FOTO Povestea porcului mistreţ răpus de avion şi jupuit de angajaţii aeroportului. 1 milion de euro pentru ca ruşinea să nu se mai repete
0Şefii Aeroportului Internaţional Iaşi pregătesc o investiţie de 1 milion de euro la finalul căreia niciun animal sălbatic n-ar mai putea pune în pericol traficul aerian şi nici tentaţia spre trofeele de vânătoare ale unora dintre angajaţi.
Iaşiul a ajuns celebru în România în septembrie 2011, atunci când un avion a lovit un porc sălbatic pe pista aeroportului, spre spaima pasagerilor. Ulterior, angajaţii aeroportului s-au pozat cu animalul tranşat, stârnind o a doua rundă a scandalului.
Aerogara din Iaşi este situată în imediata vecinătate a unei păduri, iar aşezările umane lipsesc pe kilometri întregi în jurul obiectivului. De-a lungul timpului, au fost înregistrate nenumărate incidente cu animale, multe ţinute la secret, cei mai periculoşi şi temuţi de către angajaţi fiind porcii mistreţi. În afara acestora, printre vizitatorii nocturni sau diurni, se mai numără căprioare, iepuri sălbatici, vulpi şi alte rozătoare de dimensiuni mici, dar şi mulţi câini comunitari.
„Măsura contraceptivă“ împotriva lumii animale gândită la Iaşi este un drum perimetral, pe toată lungimea gardului aeroportului, în lungime totală de 8,6 kilometri, care va fi patrulat în permanenţă cu maşini de mici dimensiuni, de către agenţi de securitate. Drumul va avea o lăţime de doar 2,75 de metri, motiv pentru care va fi nevoie de 27 de platforme de încrucişare, pentru traficul din sens opus, plasate la fiecare 300 de metri. În plus, mai trebuie construit şi un gard de 615 metri lungime, pe o porţiune unde acesta lipseşte, stâlpi de ghidaj şi indicatoare rutiere de avertizare.
Perimetrul aeroportului în partea fără pădure şi garda de sârmă ghimpată uşor de traversat de animale sălbatice FOTO Adevărul
„Drumul perimetral de securitate va fi amplasat pe conturul limitei de proprietate, în imediata vecinătate a gardului realizat în cadrul proiectului de extindere şi modernizare a suprafeţelor aeroportuare la Aeroportul Iaşi. Rolul drumului perimetral de securitate este acela de a asigura condiţiilor optime pentru rularea maşinilor de securitate, în vederea inspectării permanente a gardului ce înconjoară limita de proprietate“, se arată în caietul de sarcini conceput de conducerea Aeroportului Iaşi pentru găsirea constructorului care să se ocupe de amenajarea drumului.
Potrivit aceluiaşi document, proiectul va costa 4,8 milioane de lei, bani pe care ar urma să-i aloce Consiliul Judeţean Iaşi. Firmele doritoare se pot înscrie la licitaţie până pe 24 aprilie 2015, iar noua investiţie ar urma să producă 12 noi locuri de muncă.
Tunuri de zgomot anti-mistreţ
Aeroportul din Iaşi a ajuns în centrul atenţiei mass-media naţionale cu un incident tragi-comic înregistrat în seara zilei de 29 septembrie 2011. Cursa Tarom Bucureşti-Iaşi a prins sub trenul de aterizare un mistreţ uriaş, care a fost apoi proiectat în fuzelajul avionului. Aeronava avea o viteză de 150 de kilometri la oră, iar experţii au declarat atunci că aparatul de zbor a fost la un pas de dezastru. Printre cei 68 de pasageri se afla şi fostul ministru al Educaţiei, Daniel Funeriu, iar călătorii au declarat că au simţit şocul bufniturii.
Un şef al Aeroportului Iaşi prezentând tunurile de zgomot alimentate de la o butelie cu gaz FOTO Adevărul
Ulterior incidentului, conducerea aeroportului a dat dispoziţie să se construiască un gard nou, cu fundaţie de beton, pe latura situată în vecinătatea pădurii, în lungime de 3 kilometri. În plus, au cumpărat două tunuri de zgomot, care au costat 900 de lei. Aparatele au fost plasate în colţurile aeroportului, diametral opuse, şi au fost programate să pocnească cu zgomote de intesitate crescută înainte de decolarea şi aterizarea aeronavelor. Tunurile puteau fi eficiente până la o lungime maximă de 1.200 de metri, suprafaţa aeroportului fiind acum mult mai extinsă, după construirea unei noi piste.
Dezmăţul angajaţilor cu mistreţul
La aproape o lună după accident, în spaţiul public au început să circule fotografii ale angajaţilor Aeroportului Iaşi cu mistreţul răpus de avion. Numai că imaginile au fost făcute într-o hală a aerogării, acolo unde muncitorii au jupuit animalul de blană, la porţionat, au împărţit carnea şi s-au aliniat veseli lângă pradă. Conform legislaţiei privind protecţia fondului cinegetic, angajaţii care au curăţat pista de animalul sfârtecat trebuiau să anunţe imediat Poliţia şi să predea cadavrul Asociaţiei Judeţene a Vânătorilor şi Pescarilor Iaşi. O anchetă internă a probat atunci veridicitatea fotografiilor, cinci angajaţi au fost cercetaţi penal şi sancţionaţi disciplinar.
Reprezentanţii Asociaţiei Judeţene a Vânătorilor şi Pescarilor Iaşi au fost anunţaţi următoarea zi de incident şi când au venit la aerogară au găsit doar două bucăţi de piele. „Am făcut plângere penală ca să recuperez prejudiciul de 1.000 de euro. Pentru fiecare specie şi în funcţie de perioada de vânat este prevăzută în lege valoarea despăgubirilor. Este periculos consumul de carne de vânat netestată. Noi ducem carnea la laboratorul de sănătate veterinară să-l vedem dacă poartă trichineloză“, a spus Nae Mândru, directorul tehnic al Asociaţiei. Cei cinci angajaţi au fost amendaţi ulterior penal de Poliţie şi au fost sancţionaţi cu reducerea salariului pe o perioadă de trei luni.
Pe aceeaşi temă:
FOTO ŞOCANT Angajaţii aeroportului de la Iaşi s-au pozat cu mistreţul lovit de avion
Adio, pomana porcului pe aeroport. Mistreţii, goniţi cu tunul!