Elevul portughez care a adus României o medalie de bronz. Povestea drumului de la nota 1,25 la elita mondială

0
Publicat:
Ultima actualizare:
Maria Joao Peres Araujo, alături de fiii săi, Gonçalo (dreapta) şi Guilherme (stânga). FOTO: Dinu ZARĂ
Maria Joao Peres Araujo, alături de fiii săi, Gonçalo (dreapta) şi Guilherme (stânga). FOTO: Dinu ZARĂ

PERFORMANŢĂ Gonçalo Araujo Regado (15 ani), elev în clasa a XI-a la Colegiul Naţional „Ştefan cel Mare“ din Suceava, a obţinut, în 2013, o medalie de bronz pentru România la Olimpiada Internaţională de Ştiinţe pentru Juniori.

Soţii Pedro Regado şi Maria Joao Peres Araujo s-au mutat din Portugalia în România, împreună cu cei doi copii, Gonçalo (15 ani) şi Guilherme (10 ani), în 2007, după ce Pedro a acceptat o funcţie de director la o fabrică din oraşul sucevean Siret. Deşi are doar 15 ani, fiul cel mare, Gonçalo, este în clasa a XI-a la Colegiul Naţional „Ştefan cel Mare“ din Suceava. Pasionat de chimie, fizică şi biologie, Gonçalo a adus României, în decembrie anul trecut, o medalie de bronz la Olimpiada Internaţională de Ştiinţe pentru
Juniori care a avut loc în localitatea Pune din India.

Când s-a mutat în România, Gonçalo terminase deja ciclul primar în Portugalia, iar la Suceava, băiatul a fost înscris în clasa a V-a. Când a început anul şcolar, Gonçalo se afla în România doar de două luni şi reuşise să înveţe cât de cât limba română după ce a luat lecţii în particular de la un profesor de la Universitatea „Ştefan cel Mare“ din Suceava.

Zece zile în India

Olimpiada Internaţională de Ştiinţe pentru Juniori a avut loc în perioada 3-12 decembrie 2013, iar participanţii au susţinut concursul la trei probe: fizică, chimie şi biologie. Gonçalo spune că, pentru el, cel mai uşor examen a fost cel la chimie, materia lui preferată. „Prima probă a constat într-un test grilă. Acolo am greşit mai multe răspunsuri, pentru că unele cerinţe mi s-au părut ciudate. Am fost dezamăgit, dar asta m-a determinat să mă mobilizez şi să mă concentrez mai mult. Următoarele două teste au constat într-un test teoretic şi o probă practică extrem de grea“, a explicat Gonçalo, care afirmă că asiaticii au fost cei mai puternici concurenţi, mai ales cei din India, Hong Kong şi Taiwan. Chiar şi aşa, toţi reprezentanţii României au obţinut medalii, iar Gonçalo s-a întors acasă cu bronz.

În India, Gonçalo a stat zece zile, cea mai mare perioadă de timp fiind ocupat cu probele concursului. În timpul liber a vizitat câteva muzee. În rest, nu prea a ieşit din hotelul în care a fost cazat pentru că li s-a spus că o plimbare pe străzile nu este recomandată.

image

Foto

goncalo araujo regado. foto

„Am fost cazaţi la un hotel de patru stele, în oraşul Pune, undeva în apropiere de Mumbai. Oraşul nu l-am vizitat pentru că nu am avut timp, dar era şi puţin periculos“, mărturiseşte Gonçalo.

Când s-a întors la şcoală, elevul a fost întâmpinat de profesorii care l-au pregătit şi de colegii săi cu un tort şi cu aplauze. Mai mult decât atât, înainte de Crăciun, tot lotul de olimpici care a participat la concursul din Pune a fost premiat de prim-ministrul Victor Ponta, într-o ceremonie care a avut loc la Palatul Victoria din Capitală.

Până să ajungă la concursul din India, Gonçalo a participat an de an la fazele judeţene ale olimpiadelor şcolare de chimie, fizică şi de biologie. Începând din clasa a VIII-a, băiatul a reuşit să se califice în fiecare an la faza naţională a olimpiadei de chimie. Astfel, anul trecut, Gonçalo a fost selectat pentru a face parte din lotul naţional al României pentru Olimpiada Internaţională de Ştiinţe pentru Juniori. Pentru a ajunge la această performanţă, a fost nevoie de multă muncă. Mai întâi, Gonçalo a participat la un stagiu de pregătire de două săptămâni, la Bucureşti, după ce s-a clasat printre primii 15 copii la faza naţională a olimpiadei.

La finalul perioadei de pregătire, elevii au avut de susţinut trei probe de baraj, după care primii şase clasaţi au intrat în lotul restrâns care a făcut deplasarea la Olimpiada Internaţională. A urmat un alt stagiu de pregătire, tot la Bucureşti, de trei săptămâni.

Următorul obiectiv

Gonçalo nu mai poate participa la următoarea ediţie a Olimpiadei Internaţionale de Ştiinţe pentru Juniori, pentru că în acest an va împlini 16 ani, vârsta maximă până la care elevii sunt acceptaţi la acest concurs. Tânărul portughez şi-a fixat deja un alt obiectiv: vrea să ajungă în finala Olimpiadei Internaţionale de Chimie.

„Din clasa a VIII-a până acum am participat în fiecare an. Am ajuns mereu la faza naţională şi am obţinut de fiecare dată menţiune specială. Anul acesta mai am câteva săptămâni până la faza judeţeană şi trebuie să mă pregătesc mult mai bine. Vreau să obţin un rezultat bun şi să mă calific la etapa internaţională“, spune hotărât Gonçalo.

goncalo araujo regado. foto

Studii în străinătate

Adolescentul este fericit că s-a mutat în România şi spune că dacă ar fi făcut şcoala în Portugalia nu ar fi avut şansa de a ajunge la Olimpiada Internaţională.

„Mă simt foarte bine în România, m-am obişnuit. Mi-ar plăcea şi în Portugalia. Nu pot să compar profesorii din Portugalia cu cei din România pentru că acolo am făcut doar şcoala primară, iar aici am început cu gimnaziul, deci nu am termen de comparaţie“, explică elevul portughez.

Nu s-a hotărât încă ce va face după finalizarea liceului, dar spune că, cel mai probabil, ar vrea să-şi continue studiile în străinătate. Nu s-a decis nici ce specializare va alege la facultate, dar sigur va fi tot în domeniul ştiinţelor.

1,25 la primul test la matematică

Începutul şederii sale în România a fost foarte anevoios. Asta pentru că Gonçalo reuşea cu greu să se înţeleagă cu profesorii şi colegii de clasă. „În România m-am mutat când aveam 9 ani. Nu ştiam limba română, apoi am început să învăţ. Gramatica mi s-a părut cea mai uşoară parte, pentru că seamănă foarte mult cu cea a limbii portugheze. Vocabularul este puţin mai greu“, susţine Gonçalo.

Greu a fost şi pentru că materia studiată în România era mult avansată faţă de ceea ce a studiat în Portugalia. La primul test la matematică, elevul portughez a obţinut nota 1,25. A fost însă ajutat să depăşească bariera lingvistică şi a reuşit destul de repede să-şi ajungă din urmă şi chiar să-şi depăşească colegii.

„Am avut probleme la matematică pentru că nu eram suficient de bine pregătit. A trebuit să muncesc foarte mult, să lucrez acasă şi acum am media 10. Nu am luat ore în particular, am avut doar sprijinul părinţilor“, explică Gonçalo. ;

"Mă simt foarte bine în România, m-am obişnuit. Mi-ar plăcea şi în Portugalia, dar dacă aş fi rămas acolo, nu aş fi avut şansa să particip la Olimpiada Internaţională", Gonçalo Araujo Regado, elev portughez.
goncalo araujo regado. foto

Gonçalo Araujo Regado, în uniforma liceului sucevean unde este elev şi cu medalia obţinută în India

<strong>Reticenţa faţă de România</strong>

Maria Joao Peres Araujo, mama lui Gonçalo, spune că decizia privind mutarea în România a fost una foarte greu de luat. Deşi soţul ei a acceptat o funcţie de conducere în oraşul sucevean Siret, femeia nu ar fi vrut să vină în ţara noastră din cauza proastei reputaţii pe care România o avea în vestul Europei.

„La început, s-a mutat doar soţul meu, dar a fost greu să locuim despărţiţi, aşa că ne-am mutat aici cu toată familia. Eu am zis că nu vreau să vin pentru că ţara are o imagine foarte proastă în străinătate. Am venit însă într-o vizită şi am văzut că nu este nicio legătură între România pe care am văzut-o eu şi cea aşa cum este cunoscută afară“, povesteşte Maria Joao Peres Araujo.

Prima iarnă a fost cea mai grea perioadă

Acum, de când locuieşte în Suceava, spune chiar că oraşul este mai sigur decât cel în care locuia în Portugalia. „De exemplu, copiii mei au libertate mult mai mare aici decât în Portugalia. Acolo, cei mici nu sunt lăsaţi să meargă singuri la şcoală, nu-i lăsăm singuri afară. În timpul săptămânii, copiii fac doar drumul spre şcoală şi înapoi. Doar în weekend, când au timp, părinţii se mai plimbă cu ei. Aici, copiii au o libertate foarte mare. Încă aveţi o siguranţă pe stradă care nu există în alte ţări. Şi asta este foarte important“,
spune Maria Araujo.

Învăţarea limbii române şi adaptarea la viaţa din Suceava a fost un lucru dificil şi pentru Maria, nu doar pentru cei doi copii ai săi. „Limba română am reuşit să o învăţ cu băieţii, cu vecinii sau pe stradă. Am rugat pe toată lumea să mă corecteze când greşesc câte ceva. Pentru mine, cea mai grea perioadă a fost prima iarnă. Atunci când absolut totul a devenit alb, mi-a fost mai greu“, mărturiseşte femeia.

Sistemul de învăţământ, marele câştig

După mai bine de şase ani de când s-a mutat în România, Maria Joao Peres Araujo spune că marele avantaj al acestei decizii este sistemul de învăţământ de aici, pentru că i-a ajutat cei doi copii să facă performanţă.

„Sunt diferenţe mari faţă de Portugalia. Acolo, şcoala începe la 6 ani. Şi grădiniţa începe mai devreme. Eu am avut patru luni de concediu de maternitate, iar de la vârsta de patru luni, ei au intrat în creşă. În Portugalia, grădiniţa are scopul de dezvoltare a capacităţii sociale, niciun educator nu pune copilul să scrie sau să citească. Matematica se învaţă prin jocuri, dar scopul grădiniţei nu este acela de a începe să scrie sau să citească. Suntem rugaţi să venim cu ei în clasa întâi fără să ştie să scrie nimic“, explică Maria Araujo.

Diferenţele sunt foarte mari când vine vorba de matematică. „În Portugalia se vorbeşte despre necunoscute doar în clasa a V-a. Gonçalo a avut o dificulate mare să ţină pasul la această materie. Cu muncă, a reuşit. În schimb, la limba română se simte diferenţa. Acasă vorbim portugheza şi nu suntem o sursă de vocabular de limbă română, aşa cum au alţi copii“, completează mama.

Maria apreciază că un rol important în performanţa obţinută de Gonçalo aparţine şi profesorilor de la Colegiul Naţional „Ştefan cel Mare“ din Suceava: Sorin Golda – profesor de fizică –, Aurelia Strugariu – profesoară de chimie – şi Gabriela Scutaru – profesoară de biologie.

Două clase într-una

Deşi nu a împlinit încă 16 ani, Gonçalo este elev în clasa a XI-a, fiind cu doi ani mai mic decât colegii lui de clasă. Băiatul a fost înscris la şcoală la 6 ani, iar la sfatul învăţătoarei din Portugalia, părinţii au fost de acord ca Gonçalo să urmeze cursurile claselor a III-a şi a IV-a într-un singur an. Şi în România, familia a decis să asculte sfaturile cadrelor didactice.

„Sistemul din România este foarte bun, pentru că încurajează performanţa. Copiii mei au reuşit pentru că au fost sprijiniţi de profesori. Noi i-am ascultat întotdeauna pe profesorii care au lucrat cu ei. Când educatoarea ne-a sfătuit ca fiul cel mic să meargă la Colegiul de Artă pentru că are talent la pictură, de ce să nu ascult de cineva care lucrează cu atâţia copii? Când profesoara de chimie ne-a recomandat ca Gonçalo să meargă la concurs, de ce să nu ascult de un profesionist care ştie ce face? Tot ce au reuşit este şi meritul lor, dar şi cel al profesorilor care au lucrat cu ei şi care i-au sprijinit pe amândoi“, conchide Maria Araujo.

goncalo araujo regado. foto

Maria Joao Peres Araujo, alături de fiii săi, Gonçalo (dreapta) şi Guilherme (stânga)

"Sistemul de învăţământ din România este foarte bun pentru că încurajează performanţa", spune Maria Joao Peres Araujo

<strong>Ghi, artistul familiei</strong>

Fiul cel mic al familiei, Guilherme, este pasionat de pictură şi a reuşit deja să obţină mai multe premii la concursuri de profil. Ajuns în România la vârsta de 3 ani, Guilherme s-a adaptat cel mai uşor. A învăţat limba română la grădiniţă, împreună cu ceilalţi copii care, pentru că nu i-au putut spune pe nume, l-au botezat Ghi. Acum este elev în clasa a V-a la Colegiul de Artă „Ciprian Porumbescu“ din Suceava şi pregăteşte deja o expoziţie personală.

Raluca Schipor, profesoara de desen care l-a îndrumat pe Guilherme, spune că este unul dintre cei mai talentaţi elevi cu care a lucrat. „El este un spirit mare într-un trup foarte mic. Îşi foloseşte foarte mult imaginaţia în compoziţiile pe care le face, creativitatea de care clar nu duce lipsă. La nivel de clasa a V-a, încercăm studiul după natură, studiul realist, învăţăm să studiem, să vedem, să analizăm. Asta ar fi una dintre principalele calităţi ale unui artist: să vadă şi să analizeze, să înţeleagă şi să vadă“, explică profesoara Raluca Schipor.

„Aş vrea să pictez şi eu într-o zi ca marii artişti care îmi plac. Desenam de la grădiniţă, dar nu credeam că o să am un viitor şi o să ajung la o şcoală de artă“, spune Ghi.

Mama lui Guilherme precizează că şi-a îndrumat copilul pe această cale, ascultând sfatul educatoarei.

goncalo araujo regado. foto

Guilherme, alături de Raluca Schipor, profesoara de desen, prezentând unul dintre tablourile sale

Alte ştiri din Suceava:

Cum am devenit persona non-grata în Ucraina. De ce nu m-au lăsat grănicerii ucraineni să ajung la Kiev

Porunca „Să nu minţi“, în telenovela Iuliei Ionescu

EXCLUSIV Călugarii de la Sihăstrie au ascuns-o pe fugara Iulia două nopţi în mănăstire. De ce i-au minţit pe poliţişti

VIDEO Vama Siret, blocată de sute de persoane nemulţumite de interzicerea micului trafic de frontieră

FOTO VIDEO Pe urmele Iuliei la Sihăstria Rarăului. Ce a făcut fugara o zi şi o noapte printre călugării din munţi

Reacţia Arhiepiscopiei Sucevei şi Rădăuţilor: „Poliţia nu a fost anunţată pentru că eleva era panicată şi a refuzat categoric”

Stareţul Mănăstirii din Dorna Arini spune că nu a văzut-o pe eleva dispărută

Videoclip realizat în România, selectat pentru competiţia oficială la Festivalul European de Film Independent

Poliţist de frontieră judecat în dosarul „Şpagă în Vama Siret”, anchetat pentru că nu-şi poate justifica averea

Suceava



Partenerii noștri

Ultimele știri
Cele mai citite