FOTO Peripeţiile lui Mitică Piticu' în Brazilia

Dumitru Radu cu numărul de concurs şi medalia obţinută pentru locul II la cursa de 5000 de metri  FOTO Florin Jbanca

Dumitru Radu (87 de ani), veteranul atleţilor din Neamţ, a obţinut locul al doilea la cursa de 5.000 de metri, la categoria peste 85 de ani, la Campionatul Mondial din Brazilia, din luna octombrie. Performanţa lui Mitică Piticu’ a fost remarcată şi de ziarele braziliene

După vreo nouă ore de zbor, cu escală la Roma, alergătorul veteran Dumitru Radu (87 de ani), alias nea Mitică Piticu’ din Piatra Neamţ, a aterizat, la mijlocul lunii trecute, la Sao Paulo, în Brazilia, unde nici n-a visat că va ajunge până acum. După încă o oră de zbor, a sosit la Porto Alegre, unde s-a desfăşurat Campionatul Mondial de atletism în aer liber, cea mai mare competiţie destinată atleţilor veterani, adică trecuţi de 35 de ani. Era plin de încredere şi se pregătea să înfrunte patru probe ale campionatului. Mitică a lăsat în România o toamnă nehotărâtă şi a ajuns pe pământ sud-american primăvaratic.

„Acolo era primăvară, iar eu eram îmbrăcat gros, cu haine de lână. Cum am debarcat, am fost primiţi de organizatori la aeroport. Nu mai dovedeam cu îmbrăţişările şi fotografiile, parcă eram venit din Cosmos. Prima dorinţă a fost să beau o cafea de Brazilia, ştiam că e cea mai bună cafea din lume“, descrie Dumitru Radu prima lui impresie din America de Sud.

Pentru că nu şi-a permis un hotel, octogenarul a fost cazat la motel modest. De acolo se deplasa spre zonele de competiţie ghidându-se după o hartă pe care îşi marca dinainte punctele de destinaţie. „M-am descurcat în limba germană, pe care o ştiu din şcoală şi din perioada în care am lucrat în Germania, în exploatările forestiere“, spune nea Mitică Piticu’.

CONFUNDAT CU UN CRIMINAL NAZIST

A doua zi după ce a călcat pe pământ brazilian, a avut parte de un incident neplăcut care ar fi putut schimba cursul istoriei la competiţia unde visa să-şi reprezinte ţara. Bătrânelul povesteşte că în apropierea motelului unde era cazat, după ce se lăsase întunericul, a fost abordat de şase persoane, patru bărbaţi şi două femei, care l-au înconjurat şi i-au cerut paşaportul şi banii. „Eu am început să strig atunci: «Polizei!», «Hoţii!». Purtam şi o haină verde, cu o emblemă galbenă, pe care o câştigasem la un concurs la Berlin în 1989, vorbeam şi germană, şi au crezut că sunt un criminal de război neamţ, vreun veteran de război.“

De altfel, postul de televiziune Globo a prezentat cazul în jurnalul de ştiri informând telespectatorii că un vârstnic fusese găsit rătăcind pe Avenida Benjamin Constant, în cartierul Saint Gerard din Porto Alegre. Jurnaliştii au aflat că cineva anunţase Brigada Militară, iar nea Mitică a fost dus la aeroport, unde au început cercetările, îngreunate şi de faptul că nu se găsea un interpret care să lămurească situaţia. Poliţia federală susţinea că bătrânelul nu avea nicio înregistrare de intrare în Brazilia şi nu putea desluşi cazul deoarece Consulatul Român din capitala statului era dezactivat.

„A venit Poliţia federală, s-a găsit şi un translator. Am dormit în aeroport, acolo am fost şi pansat, că mă rănisem la un picior, iar a doua zi dimineaţă am fost dus la motel. Dacă-mi luau paşaportul şi mă trimiteau cu avionul înapoi, acasă, nu mai ajungeam la concurs.“ Salvarea lui nea Mitică a fost, se pare, o persoană dintre organizatorii concursului care ştia româneşte şi care a intervenit pentru a lămuri situaţia.

„MI-AŞ FACE 9 LUNI DE CONCEDIU ÎN BRAZILIA“

La competiţia mondială a atleţilor veterani din Brazilia, Dumitru Radu a participat la patru probe, la secţiunea de vârstă 85+. La 400 de metri şi la 800 de metri s-a clasat al şaselea din şase alergători. Octogenarul este mulţumit însă de cursele de 5.000 de metri, unde s-a clasat al doilea, cu un timp de 43 de minute şi 43 de secunde, şi de 8.000 de metri (cursă pe teren accidentat), unde a terminat al patrulea, cu timpul de o oră şi 27 de minute.

„Dacă mă mai duc la concursuri, la probele pe distanţe scurte nu o să mai particip. O să alerg doar la 5.000, 8.000 şi 10.000 de metri. Eu am ritmul meu la alergare, mulţi sunt profesori de sport, ingineri, nu un amărât de şofer de camion, ca mine“, mai spune Dumitru Radu.

Acesta a rămas impresionat de traseul cursei de 8.000 de metri, străbătut pe ploaie, pe un teren greu de parcurs chiar şi la pas. „Iarba era cosită de două palme şi erau tot felul de dâmburi, trebuia să ai grijă să nu-ţi răsuceşti piciorul. Am fost opt la start, eu am ieşit pe locul al patrulea, dar ceilalţi patru nu au terminat

cursa. Am avut antrenament de la concursul de maraton «Bate Toaca» de pe Ceahlău, unde am participat în

vară“, mai spune atletul octogenar.

Pe 22 octombrie, nea Mitică a împlinit 87 de ani şi a fost sărbătorit de organizatori cu o plachetă, o medalie, tort şi cu şampanie. „Brazilienii sunt oameni extraordinari. Dacă aş putea, aş merge să stau acolo să fac un concediu de nouă luni. E plin de flori, oamenii sunt amabili şi calzi. Au multe străzi cu sens unic, alcoolul la volan e interzis cu desăvârşire şi poate de asta n-am văzut niciun accident cât am stat acolo“, concluzionează vârstnicul.

„PRĂJITURA“ DE LA ALBA IULIA

Pe final de an, Dumitru Radu va participa la Crosul Unirii, de la Alba Iulia, de Ziua Naţională. „E un concurs unde alerg de când mă ştiu. E vorba de patru kilometri. E ca o prăjitură pentru mine“, spune bătrânelul mereu grăbit.

„Un nou război pentru Radu“

 Pentru prezentarea competiţiei mondiale de atletism a veteranilor, jurnaliştii brazilieni de la „Correio do Povo“ au prezentat povestea vieţii lui Dumitru Radu. În ediţia de pe 15 octombrie a cotidianului, o parte din articolul „World Masters Atletism aduce experienţa şi istoria la Porto Alegre“ este dedicat nemţeanului.

„Un nou război pentru Radu“ („A nova guerra de Radu“), titrează ziariştii brazilieni secţiunea dedicată românului. „A fugit de Al Doilea Război Mondial. (…) Printre oamenii care au «luptat» au fost tineri precum Radu Dumitru, care nu avea nici 18 ani“, scriu brazilienii. „Nu am tras niciun foc. Sunt paşnic“, le-a spus nea Mitică. „Astăzi, el traversează graniţele nu cu o armă în mână, ci cu o pereche de adidaşi şi câteva bunuri într-un rucsac. Războiul lui este acum pe piste“, notează ziariştii sudamericani.

Palmaresul lui Dumitru Radu

 12 iunie 1973 – locul I la Crosul ziarului „Ceahlăul“ – 4.000 de concurenţi

 1989 – locul IV la Berlin, la proba de 25 de kilometri

 2002 – locul I la Maratonul Internaţional Bucureşti, Ediţia a XI-a (categoria peste 75 de ani)

 2005 – a fost pe podium la 15 concursuri atletice. La Mondialele din Spania a primit medalia pentru fair-play (categoria peste 75 de ani)

 2006 – Campionatul Balcanic rezervat veteranilor Atena – a obţinut bronz la proba de 5.000 de metri şi argint în proba de 1.500 de metri (categoria peste 75 de ani)

 2012 – Campionatele Mondiale din Finlanda – locul II la probele de 400 de metri şi 3.000 de metri şi locul III la probele de 1.500 de metri şi Cross Country – 8 kilometri (categoria peste 85 de ani)

 2013 – Bucureşti, Campionatele naţionale de pistă – o medalie de aur şi una de argint (categoria peste