Cum se conduce maşina pe polei sau pe gheaţă. Momentele exacte când se accelerează sau se apasă pedala de frână
0Poleiul este mai periculos decât gheaţa, avertizează specialiştii, pentru că în momentul în care acoperă şoseaua dă senzaţia că asfaltul este doar ud, nu şi îngheţat. Acest lucru se datorează faptului că bulele de aer din apa îngheţată sunt foarte rarefiate, ceea ce face ca pojghiţa să fie extrem de transparentă.
Pe polei sau pe gheaţă, distanţele de frânare se multiplică de 10 ori. Aşadar, nu trebuie să circulăm cu viteză, atrage atenţia instructorul auto Călin Borza.
“În cazul în care se întâmplă să pierdeţi controlul maşinii sau simţiţi că aceasta este pe cale să derapeze, ideal e să nu intraţi în panică. Tot ce puteţi face este să viraţi în direcţia în care alunecă spatele maşinii, reducând total sau parţial accelerarea, dar fără a pune frână. Dacă spatele începe să derapeze în direcţie opusă, reduceţi bracarea roţilor până stabilizaţi maşina. Evitaţi frânarea, pentru că ABS-ul s-ar putea să nu facă faţă suprafeţei alunecoase şi nu veţi face altceva decât să accentuaţi alunecarea, a explicat instructorul auto Cătălin Borza.
El mai recomandă să nu fie apăsată mai tare pedala de acceleraţie decât atunci când sunteţi 100% sigur că aţi redresat maşina şi aceasta şi-a recăpătat tracţiunea.
“Chiar dacă vă încadraţi în limita legală de viteză, încercaţi să menţineţi o viteză constantă adaptată la condiţiile de drum şi traffic, încercând în acelaşi timp să măriţi considerabil distanţa dintre maşina din faţa şi din spatele vostru”, ne sfătuieşte specialistul.
El mai recomandă manevrarea volanului cu blândeţe. Acelaşi lucru este valabil şi pentru pedala de frână.
“Frânarea pe suprafeţe alunecoase, implicit gheaţă şi polei, trebuie evitată în general, pentru că va face uitate toate sistemele de siguranţă cu care este dotat un autoturism, iar maşina se va transforma într-o sanie de metal. La fel, manevrele de evitare bruscă, obişnuite în traficul urban, au o cu totul altă amplitudine pe carosabilul acoperit cu gheaţă”, a precitaz instructorul auto.
Dacă este absolut necesar să frânaţi, faceţi-o cât mai blând cu putinţă, şi nu ridicaţi piciorul în momentul în care simţiţi în pedală activarea ABS-ului. Acelaşi lucru este valabil şi pentru accelerările în trombă, care vor face ca roţile să-şi piardă aderenţa şi să se învârtă în gol. Pe gheaţă puteţi încerca şi plecările de pe loc să se realizeze din treapta a 2-a de viteză, însă asiguraţi-vă că ridicaţi progresiv şi lent piciorul de pe ambreiaj.
Un rol important îl are pregătirea maşinii pentru anotimpul rece. Nu trebuie să lipsească trusa de prim ajutor, lanţurile, triunghiul reflectorizant, o vestă fluorescent, roata de rezervă umflată şi haine călduroase. Rezervorul cu lichid pentru curăţarea geamurilor trebuie să fie plin, bateria încarcată şi uleiul potrivit pentru motorul maşinii.
“Anvelopa de iarnă reprezintă singurul contact al vehiculului cu solul. Această suprafaţă de contact nu este mai mare decât o palmă. Deoarece anvelopele reprezintă singura suprafaţă de contact cu solul acoperit cu gheaţă şi zăpadă, recomand alegerea celor mai potrivite anvelope de iarnă. Anvelopele pierd presiune la scăderea temperaturii. Şoferii trebuie să verifice presiunea roţilor după primul îngheţ şi apoi lunar, pe toată perioada iernii”, a explicat instructorul auto.