Metodologia pentru concursul de director de şcoală este în Monitorul Oficial. Profesor: „Înclin să cred că n-o să se ţină“

0
Publicat:
Ultima actualizare:
Debutul noului an şcolar va fi asigurat de profesori detaşaţi în funcţia de conducere FOTO: Shutterstock
Debutul noului an şcolar va fi asigurat de profesori detaşaţi în funcţia de conducere FOTO: Shutterstock

Aproape 9.800 directori de şcoală vor fi detaşaţi, în câteva zile, la conducerea unităţilor de învăţământ. Concursul care i-ar legitima cu adevărat ar trebui să se susţină în această toamnă, ordinul prin care a fost aprobată metodologia de organizare fiind publicat marţi, 10 august 2021, în Monitorul Oficial. Unii dascăli sunt însă sceptici.

Ultimul concurs pentru ocuparea posturilor vacante de director de şcoală a fost organizat în anul 2017, astfel că la finele acestei luni expiră şi mandatele ultimilor directori „cu concurs“. 

Chiar în aceste zile, în inspectoratele şcolare judeţene se centralizează cererile înaintate de cadre didactice care îşi doresc să asigure interimatul la conducerea şcolii, cu delegaţie. E o întreagă discuţie dacă va fi o procedură unitară, elaborată chiar de Ministerul Educaţiei, pentru selecţia directorilor numiţi cu detaşare în interesul învăţământului, sau dacă fiecare inspectorat judeţean va decide după criterii proprii pe cine alege.

Teoretic, directorii numiţi în zilele următoare ar trebui să rămână pe post până în ianuarie 2022, dacă, evident, nu vor câştiga postul prin concurs şi atunci vor continua. Practic, de atâtea ori s-a anunţat acest concurs (la începutul verii s-a anunţat că proba scrisă va fi susţinută în 27 iulie a.c., dar nu s-a întâmplat), încât unii dintre profesori nu mai cred că se va şi susţine. 

Metodologia a fost în sfârşit publicată marţi, 10 august 2021, în Monitorul Oficial (M. Of. nr. 0771 din 2021, actul nr. 4597 din 06 August 2021), însă nu neîndeplinirea formalităţilor îi împiedica pe profesori să creadă în derularea efectivă a concursului. „La cum ni se prezintă lucrurile şi cum încep să ne pregătească pentru valul patru al pandemiei înclin să cred că n-o să se ţină, chiar dacă se publică metodologia“, spune un director în funcţie dintr-o şcoală din Olt.

Noutăţi în procedura de evaluare

Conform calendarului concursului pentru ocuparea funcţiilor de director şi director adjunct, 14 septembrie este ziua anunţării concursului şi publicarea posturilor vacante. Până în 26 septembrie ar urma să se facă înscrierile pentru proba scrisă, iar după rămânerea definitivă a listei candidaţilor admişi în urma evaluării dosarelor să se susţină, în 15 octombrie, proba scrisă. Timpul pe care candidaţii îl vor avea la dispoziţie va fi 120 minute, testul fiind unul de tip grilă, cu 50 subiecte.

Între 15 noiembrie şi 8 decembrie, candidaţii sunt aşteptaţi, conform planificării, la interviu. Din comisia de evaluare în cadrul probei de interviu, ca noutate, vor face parte doi profesori din şcoală, desemnaţi de colegi prin vot secret, un reprezentant al Consiliului local, un reprezentant al mediului privat (sau un evaluator din mediul universitar), iar preşedinte al comisiei, un reprezentant al inspectoratului şcolar judeţean. Această formulă ar trebui să fie, spune ministrul, garanţia că toţi candidaţii vor avea şanse egale. Inclusiv proba de interviu va fi înregistrată audio-video.

„În urmă cu patru ani am avut de învăţat nişte lucruri pe care nu le-am pus absolut deloc în aplicare“

Pe profesorii interesaţi de concurs îi deranjează situaţia creată, faptul că se vorbeşte despre aspectele din metodologie mai întâi „pe surse“ şi că nu cei din învăţământ sunt partenerii reali de dialog pentru Ministerul Educaţiei. 

„Apar tot mai multe lucruri care sunt publicate cumva pe surse. Apar întâi în mass-media după care sunt discutate cu cei din învăţământ. Există variante de lucru de care noi aflăm din ziare“, a semnalat directorul celei mai mari unităţi de învăţământ din Olt, Colegiul Naţional „Ion Minulescu“ Slatina, prof. Christian Ionescu. 

Acelaşi director spune că nu vede sensul unui reprezentant al mediului de afaceri în comisia de evaluare, la proba de interviu, în cazul colegiilor naţionale. „Asta e cu totul şi cu totul nelalocul ei pentru colegiile naţionale. Ce treabă are un colegiu naţional care scoate viitori studenţi cu mediul privat? Absolut nicio legătură. Asta are legătură cu liceele tehnice, acolo îi trimit să facă practică, îi pregătesc pentru asta, dar la noi n-are nicio treabă“, mai spune prof. Ionescu.

Bibliografia de concurs este o altă nemulţumire. Sunt voci, şi nu puţine, care spun că din lista lungă de lucrări pe baza cărora se vor face subiectele multe nu şi-ar avea rostul.  „Mi se par multe chestii aberante. Are sens să ştii ROFUIP, Codul Muncii, Legea Educaţiei, Statutul Elevului..., celelalte sunt pur şi simplu aberaţii“, spune un alt director care încă nu s-a hotărât dacă va depune documentele necesare pentru a-i fi prelungită delegaţia. 

Cât despre înscrierea la concurs, ar mai fi timp de gândire. „În urmă cu patru ani am avut de învăţat nişte lucruri pe care nu le-am pus absolut deloc în aplicare“, susţine un alt director.

Iată calendarul susţinerii concursului:

14 septembrie  Anunţarea concursului (publicarea funcţiilor vacante pentru care se organizează concursul şi a bibliografiei).
Constituirea comisiei naţionale, a comisiilor de organizare la nivel judeţean şi a comisiilor de evaluare a documentelor de înscriere.
15-26 septembrie  Depunerea dosarelor de înscriere la proba scrisă pe platforma informatică dedicată.
27 – 29 septembrie  Evaluarea dosarelor de înscriere.
30 septembrie  Afişarea listei candidaţilor admişi la evaluarea dosarelor.
1 octombrie  Depunerea solicitărilor de analiză a cauzelor şi remedierea eventualelor erori la etapa de înscriere în platforma informatică.
4-6 octombrie  Remedierea eventualelor erori la etapa de înscriere.
7 octombrie  Afişarea listei candidaţilor admişi la evaluarea dosarelor.
8 octombrie  Stabilirea centrelor speciale de desfăşurare a probei scrise
13 octombrie  Repartizarea candidaţilor pe centre
15 octombrie  Desfăşurarea probei scrise
15 octombrie  Afişarea rezultatelor la proba scrisă
15-17 octombrie  Depunerea contestaţiilor la proba scrisă
18 - 20 octombrie  Soluţionarea contestaţiilor la proba scrisă
20 octombrie  Afişarea rezultatelor finale la proba scrisă
21 – 27 octombrie  Înregistrarea opţiunilor candidaţilor pentru unitatea la care candidează şi depunerea documentelor pentru unităţile de învăţământ care necesită avize suplimentare.
28 – 29 octombrie  Transmiterea solicitărilor de desemnare a membrilor comisiilor de interviu din partea consiliilor profesorale, autorităţilor locale şi companiilor/universităţilor.
1 – 10 noiembrie  Constituirea comisiilor pentru proba de interviu
12 noiembrie  Publicarea graficului de desfăşurare a interviurilor
15 noiembrie – 8 decembrie  Desfăşurarea probei de interviu
16 noiembrie – 10 decembrie  Depunerea şi soluţionarea contestaţiilor la proba de interviu
13 decembrie  Exprimarea opţiunilor candidaţilor declaraţi admişi pentru mai multe funcţii/unităţi de învăţământ.
14 - 17 decembrie  Consultarea grupurilor parlamentare/reprezentanţilor cultelor religioase si obtinerea avizului motivat.
17 decembrie  Validarea rezultatelor finale
20 – 22 decembrie  Emiterea deciziilor de numire (cu aplicare de la 10 ianuarie 2022)

Vă recomandăm şi:

Ministrul Educaţiei: În 2022, nu vor fi schimbate condiţiile de derulare a Evaluării Naţionale

Ministerul Educaţiei publică sinteza controlului desfăşurat la ARACIP – Deficienţe inclusiv de natură penală descoperite în timpul verificărilor

Slatina



Partenerii noștri

Ultimele știri
Cele mai citite