Cum să treci de la regimul alimentar normal la mâncarea vegetariană. „Când eşti bine informat nu-ţi mai este frică“

Cum să treci de la regimul alimentar normal la mâncarea
vegetariană. „Când eşti bine informat nu-ţi mai este frică“

Învaţă cum să te hrăneşti într-un mod sănătos. Foto: arhiva

Regimul vegetarian, elixir al tinereţii sau, din contră, boală curată. Sunt controversele care abundă în special în mediul online şi nu numai atunci când vine vorba despre stilul de alimentaţie modern. Curios, dar ambele afirmaţii sunt perfect corecte.

Ştiri pe aceeaşi temă

Regimul vegetarian, elixir al tinereţii sau, din contră, boală curată. Sunt controversele care abundă în special în mediul online atunci când vine vorba despre stilul de alimentaţie modern. Curios, dar ambele afirmaţii sunt perfect corecte, iar asta se explică în cel mai simplu mod.

Un regim alimentar care exclude în totalitate produsele de origine animală, urmat haotic, fără respectarea unor reguli poate fi cel mai scurt drum către medic. În schimb, cu puţină atenţie şi câteva sfaturi de la un nutriţionist sau de la cei care au experienţă în domeniu, alimentaţia vegetariană poate aduce numai beneficii organismului şi psihicului, ambele atât de obosite din cauza ritmului alert în care trăim cu toţii.

Un lucru este cert, un om care se hrăneşte doar cu cartofi şi ceapă nu este un vegetarian, este doar un subnutrit. Pornind de la acestă afirmaţie, cu siguranţă acceptată atât de vegetarienii convinşi, dar şi de cei care au un regim alimentar convenţional, vom încerca să aflăm care sunt paşii corecţi pe care trebuie să-i urmeze cineva care simte că a venit momentul unei schimbări.

„Nu începem un regim vegetarian
pentru că este la modă“

Clara Leica, profesor de limbi străine ca formare, dar apreciat instructor de fitness din Prahova, a făcut pasul către stilul de viaţă vegan (mult mai restrictiv decât cel vegetarian) cu câţiva ani în urmă. Nu este medic, nu este nutriţionist şi nu vorbeşte despre acest regim de viaţă din perspectiva unui specialist, ci doar a unui om care a înţeles, studiind şi informându-se constant, cum să treci de la un regim alimentar tradiţional la cel vegetarian.

“În primul rând, sunt convinsă că în discuţia despre regimul vegetarian sau vegan nu are ce căuta verbul a trebui. Nu începe nimeni un astfel de stil de viaţă pentru că trebuie. Cei care o fac din ambiţie, pentru că este la modă sau pentru a slăbi, în general eşuează. Pe cei pe care îi aud că au reuşit să ajungă aici nu îi aud că se şi felicită pentru asta. Pentru că au făcut-o din convingere şi nu li s-a părut deloc greu. Nu şi-au propus să devină vegetarieni, au simţit deodată", spune Clara Leica.

Nu începem “de luni” regimul

Odată înţeles şi acceptat acest aspect, urmează momentul alegerii. Trecerea spere regimul vegetarian nu se face brusc. Aici, celebra promisiune “De luni încep dieta” nu are ce căuta. Nu putem renunţa în totalitate de azi pe mâine la un anumit aliment, totul se face treptat şi sub control.

Intervin acum studiul, discuţiile cu medicul, poate un set de analize, în cazul persoanelor care suferă de anumite afecţiuni, şi nu în ultimul rând disucţiile cu cei care au adoptat acest stil de viaţă şi care sunt capabili să ofere sfaturi pertinente. Şi asta pentru că regimul vegetarian nu înseamnă deloc doar să renunţi la carne, lapte şi ouă.

“Deja când eşti bine informat nici nu ţi-e frică, pentru că nu simţi că este un hop, nu simţi că ai făcut un efort, abia atunci realizezi cât de uşor a fost”, susţine Clara.

Învaţă să combini legumele şi fructele

Un pas important către acel elixir al tinereţii, al sănătăţii este curăţarea alimentaţiei. Nu trebuie eliminat imediat un anumit produs din meniul zilnic, dar legumele şi fructele nu trebuie să lipsească din farfurie, odată ce ai simţit că vrei să schimbi ceva în stilul tău de a te hrăni.

“Nu trebuie să gândeşti aşa: îmi fac analizele pentru ca de săptămâna viitoare să încep regimul vegan. Nu. Pur şi simplu pune-ţi pe masă cât mai multe crudităţi şi învaţă cum să le combini astfel încât să nu-ţi facă rău la digestie. Asta este cel mai important. Întâi curăţă-ţi alimentaţia. Gândeşte-te ce poţi să elimini din ceea ce consumi tu în mod constant: prăjeli, dulcuri care conţin făina albă cu proteină animală şi cu zahăr. Descoperă alimente noi. Pune de exemplu spanac crud în salată. Cine ştie, poate îţi place. Este doar un exemplu. Încearcă să guşti tu, să simţi tu gustul, aroma, nu să asculţi la ceea ce au zis alţii care au spus că nu le-a plăcut. Eu am încercat mazăre crudă, de exemplu. Poate că unii nu sunt încântaţi de idee, dar dacă mie îmi place gustul, dacă mie îmi place să am câteva boabe de mazăre în salată, de ce nu? Deschide-ţi mintea. Află şi documentează-te. Dacă tu în regimul tău îţi aduci cât mai multe alimente vegetale şi ajungi să le descoperi pe unele pe care mama, sora, prietana ta nu le foloseau la masă, te va ajuta enorm”, spune Clara.

Chipsurile şi cartofii prăjiţi nu au ce căuta în bucătăria unui vegetarian adevărat

Înţeles corect, regimul vegetarian nu va face altceva decât să te apropie de gusturile autentice, de cele oferite direct de natură şi te va îndepărta uşor, dar constant, de alimentele al căror gust este bun, dar viciat de produsele chimice de laborator alimentar. Este cu siguranţă unul dintre marile beneficii ale acestui stil de viaţă. Evitaţi, aşadar, produsele semipreparate, care se găsesc la vânzare la raioanele pentru mâncare de post. Este o altă regulă de aur a regimului vegetarian curat.

“Şi aici intervine informarea constantă. Cineva care nu a înţeles ce înseamnă să fii vegetarian, va alege, din comoditate, chipsurile, nachos pentru că sunt vegetale şi ele, nu? Nu. Este o mare greşeală. Trebuie să te informezi pentru a înţelege ceea ce se întâmplă în organismul tău atunci când adopţi un astfel de regim. Pentru asta este bine să citeşti ceea ce au scris medicii care au vrut să-i ajute pe vegani, ceea ce au împărtăşit vegetarienii cu experienţă. Doar aşa afli multe despre cum să-ţi cureţi dieta, afli multe despre alimente noi pe care poate nu le foloseai, înţelegi cum să ţii un post fără să-ţi prepari aceleaşi vechi reţete în care predomină cartofii prăjiţi, sarmale doar cu orez, pilaful … pentru că sunt meniuri vegetariene extrem de variate, pe care mie mi-ar plăcea să le încerce şi cei care nu-şi doresc neapărat un regim de viaţă vegetarian, ” mai spune Clara.

Nu te înfometa

La fel de important, într-o alimentaţie vegetariană este diversificarea. Un om care a renunţat la alimentele de provenienţă animală nu poate supravieţui doar cu o salată de varză pe zi sau din contră, să se îmbuibe cu cartofi. Internetul abundă astăzi de site-uri de unde te poţi inspira să combini vegetalele astfel încât să-ţi facă o plăcere reală să le consumi.

Cu ce înlocuim sandviciul de dimineaţa şi friptura de la prânz

Dacă într-o zi, la micul dejun ai ales să înlocuieşti sandviciul cu salam cu un măr sau cu un oricare alt fruct, a doua zi încearcă altceva, mai complex, dar uşor de preparat. Regimul vegetarian nu înseamnă timp mai mult petrecut în buctărăie, din contră. Sunt meniuri la îndemână, lejere, care pot satisface orice fel de gust.

“În funcţie de preferinţele fiecăruia, putem adapta micul dejun al unui vegetarian. Pentru cei care preferă dulcele dimineaţa, pot înlocui deja clasicele cerealele cu lapte cu fructe, aşa cum sunt ele, fie puse în blender bucăţi micuţe peste care se  adaugă frunze de spanac sau chiar ţelină şi puţină apă şi se prepară astfel un smoothie ce se poate mânca cu linguriţa. Putem adăuga seminţe de chia sau oleaginoase, alune de pădure, caju, pentru cei care au digestia mai bună. Pentru cei care nu vor dulce de la prima oră şi erau înainte adepţii feliei de pâine cu salam sau caşcaval, le recomand de exemplu, eu le spun, panite, dar sunt de fapt nişte cracker-uri ce nu sunt produse din coca dospită pe care le putem consuma în loc de pâine. Sunt mult mai uşor de digerat şi merg foarte bine cu zacuscă sau cu tot felul de paste pe care le putem face, din năut, din măsline, din fasole. Reţete sunt din abundenţă pe internet,” spune Clara.

Ce mănâncă un vetarian la prânz

În ceea ce priveşte masa de prânz, meniul poate fi extrem de bogat şi uşor de preparat chiar şi pentru un bucătar mai puţin experimentat. Nu este obligatoriu să renunţaţi la mâncarea gătită, dacă aşa aţi fost obişnuiţi,  spune Clara.

“Pot fi preparate tocăniţele clasice, în care pot fi combinate mai multe legume. Pilaful de orez cu legume, la fel este o sugestie. Pentru cei mai pretenţioşi, orezul poate fi înlocuit cu quinoa, seminţele unei plante care se fierb în câteva minute şi de care eu una sunt foarte încântată pentru că au un gust extraordinar. În plus conţine proteină şi nu are gluten. Poate fi preparată ca un pilaf pe care îl consumăm simplu sau în combinaţie cu alte legume. Tot din aceste seminţe se pot prepara chiar şi chiftele, pe care le putem prăji sau prepara la cuptor. Sunt doar câtea exemple, repet, pentru că reţetele sunt cu sutele, cu miile pe site-urile de specialitate.”

Cât despre procurarea acestor produse pe care le găsim mai rar în supermarket-urile de cartier sau prin pieţe, tot internetul poate fi principală sursă de aprovizionare pentru că de o bună perioadă de timp au fost deschise mall-uri online deidcate în special vegetarienilor.

În concluzie:

Regimul vegetarian nu este o cură de slăbire;

Informează-te înainte să faci o schimbare în alimentaţia ta;

Discută cu vegetarieni cu experienţă, dar şi cu un nutriţionist;

Nu renunţa de pe o zi pe alta la alimentele de provenienţă animală;

Nu te rezuma doar la o salată pe zi;

Încearcă gusturi noi, preparate noi şi nu pleca urechea la cei care spun că un aliment anume nu are un gust bun. Ţie s-ar putea să-ţi placă.

Învaţă să combini legumele, fructele şi seminţele;

citeste totul despre: