Cum se îngroapă milioane de euro în găurile unei singure străzi. Metoda „contestaţii fără număr“

0
Publicat:
Ultima actualizare:

Peste şapte milioane de euro s-au pierdut în găurile din asfaltul unei importante artere rutiere din Iaşi, în timp ce marii asfaltatori se „răfuiesc” în contestaţii pentru a pune mâna pe contractul gras de la Primărie. De partea cealaltă, ieşenii continuă să îşi rupă maşinile de ani de zile pe străzi „tip şvaiţer” pentru a ajunge din centrul oraşului spre zona industrială.

În curând se împlinesc doi ani de când Primăria Iaşi a anunţat că va moderniza o importantă arteră rutieră din oraş, care leagă zona Gării de zona industrială, iar şoferii ieşeni riscă să îşi rupă maşinile în zecile de „cratere” care încă se măresc. Povestea licitaţiei organizată de Primărie pentru a asfalta mai multor străzi pe o distanţă de 6 kilometri este condimentată de pierderea finanţării cu fonduri nerambursabile şi o bătălie în contestaţii a marilor asfaltatori pentru banii publici.

Prima licitaţie pentru modernizarea infrastructurii rutiere în zona industrială a Iaşului a fost demarată în aprilie 2015, iar contractul cu o valoare iniţială de 44 milioane lei a fost adjudecat de asocierea de firme Geiger Transilvania – Loial Impex, care a licitat 30,6 milioane lei. Împotriva raportului de atribuire au fost depuse contestaţii de către o altă asociere de firme care a depus ofertă, formată din Viarom Construct şi Conest, această din urmă societate fiind o abonată constantă la lucrările de construcţii ale Primăriei. Firma de construcţii Conest este una din cele mai puternice companii de profil din Iaşi şi este deţinută de omul de afaceri Viorel Cozma. În două rânduri, Consiliul Naţional pentru Soluţionarea Contestaţiilor (CNSC) a admis contestaţiile asocierii concurente şi au dispus reevaluarea ofertelor, însă termenul limită pentru accesarea de fonduri europene a fost depăşit.

Splai Bahlui Mal Drept

În aprilie 2016, la un an de la demararea primei licitaţii, Primăria Municipiului Iaşi a lansat din nou licitaţia, estimată la o valoare de 44 milioane lei fără TVA, investiţia fiind finanţată cu bani de la bugetul local. De această dată, după deschiderea celor 11 oferte depuse de asocieri de firme de construcţii, pe 30 mai, câştigătoare a fost declarată asocierea formată din Viarom şi Conest Iaşi, care contestaseră prima procedură. Cele două companii s-au angajat să reabiliteze artera rutieră cu 25,7 milioane lei fără TVA, preţ sub 60% din valoarea de evaluare.



Pentru asocierea de firme Geiger – Loial Impex, câştigătoarea primei licitaţii care acum a oferit 27 milioane lei fără TVA, a venit „momentul  răzbunării”, concretizat în contestarea procesului verbal de adjudecare. De asemenea, contestaţii au mai depus alţi doi ofertanţi, ai căror lideri de asociere sunt firmele Con Ted Company şi Victor Construct. CNSC a decis să aprobe două din contestaţiile depuse şi să impună reluarea procedurii de atribuire şi să respingă una din ele, ceea ce a dus la formularea a două plângeri la Curtea de Apel Iaşi împotriva procedurii. Cele două plângeri au fost conexate într-un singur dosar, iar o soluţie referitoare la posibilitatea reanalizării ofertelor depuse ar putea fi luată până la sfârşitul acestui an.

Splai Bahlui Mal Drept

Război între asfaltatori

În tot acest timp în care mari asfaltatori se răfuiesc în contestaţii şi dosare privind procedura de achiziţie, ieşenii continuă să traverseze oraşul făcând slalom printre gropi sau pe un carosabil plin de denivelări. Lucrările în cadrul proiectului vizează inclusiv scoaterea căii de rulare pentru tramvaie de pe tronsonul Podul de Piatră  - Podu Roş, unde va fi amenajată o nouă stradă cu sens unic. În acest fel, tronsonul şoselei Naţionale (1,14 km), paralel cu această stradă, va deveni de asemenea cu sens unic, dar în sens invers, şi va decongestiona traficul foarte aglomerat cauzat de maşinile parcate permanent pe prima bandă.


Proiectul mai cuprinde şi reabilitarea Splai drept Bahlui pe trei tronsoane: Podu Roş - Pod Tudor Vladimirescu (1,2 km), Pod Tudor Vladimirescu - Pod Metalurgie (1,3 km, bulevardul Chimiei) şi Pod Metalurgie - Pod Sf. Ioan (1,63 km). Conform documentaţiei tehnice a proiectului, refacerea infrastructurii prevede şi amenajarea a peste 210 de locuri de parcare, cele mai multe dintre acestea fiind pe porţiunea Podul de Piatră - Podu Roş. În toate zonele în care se vor executa lucrări se va reabilita mo­bilierul urban şi se vor reface trotuarele, alături de amenajarea de piste pentru biciclişti.

Splai Bahlui Mal Drept
Iaşi



Partenerii noștri

Ultimele știri
Cele mai citite