România lucrului prost făcut. Şanţuri cât casa construite cu 1,5 milioane de euro. „Au ajuns să pice oamenii în ele“
0În vara anului 2014, un drum comunal din satul Stamate, comuna Fântânele, judeţul Suceava, a fost modernizat, primăria din localitate investind 1 milion şi jumătate de euro într-o şosea lungă de şapte kilometri. Până la acea vreme, drumul respectiv nu văzuse asfaltul, iar de fiecare dată când ploua noroiul era până la genunchi.
Sătenii au crezut că a dat norocul peste ei şi că vor avea asfalt până la poarta casei, însă s-au trezit cu drumuri îngustate, şanţuri extrem de adânci şi cu podeţele distruse. Aceştia au ajuns să le pară rău că uliţa lor a fost modernizată, deoarece totul pare să fie mai rău decât era înainte de turnarea asfaltului şi amenajarea şanţurilor.
Proiectul în valoare de 1,5 milioane de euro, bani primiţi de la Uniunea Europeană, desfăşurat în comuna Fântânele, a fost realizat de SC Agroprest Service SRL Suceava şi gestionat de către Primăria comunei Fântânele.
Comuna Fântânele risca chiar să fie obligată să restituie 50 de miliarde de lei vechi către Uniunea Europeană, fiindcă un constructor nu şi-a făcut treaba, iar un primar şi un manager de proiect, au considerat că cei 1,5 milioane de euro alocaţi de Uniunea European pentru reabilitarea şi modernizarea drumurilor distruse în vara anului 2010 de calamităţi în comuna Fântânele pot fi utilizaţi cum îi trece prin cap unui constructor fără experienţă.
Pe anumite porţiuni, chiar acolo unde drumul este mai periculos, fiind în pantă de aproximativ zece grade acesta s-a îngustat atât de mult încât din profilul transversal descris în proiect, de şapte metri, până la şanturile adiacente, de o parte şi de alta a drumului, a rămas doar cinci metri, pe măsurate, fiind scos din calcul acostamentul, dar fiind amenajate nişte şanţuri betonate cu adâncimi care uneori depăşesc un metru. Desigur, pe alocuri nu există nicio protecţie pentru maşinile care şi pe timp de zi, abia se strecoară una pe lângă cealaltă, cu atât mai puţin pe timp de noapte, atunci când zonele de carosabil nou în care s-au pompat bani europeni nefiind iluminate, sunt odată în plus prilej de accidente rutiere.
„Au făcut un şanţ de mă cobor în el cu scara”
„Au făcut şanţuri pe lângă drum de au ajuns să pice oamenii în ele. Ce se întâmplă dacă pică o vacă şi îşi rupe picioarele? S-a gândit domnul primar? Vaca trebuie tăiată şi nu mai poate da lapte, la cotă, cum se cere? Dacă pică o babă şi moare, e trimisă cu picioarele înainte, la cimitir. Dar dacă se răstoarnă cu maşina un om tânăr în groapa de beton şi moare, cine plăteşte?” se întreabă bătrâna Paulina Adăscăliţei.
Un vecin de-al ei este nemulţumit că pe lângă faptul că şanţurile sunt foarte adânci, ele nici măcar nu au cădere, iar acolo stă apa, mirosul fiind unul insuportabil, ca să nu mai vorbim că în şanţuri şi-au făcut apariţia şi şerpii.
„Mai bine lăsau şanţurile cum erau înainte, de pământ, pentru că apa se scurgea. Au făcut treabă de mântuială. Am vrut să scot un şarpe mare din şanţ, însă o femeie care trecea pe drum s-a speriat şi i-am dat drumul înapoi în mâl. Drumul e îngust, dar se poate folosi, dar cu şanţurile au făcut treabă foarte proastă. Au căzut în şanţuri cu maşina, cu tractorul, dar să nu pice un copil sau un bătrân în şanţ, că nu îi mai scoate nimeni vii de acolo. Ar trebui remediate şanţurile, dar de unde bani?”, se întreabă Mircea Ursu.
Mircea Ursu, localnic nemulţumit din Stamate. FOTO Dănuţ Zuzeac
Un bătrân din aceeaşi localitate se arată extrem de nemulţumit de şanţurile amenajate cu bani europeni, deoarece sunt foarte mari şi în plus, muncitorii i-au distrus şi fântâna de la poartă.
„Trebuia să taie din pământ pentru că este mult prea înalt. Au făcut un şanţ de mă cobor în el cu scara. Trei proiectanţi au fost aici, unul mai priceput ca celălalt, au făcut autostradă suspendată. Mi-au spart fântâna, casa vecină stă să se dărâme, pe timp de iarnă fiind sprijinită în nişte bârne. Mă gândeam să mă folosesc de şanţurile astea şi să-mi fac şi eu o păstrăvărie”, face haz de necaz Mircea Bejinariu.
Mircea Bejinariu, localnic nemulţumit din Stamate. FOTO Dănuţ Zuzeac
Constructorul consideră că lucrarea a ieşit bine
Drumul îngustat cu doi metri, şanţurile adâncite până la un metru şi jumătate şi lăsate în seama proprietarilor traversările peste acestea, cu soluţii uneori ridicole, de genul ca podurile vechi să fie conservate deşi curgerile pe sub acestea sunt mult sub capacitatea de transport a „viaductului” realizat de Agroprest, cu acceptul autorităţilor locale, cu traversări ale drumului aşa zis modernizat, făcute cu poduri vechi, colmatate exact pe traseul apelor care au năvălit acum şapte ani şi pe care s-a pus deasupra asfalt, iar de o parte şi de alta ciment, dar şi multe asemenea artificii de construcţii, au iritat pe bună dreptate comunitatea locală din Fântânele.
Actualii conducători ai localităţii nu găsesc soluţii pentru ca prăpăstiile de pe stânga şi dreapta drumului să nu pună în pericol siguranţa cetăţenilor, singura măsura luată, fiind montare unor parapete metalice, în unele locuri unde şanţurile au o adâncime de peste un metru.
„Cei de la disciplina în construcţii au efectuat un control, au făcut o notă de control pe care au transmis-o mai departe. Urmează să vedem dacă drumul se crapă sau nu”, a declarat senin fostul edil al comunei Fântânele, Gheorghe Cornea.
SC Agroprest Service SRL Suceava este o firmă înfiinţată în anul 1991, ce are ca obiect de activitate fabricarea produselor de panificaţie şi patiserie şi comercializarea acestora. Într-un mod ciudat, această societate, ce nu are nici măcar cea mai mică legătură cu construirea de drumuri şi şanţuri, a câştigat o licitaţie în faţa a două firme cu experienţă în profil, SC CON Bucovina SA şi SC Calcarul SA. Patronul acestei societăţi, Gheorghe Leonti, îşi laudă munca, spunând chiar că a ieşit foarte bine.
„Eu consider că lucrarea a ieşit foarte bine. Dacă se găseşte o altă soluţie şi se pot rezolva nemulţumirile oamenilor, nu cred că este prea târziu”, a spus Gheorghe Leonti, patronul SC Agroprest Service SRL Suceava.
Deşi lucrările au fost finalizate în urmă cu doi ani de zile, nimeni nu a încercat să găsească o soluţie ca şanţurile extrem de adânci să fie refăcute. Drept urmare, localnicii vor fi nevoiţi să circule cu foarte mare atenţie, pentru ca nu cumva să nu cadă în „râpele” de pe marginea şoselei.
Alte ştiri pe această temă:
România lucrului prost făcut. WC-urile de lux din curtea şcolii: nu au apă, nici canalizare