Omul care ştia toate secretele părintelui Iustin, duhovnicul Moldovei. „Eram cam prăpădit, vai de capul meu! Deodată, a ieşit el la mine la uşă”

Părintele Iustin Pârvu, la Mănăstirea Secu în anul 1967 FOTO: manastirea.petru-voda.ro

Părintele Iustin Pârvu, ctitorul Mănăstirii ”Petru Vodă” din Neamţ, a fost zeci de ani duhovnicul la care credincioşii veneau să se spovedească şi să primească sfaturi de viaţă. La rândul său, părintele Iustin a avut nevoie, în momentele grele ale vieţii, să-şi deschidă sufletul în faţa unor duhovnici care i-au marcat existenţa.

Părintele Iustin Pârvu a trăit cea mai mare încercare a vieţii în perioada în care a stat închis, timp de 16 ani, în temniţele comuniste, pedepsit pentru că nu s-a lepădat de credinţă şi bănuit de activităţi legionare.

„A fost torturat şi anchetat până în august 1949 la închisoarea din Suceava, de unde a fost transferat la Aiud, închisoare comunistă pentru intelectuali. Aici a rămas până în 1951, când a fost trimis în lagărul de muncă silnică de la Baia Sprie. Aici a rămas până în 1954, când a fost mutat la Gherla şi apoi în alte închisori” , se precizează în biografia sa publicată pe site-ul oficial al mănăstirii Petru Vodă.

„Nu mai eram o persoană, eram un număr, 267. Nici nu ne dădeau voie să ne strigăm pe nume; toţi purtam numere. Puteţi să vă imaginaţi aceasta?” – Iustin Pârvu

Memorabil este momentul 1960, la expirarea pedepsei, atunci când răspunzând întrebării ce va face după ce va fi eliberat, părintele Iustin a răspuns: „O iau de unde am lăsat-o cu slujirea Bisericii!”. Pentru acest răspuns, s-a ales cu încă 4 ani de închisoare pe care i-a executat în Delta Dunării, în lagărul de la Periprava.

„Vii de departe, nu? Vii de departe!”

Pe 14 mai 1964 părintele Iustin a fost eliberat după 16 ani de temniţă grea. Într-un interviu publicat în numărul 39 din revista Atitudini, părintele Iustin a povestit cât de greu i-a fost şi în anii care au urmat. Întrebat ce a făcut imediat după ce a ieşit din închisoare, părintele Iustin a relatat scena spovedaniei pe care a făcut-o la mănăstirea Sihăstria.

„Aveam o dorinţă foarte mare încă de când eram în puşcărie, să ajung şi să-mi spovedesc sufletul la Părintele Paisie Olaru. Am simţit o afinitate sufletească între mine şi Părintele Paisie. Aşa că prima dată m-am dus direct la Sihăstria, la Părintele Paisie, aşa murdar cum am ieşit din temniţă, nici acasă nu ajunsesem”.

Părintele Paisie Olaru FOTO: doxologia.ro

iustin

Iustin Pârvu mărturisea în interviul din „Atitudini” că a vrut mai întâi să-şi odihnescă sufletul înainte de a se revedea cu familia şi cu ceilalţi oameni.

„Am ajuns într-o sâmbătă seara la Sihăstria, în timpul unei privegheri foarte frumoase, ce mi se părea îngerească. Şi eram tuns chilug. A doua zi m-au îmbrăcat şi pe mine acolo, am ieşit la Vohod şi atunci m-am împărtăşit prima dată, după ce am ieşit din temniţă”

Mai înainte de a fi spovedit de părintele Paisie, Iustin Pârvu a fost ascultat de părintele Cleopa. Stareţul de la Sihăstria nu s-a arătat prea încântat de modul în care Iustin ţinea slujba sfintei Liturghii în temniţele comuniste, drept pentru care i-a dat de făcut canoane bisericeşti.

„I-am spus de toate treburile astea, dar părintele a început să scoată dosarele de canoane. Când a auzit că în loc de epitrahil puneam un prosop, apoi a scos Pidalionul şi dă-i canoane. El nu prea a înţeles situaţia asta grea din puşcării. N-avusesem eu destule canoane în puşcărie?”, îşi amintea Iustin Pârvu în interviul publicat de revista fundaţiei care îi poartă numele.

Părintele Cleopa FOTO: basilica.ro

cleopa

Acesta a fost un alt motiv pentru care Iustin a ajuns la Paisie Olaru, pe care l-a considerat un adevărat duhovnic.

„Am stat la rând o jumătate de zi, fără să spun nimic cine sunt, şi am aşteptat până ce-mi venea rândul acolo; eram cam prăpădit, vai de capul meu! Când deodată, a ieşit el la mine la uşă. S-a uitat la mine aşa lung, m-am ridicat şi eu de pe scăunel, acolo, şi m-a îmbrăţişat bătrânul: „Vii de departe, nu? Vii de departe. Hai în chilie”. Şi am stat în sfârşit de vorbă cu el şi mi-a rămas duhovnic o perioadă”, descrie Iustin scena primei întâlniri cu Paisie Olaru.

paisie

Părintele Antim, duhovnicul de la Secu

După ce s-a spovedit la Sihăstria, părintele Iustin a mers acasă, la Petru Vodă, silit de Securitate care nu îi dădea voie să se întoarcă la mănăstire.

„Asta era singura mea dorinţă – să revin la mănăstire, după care îmi ardea sufletul”

Pentru că i s-a refuzat întoarcerea în mănăstire, timp de doi ani, părintele Iustin a lucrat ca muncitor forestier. În 1966, chiar la iniţiativa ofiţerului de securitate care îl avea sub observaţie, Iustin Pârvu a fost reprimit în monahism la Mănăstirea Secu din Neamţ, unde i-a avut ca duhovnici pe părintele Epifanie Acatrinei şi pe părintele Antim Găină.

Părintele Iustin în anul 1967 împreună cu duhovnicul său, protosinghelul Epifanie Acatrinei la Mănăstirea Secu într-una din primele ascultări de după reprimirea în monahism FOTO: manastirea.petru-voda.ro

iustin

„Părintele Antim Găină era un preacuvios şi sfânt. În vara anului 1974 a răposat în braţele Părintelui Iustin, care mereu l-a dat pe duhovnicul său pildă de cea mai autentică şi mai înaltă viaţă monahală”, se arată în biografia oficială a părintelui Iustin Pârvu.

În anul 1975, Iustin a primit aprobarea regimului să călătorească la Muntele Athos.

„Deşi i s-a sugerat să rămână acolo, a preferat să se întoarcă în ţară, iar autorităţile l-au mutat cu domiciliul obligatoriu la Mănăstirea Bistriţa, lângă Piatra Neamţ. Aici, împreună cu alţi duhovnici mari ai acelei vremi, s-a îngrijit de bună-starea duhovnicească şi de educaţia creştină şi naţională a tuturor creştinilor care l-au căutat”.

În toamna anului 1991, după o scurtă reîntoarcere la Mănăstirea Secu, a revenit în satul natal, Petru Vodă, unde a pus temelia mănăstirii de călugări, cu hramul Sfinţilor Arhangheli Mihail şi Gavril.

Părintele Iustin, în satul Petru Vodă înconjurat de familie şi credincioşi 1970 FOTO: manastirea.petru-voda.ro

Pe aceeaşi temă:

Cutremurătoarea profeţie a părintelui Iustin s-a împlinit la termen: „12 luni de libertate şi vine urgia”. Mărturia maicii care i-a stat alături până în ziua morţii

Părintele Iustin, profeţie înspăimântătoare: „12 luni de linişte, după care vine urgia“

Ce controverse aduce „legea antilegionară“. Petre Ţuţea, părintele Iustin Pârvu şi Radu Gyr, în pericol să dispară din memoria naţională

VIDEO Călugării lui Iustin Pârvu, cu jalba legionară la preşedintele Iohannis: „Un acatist către părintele Arsenie Boca va costa 5 ani de închisoare“