FOTO Sibiul de acum 100 de ani. Comerţ în centrul istoric, promenadă în parcuri. Se inaugurează tramvaiul electric, Baia Neptun, dar şi prima pompă de benzină

0
Publicat:
Ultima actualizare:
sibiul anilor 1900 5

O treime din oraşul actual şi doar 30.000 de locuitori, aproximativ 30 la sută din populaţia oraşului de astăzi. Aşa arată Sibiul anilor 1900, perioadă înfloritoare pentru oraşul lui Hermann.

„Oraşul acum 100 de ani, deci înainte de 1918, era o treime din cel actual. Turnişorul şi Guşteriţa erau sate de sine stătătoare, Hipodromul era teren militar, Ţiglariul era fabrică de cărămidă. 

Zona comercială era cea din centrul istoric, strada Nicolae Bălcescu - Piaţa Mare – Piaţa Mică – strada 9 Mai. Zona de promenadă erau parcurile (Astra, Sub Arini, Promenada Invalizilor) şi mai ales Bretter (în faţa actualului Continental Forum). 

Populaţia era în jur de 30.000 de locuitori, erau nenumărate acţiuni naţionale ale saşilor şi românilor, Sala de Intâlniri, unde este astăzi Casa Armatei, era intens folosită. 

Infrastructura era de proastă calitate, cu puţine străzi pavate (doar cele centrale – Nicolae Bălcescu, bulevardul Victoriei de exemplu) dar aveam tramvai electric şi curent electric de la Sadu”, explică istoricul Răzvan Pop, directorul Direcţiei pentru Cultură, Culte şi Patrimoniu Cultural Sibiu. 

Evenimentele anilor 1900 – de la tramvaiul electric şi Baia Neptun până la prima pompă de benzină

Cronica oraşului Sibiu, scrisă de Emil Sigerus, consemnează pas cu pas evenimentele importante care au loc la Sibiu în anii 1900. 

În 1900, se deschid biblioteca populară şi căminul Bisericii Evanghelice , iar doi ani mai târziu municipalitatea achiziţionează, pentru 20.000 de coroane, terenul Rochus din Dumbrava Sibiului. În anul 1904 în oraş circulă pentru prima dată un tramvai electric fără şine, se inaugurează baia Neptun şi biserica romano-catolică renovată. 

În 1905 se deschide muzeul Astra iar un an mai târziu se sfinţeşte catedrala ortodoxă de pe strada Mitropoliei. În 1907, are loc prima înmormântare în noul cimitir orăşenesc de lângă Dumbrava Sibiului. 

În 1915 este inaugurată linia de tramvai până la noul han din Dumbrava Sibiului, iar doi ani mai târziu se deschide cinematograful oraşului iar vechile cimitire sunt închise şi doar în cimitirul municipal mai sunt permise înhumări. 

În 1919 se încheie lucrările la noile corpuri de clădire ale spitalului orăşenesc şi se deschide vama, iar în 1920 se deschide cantina publică. Un an mai târziu este inaugurată Banca Naţională Română şi este pusă în funcţiune prima fabrică de încălţăminte din Sibiu. 

În 1925 intră în cursă primul autobuz care face legătura dintre Sibiu şi Răşinari iar trei ani mai târziu în Piaţa Unirii este instalată prima pompă de benzină pentru automobile şi este terminată noua promenadă de pe strada Cetăţii. 

Vă mai recomandăm

Poveştile cartierelor Sibiului – Terezianul, botezat după împărăteasa Maria Theresia, şi Hipodromul de unde şi-a luat zborul Aurel Vlaicu

1 mai muncitoresc la Sibiu, în Epoca de Aur: defilare cu care alegorice, mici la Dumbrava, prime pentru oamenii muncii

Prostituţia în Sibiul interbelic: fetele au condicuţe şi pot fi găsite pe străzile Olari, Blănari şi Bumbului. Cele mai multe sunt unguroaice şi câştigă chiar şi 2.000 de lei într-o singură noapte

FOTO „Nurofenul” interberlic. Cum erau promovate medicamentele când nu existau sloganuri precum „Îţi ia durerea cu mâna”

GALERIE FOTO Povestea lui Ironim Budac, sibianul devenit ”locotenentul” lui Al Capone

Sibiu



Partenerii noștri

Ultimele știri
Cele mai citite