studenţii au posibilitatea să aplice inovaţii şi să se bucure de sprijinul acestor agenţi economici în ceea ce priveşte know-how-ul şi aplicarea unor idei, care să se materializeze în conceptul maşinii“, spune profesorul Mihon.
 

Proiectul este unul studenţesc de la un capăt la celălalt, astfel încât şi pilotul trebuie să fie un student. Există doar un mentor, un profesor coordonator, care îi îndrumă. „Rolul meu este doar să le tai din elan când sunt prea entuziasmaţi. Absolut întreaga desfăşurare, planificarea, producţia sunt făcute de studenţi, care pot apela la ajutorul mediului industrial“, explică profesorul Liviu Mihon. 

Studenţii timişoreni lucrează la monopostul de Formula Student FOTO Ştefan Both


 

Studenţii Facultăţii de Mecanică a Universităţii Politehnica din Timişoara sunt obişnuiţi să realizeze maşini şi maşinării. Cei de la secţia Autovehicule Rutiere îşi fac lucrările de diplomă prin realizarea unor vehicule. Profesorii punctează folosirea gândirii tehnice, lucrul în echipă, ideile şi rezolvările problemelor economice. Studenţii achiziţionează piesele, le prelucrează, le asamblează, trec la vopsit şi apoi finisează vehiculele.

„Este o presiune deosebită pe noi, primim zilnic telefoane pentru recomandări. Sunt multe firme în domeniu care caută studenţi să-i instruiască“, declară Dumitru Ţucu, profesor la Facultatea de Mecanică.


TRADIŢIE DE 35 DE ANI


Competiţia Formula Student a avut loc prima dată în 1979, în SUA. Astăzi, sunt peste 600 de echipe participante, la nivel mondial. La concursul din 2015, timişorenii se vor întrece cu studenţii unor universităţi celebre din Statele Unite ale Americii, Coreea, Japonia, Australia, Marea Britanie, Germania, Italia, Spania sau Franţa.
 

Politehnica din Timişoara, posibil nucleu al industriei auto

Din mediul universitar vine ideea ca la Timişoara să se realizeze un nou autovehicul, după ce în perioada 1988-1991 a fost creat modelul Dacia 500 „Lăstun“, la Întreprinderea de Autoturisme Timişoara.

„La un moment dat, ideea refacerii industriei auto pe un anumit sector, la Timişoara, este posibilă. Noi ne gândim, fără să spunem însă, că avem soluţii. Mediul economic local sau regional poate să constituie o soluţie. Şi nu aş exclude domeniul universitar, de unde vine specialistul de mâine“, spune profesorul Liviu Mihon (foto).

Liviu Mihon


 

Puternica industrie automotive din vestul României ar putea să creeze acum o maşină de la A la Z. Software, componente pentru motor, radiatoare, lămpi, anvelope, volane, sisteme de siguranţă, curea de transmisie, cabluri, huse, volane, componente electrice, centuri de siguranţă.

Toate acestea sunt doar o parte din ofertele sectorului auto  din Banat. Mărcile pentru care se lucrează în Timiş, Arad, Hunedoara şi Caraş-Severin sunt: Nissan, Mercedes-Benz, General Motors, Opel, Volkswagen, Ford, Renault, Peugeot, Citröen, Audi, Porche, Chrysler sau Dacia.
 

Profesorul Mihon crede că la Timişoara s-ar putea construi chiar şi un autovehicul electric. „La ora actuală, foarte multe dintre soluţiile din domeniul industriei auto se duc spre micşorarea capacităţilor cilindrice ale maşinii. Duc spre minimizare. O maşină electrică este o necesitate pe viitor. Este cea mai bună soluţie când vine vorba despre consum şi ecologie. Toţi marii producători din domeniu au adus soluţii mini. Nu este o utopie ca Timişoara să fabrice cândva un nou vehicul“, a mai declarat Liviu Mihon. 

Citeşte şi:

Puternica industrie automotive din vestul României dă de lucru absolvenţilor de la Politehnică

Timişoara



Partenerii noștri

Ultimele știri
Cele mai citite