Şcoala „soroşistă“ – soluţie pentru învăţământul românesc: „Copilul este ajutat să gândească, este stârnită curiozitatea lui, dorinţa de a învăţa“

Şcoala „soroşistă“ – soluţie pentru învăţământul românesc: „Copilul este ajutat să gândească, este stârnită curiozitatea lui, dorinţa de a învăţa“

Clase Step by Step la Generala nr.20 din Timişoara FOTO Ştefan Both

Părinţii care nu sunt mulţumiţi de sistemul tradiţional de învăţământ din România au la îndemână clasele Step by Step - rezervate copiilor de gimnaziu.

Sistemul Step by Step a fost implementat în România în urma unui protocol între Fundaţia pentru o Societate Deschisă şi Ministerul Educaţie, în 1997, din dorinţa de a impune mult dorita reformă a învăţământului clasic românesc.

La Step by Step, tradiţionalele clase cu bănci, cu elevii scoşi la tablă, cu acordarea de note în catalog, cu teme pentru acasă, au fost înlocuite de un sistem copiat din America, care pune accent pe individualizarea copilului. El este apropiat de şcoală prin joc, este ajutat să gândească, este stârnită curiozitatea lui, dorinţa de a învăţa.

Prima şcoală cu clase Step by Step din Timişoara a fost Generala nr. 20, în 2006.  

„Ţin minte că au venit la Inspectoratul Şcolar Judeţean şi au cerut să se implementeze acest sistem la două şcoli din Timişoara, care să nu fie în zonă centrală, ci pe undeva la periferie. Au fost alese Generala nr. 20 şi Generala nr.19. Totul a început cu o sală de clasă. Ideea era ca acest sistem să vină şi în ajutorul părinţilor care lucrează. Aşa se face că orele se ţin între 8 şi 16. Am spus că eu vreau altceva şi sunt dispusă la acest proiect. Nu ştiam ce o să ne aştepte. După ce am acceptat, am fost la un curs ţinut de specialiştii din America, la Braşov. Mi s-a părut foarte interesant. Totul era nou”, a început povestea Dana Vicaş, directoarea Şcolii Gimnaziale nr.20 din cartierul Ciarda Roşie.  


Clase modulare, fără bănci

Pentru amenajarea claselor Step by Step a fost nevoie de transformarea completă a tradiţionalelor clase de şcoală. Întreg mobilierul este diferit, băncile au fost înlocuite de mesele centrelor de interes.

„Clasele Step by Step sunt împărţite pe cinci centre de interes: matematică, română, arte, ştiinţe şi contrucţii. La fiecare masă <lucrează> şase copii, care după un timp se rotesc. Clasele sunt cu mochetă, pentru că cei mici stau şi pe jos. Nu trebuie să stea ca în bănci, cu mâinile la spate. Ei sunt implicaţi tot timpul în activităţi, în diferite jocuri, concursuri. Copiii sunt învăţaţi să gândească şi să îşi descopere talentele şi înclinaţiile pentru anumite discipline. Pentru ei acest sistem e nemaipomenit”, a mai declarat Dana Vicaş.

“E important ce îi place”

Nu există nici cataloage, iar elevii nu sunt evaluaţi cu note de la 4 la 10 aidoma colegilor din clasele obişnuite.

“E important ce îi place. Poate că e slab la matematică, dar e bun la arte sau sport. Altul poate scrie cel mai frumos. Atunci acesta se va dezvolta pe acea latură. Important de spus că manualele după care se învaţă sunt identice cu cele din clasele obişnuite, metoda de predare diferă”, a adăugat directoarea de la Generală nr.20.

Activitatea la şcoala Step by Step începe la ora 8. În prima oră, copiii se aşează pe jos, pe scaune, pe unde doresc, şi participă la “Mesajul zilei”.

“Mesajul poate să fie legat de un eveniment, de o lecţie anume, de o sărbătoare, de un personaj istoric. Urmează Agenda zilei, în care se discută despre ce vor face în ziua respectivă, adică orarul. La rubrica de noutăţi se crează un dialog. Micul-dejun se ia la ora 9, iar apoi încep centrele propriu-zise. Copiii îşi pot alege singuri centrele sau sunt îndrumaţi de dascăl. Centrele ţin între 30, 40 şi 50 de minute, în funcţie de clasă. Apoi urmează să se rotească. În trei ore se rotesc la toate centrele”, a mai spus Diana Vicaş.

Prânzul se ia la cantina şcolii

La ora 12.30, copiii merg la masă. Unde există clase Step by Step acolo este obligatoriu să fie şi o cantină. Programul de după masă începe la 13.30-14.00. Mai rămân două ore lejere, pentru muzică, sport şi aşa-zisele teme. Şi asta pentru că cei mici nu primesc teme pentru acasă.

„Sunt bucuroasă că am ajuns la această şcoală, să predau Step by Step. Mai se pare o mare libertate de exprimare, copiii sunt liberi, se joacă şi învaţă. Nu sunt stresaţi că vin la şcolă, nu doresc să plece acasă la ora 16. Se simt foarte bine la şcoală. Relaţia deintre noi şi copiii noştri este foarte apropiată. Ei ne spun pe nume. Mie îmi spun Dorina, nu doamna învăţătoare”, a spus Dorina Mihai, educatoare la Şcoala Gimnazială nr.20.

Copiii nu mai trebuie să care după ei nici ghiozdanele cu manuale şi caiete, rechizitele fiind păstrate în clasă.

Toţi sunt buni la ceva

Cei mici nu primesc note, dar sunt evaluaţi prin teste scrise sau orale. Educatorul are un caiet de evaluare pe care-l completează la sfârşitul semestrului.

„Noi bifăm dacă şi-a însuşit competenţele şi sarcinile. Îi facem pe fiecare să se simtă importanţi în felul lor. Dacă e unul mai bun la matematică îl stimulăm pe matematică, dacă e pe arte îl stimulăm pe artă. Spre domeniul care le place. Ei nu concurează aici. Le tot spun că e important ce ştiu ei, nu colegul lor. Toţi sunt buni la ceva, este rolul educatorului să le descopere talentele”, a mai declarat Dorina Mihai.

„Nu îi încorsetează nimic, ei se exprimă”

Atunci când ajung în clasa a V-a, copiii de la Step by Step au marele avantaj că sunt mai liberi ca ceilalţi. „Nu îi încorsetează nimic,  ei se exprimă. Dacă au ceva de spus, spun. Se descurcă. I-am învăţat să fie foarte descurcăreţi”, a afirmat Mihai.

„Am putut observa că din punct de vedere al formării personalităţii lor sunt dezinhibaţi. Sistemul e bun şi pentru şlefuirea caracterului. Sunt învăţaţi să socializeze, să lucreze în parteneriat. Nu mai luptă pentru ierarhie, să ia premiu. Am trei cazuri cu nevoi personale, nu se râde pe seama lor, din contră, ceilalţi îi ajută”, a mai spus Vicaş.

Cerinţele sunt mai mari pentru profesori

În Timişoara a mai existat o şcoală cu clasă alternativă Step by Step, Generală nr.7, însă din 2012 s-a desfinţat. Sunt probleme şi la Şcoala Generală nr.19, unde nu s-a mai început o clasă nouă. Învăţătorii nu sunt dispuşi să facă sacrificii.

“Cerinţele sunt mari. Colegii învăţători nu doresc în alternativă pentru că este mai mult de lucru. Noi lucrăm şase ore pe zi. Ei patru-cinici ore pe zi. Pe acelaş salar. Le convine să meargă la un after-scool, de unde mai beneficiază de un venit în plus. Aşa că mulţi nu îşi doresc să intre în acest sistem. Plus că trebuie să meargă să facă şi un curs”, a mai declarat Dana Vicaş.

În Timişoara, pe lângă Generala nr.20, clase Step by Step mai au Generala nr.29 (din carierul Freidorf), Generala nr.19 (din zona Mehala), şcoala maghiară “Bela Bartok” dar şi şcoala gimnazială din Săcălaz.

Imagini din aceeasi galerie
Distribuie imaginea
citeste totul despre: