Haosul parcărilor din Iaşi, pasat unui privat. Orice oprire în oraş va fi taxată, la parcometre, prin SMS sau tichete răzuibile
0
Şefii municipalităţii din Iaşi n-au reuşit în ultimii zece ani să pună în practică niciun proiect consistent vizând amenajarea unor noi locuri de parcare, în condiţiile unui trafic tot mai aglomerat. Un investitor privat ar urma să preia prin licitaţie administrarea celor aproape 5.400 de locuri de parcare numărate pe raza oraşului. Şi parcările de reşedinţă vor fi taxate.
Consilierii locali din Iaşi au votat un proiect de lege care vizează concesionarea spaţiilor de parcare din municipiu unui investitor privat. Licitaţia pentru stabilirea administratorului urmează să aibă loc la începutul anului viitor.
Practic, şoferii ieşeni ar urma să plătească fiecare staţionare în oraş, cu preţuri diferenţiate.
Zona 0, delimitată de bulevardul Independeţei, Sărărie, Elena Doamna, Anastasie Panu, Lazăr, Palat, bulevardul Ştefan cel Mare, Arcu şi Muzicescu, va fi cea mai scumpă. Spaţiile de parcare în acest areal vor fi colorate în verde, iar staţionarea va fi taxată cu 2 lei/ora.
Zona I cuprinde bulevardul Independenţei, Copou, Sărărie, strada Gării, Arcu, bulevardul Ştefan cel Mare, Splai Bahlui, Silvestru, Elena Doamna, Tudor Vladimirescu. Aici, spaţile disponibile vor fi colorate în roşu, iar oprirea va costa 1,5 lei/oră.
Zona II presupune parcările disponibile în restul oraşului, marcate cu albastru şi taxate cu 1 leu/ora.
Conform noului regulament aprobat, există şi două variante de abonament pentru parcare. Prima dintre acestea presupune plata unei taxe lunare de 80, 40 sau 20 de lei pentru fiecare dintre cele trei zone, dar nu garantează obţinerea unui loc de parcare. Al doilea tip de abonament costă 120, 60, respectiv 40 de lei, dar vine la pachet şi cu un loc de parcare sigur.
Municipalitatea a numărat 5.379 de locuri de parcare în cele trei zone delimitate, în spaţii special amenajate, pe marginea drumurilor sau pe trotuare. Concesionarul ar urma să le marcheze, să le păzească şi să le ilumineze pe timp de noapte. În plus, administratorii firmei private ar trebui să identifice şi să dea spre folosinţă şi alte spaţii pentru parcare.
Concesionarul va plăti anual o redevenţă, care nu trebuie să fie mai mică de 1 milion de lei.
Pe de altă parte, parcările de reşedinţă vor fi administrate în continuare de Direcţia de Patrimoniu din cadrul Primăriei, iar proprietarii de maşini vor trebui să achite taxe pentru închiriere.
Se estimează că, în Iaşi, ar exista în jur de 30.000 de locuri de parcare de reşedinţă, plus cele 5.379 care vor fi concesionate unui privat. Pe de altă parte, numărul autoturismelor înmatriculate în Iaşi depăşeşte 80.000, conform unor aproximări extrase din statisticile Poliţiei Rutiere.
Deficitul de locuri de parcare n-a fost rezolvat în ultimii zece ani de Primăria Iaşi, prin proiecte de anvergură. Au fost puse în discuţie planuri pentru amenajarea unor parcări subterane sau supraterane în mai multe zone din centrul oraşului, dar niciunul n-a fost pus în aplicare.
Şi concesionarea parcărilor din oraş este un proiect care trenează de mai mulţi ani.
Opoziţia politică ia în calcul atacarea în contencios administrativ a proiectului votat în această săptămână în Consiliul Local Iaşi.
"Practic, primarul Iaşului a dat undă verde pentru marea jecmăneală a proprietarilor de maşini. Potrivit proiectului de hotărâre promovat în Consiliul Local, toţi ieşenii care deţin un autoturism vor fi obligaţi să plătească pentru locul de parcare, fie că acesta se află în jurul blocului, fie că se află în faţa porţii - în caz că aceştia locuiesc la casă. Culmea, noul bir va fi impus fără ca Primăria să mişte un deget pentru amenajarea locurilor de parcare. Spre deosebire de Iaşi, unde municipalitatea vrea bani fără să ofere ceva, în alte oraşe din ţară, precum Braşov, primăria a impus acelaşi tip de taxă dar şi-a asumat responsabilitatea amenajării şi întreţinerii locurilor de parcare", se arată într-un comunicat de presă emis de Forţa Civică Iaşi.
Mai puteţi citi:
Proprietarii Palas fac legea în Iaşi: scot bani dintr-o parcare amenajată de Primăria Iaşi
Noi locuri de parcare în Iaşi. Zonele în care au fost demolate garajele ilegale