FOTO Singurul bihorean prezent la târgul de la Berlin i-a făcut pe nemţi să stea la rând
0Au stat nemţii la rând pentru un produs sută la sută românesc. Florian Chişe (46 de ani) a fost singurul bihorean prezent la Târgul Verde de la Berlin, unul dintre cele mai mari târguri de produse tradiţionale din Europa. Şi-a prezentat cu mândrie Pălinca Trămuţa, licoare pe care o produce de zeci de ani şi care a reuşit să-i înnebunească pe nemţi.
Nu este târg trag tradiţional în România la care bihoreanul Florian Chişe să nu participe şi să nu fie mândru de produsul tradiţional pe care-l produce de zeci de ani. Este vorba despre pălinca de Bihor, botezată Trămuţa după porecla familiei din sat.
Secretul succesului
În luna ianuarie i s-a împlinit cel mai mare vis, acela de a duce produsul său tradiţional românesc, la cel mai mare târg cu produse tradiţionale din Europa, târg care a avut loc la sfârşitul lunii ianuarie la Berlin. A stat pe acelaşi piedestal cu mii de producători din toată lumea, şi a fost mândru când nemţii stătea la rând să dea pe gât o înghiţitură din licoarea magică, pe care a vândut-o cu un euro paharul de 20 de mililitri.
“Muncesc cu mare drag şi pun multă pasiune la pălinca asta. Poate de aceea este aşa de bună. În primele două zile, când am dat băutura fără bani, nemţii veneau şi de 3-4 ori ca să mai guste. Şi când o vindeam stăteau la rând. Spuneau că este bună şi foarte tare”, ne-a spus Florian Chişe,
Singurul bihorean
I se citeşte bucuria pe faţă şi emoţia în ochi când vorbeşte despre participarea de la Berlin. A fost singurul bihorean prezent la târg, iar acest lucru nu-l poate face decât să fie şi mai mândru de produsul său.
"Este o băutură tradiţională românească obţinută exclusiv prin fermentarea alcoolică şi distilarea unui fruct cărnos sau a unui amestec de fructe. Pălinca Trămuţa este o băutură tradiţională rezultată din dubla distilare a prunelor bine coapte şi fermentate în vase de lemn, care are o tărie de 50-52 de grade. Pălinca Tramuţa este învechită minimum un an în vase de dud sau stejar de la care capătă o culoare uşor gălbuie păstrându-şi însă aroma şi buchetul prunelor bine coapte", ne-a mărturisit bihoreanul Florian Chişe.
Nu a reprezentat ţara oricum la târg. S-a îmbrăcat în straie populare bihorene, să arate tuturor cât de mândru este de ţara lui şi de judeţul pe care-l reprezintă. Nici “Trămuţa” nu a fost mai prejos. Pe fiecare sticlă este legat steagul României, dovadă clară că omul se mândreşte cu ţara sa.
Din tată-n fiu
De-a lungul anilor a încercat să muncească în mai multe domenii, dar, până la urmă, tot la pălinca transmisă din tată-n fiu a ajuns să se ocupe.
În satul bihorean Tulca, unde se află cazanele care produc această tărie. familia lui Florian are o tradiţie de peste 100 de ani în producerea pălincii. “Din copilărie mi-a plăcut munca din pălincărie. Îmi aduc aminte cu mare drag de nopţile pe care le petreceam împreună cu bunicul şi cu tata la cazene, şi povesteam despre cum se produce această pălincă. Am păstrat de la ei secretul pălincii şi cred că asta m-a ajutat să o fac atâtde cunoscută” ne-a mărturisit Florian Chişe.
În primă fază, Florian Chişe s-a angajat la Oradea, iar anii 90 l-au purtat spre meleaguri străine. A muncit mai mulţi ani în Germania, în construcţii, dar şi-a dat seama că nu este omul care să stea printre străini, aşa că s-a întors acasă unde a continuat tradiţia familiei.
Produs personalizat
I-au luat doi ani să-şi personalizeze băutura şi în acelaşi timp să o acrediteze la OSIM. Din anul 2002 pălinca Trămuţa este recunoscută ca brand de românesc. A luat numeroase premii şi diplome şi este singurul bihorean invitat în fiecare an la expoziţiile de produse agroalimentare organizate la Ministerul Agriculturii şi dedicate Zilei Mondiale a Alimentaţiei, pe 15 octombrie.