Autostrada Iaşi - Târgu Mureş, scoasă din nou de la naftalină. Costuri ameţitoare pentru refacerea studiilor de fezabilitate
0Proiectul primei autostrăzi din Moldova, aflat în dezbatere de peste zece ani la nivel guvernamental, a fost pus din nou pe tapet de către Compania Naţională de Autostrăzi şi Drumuri Naţionale din România.
Oficialii CNADNR au anunţat relansarea procedurilor pentru stabilirea societăţilor responsabile cu întocmirea studiilor de fezabilitate la proiectul autostrăzii Iaşi - Târgu Mureş - Ungheni.
Autostrada, un proiect abandonat şi reşapat de mai multe ori în ultimii ani, ar urma să aibă o lungime de 290 de kilometri şi să lege Ardealul de Moldova, peste Carpaţi.
Proiectarea construcţiei a fost împărţită pe trei tronsoane:
- Târgu Mureş-Ditrău (92 km) - studiul de fezabilitate evaluat la 33,27 milioane lei
- Ditrău-Târgu Neamţ (119 km) - studiul de fezabilitate evaluat la 43,66 milioane lei
- Târgu Neamţ-Iaşi-Ungheni (78 km) - 26,16 milioane lei.
Proiectul autostrăzii Iaşi - Târgu Mureş este vehiculat încă din anii 2004-2005, de către reprezentanţii tuturor partidelor care s-au succedat la putere. Şoseaua rapidă între Moldova şi Ardeal ar putea aduce un impuls economic masiv judeţelor de la graniţa Uniunii Europene.
Majoritatea investitorilor străini care s-au arătat interesaţi să deschidă sucursale în zonă de-a lungul ultimilor ani au invocat drept piedică majoră lipsa infrastructurii: a unui aeroport care să permită aterizarea avioanelor de mare capacitate şi a unei autostrăzi către vestul ţării.
În timpul guvernării PDL, proiectul autostrăzii ajuns doar până în faza studiului de prefezabilitate. În urma calculelor făcute, specialiştii au ajuns la concluzia că şoseaua ar trebui să dispună de o investiţie uriaşă pentru a putea fi pusă în practică: 9 miliarde de euro.
În total, refacerea studiilor de fezabilitate pentru întreaga autostradă ar urma să coste între 103 milioane lei şi 122 milioane lei, fondurile necesare urmând să fie alocate în cadrul Programului Operaţional Sectorial - Transport. Finanţarea construirii efective a autostrăzii ar urma să fie asigurată din fondurile disponibile pentru România în perioada de programare bugetară 2014-2020.
CNADNR îşi rezervă dreptul de a suplimenta contractele dacă se va constata că e nevoie de detalii suplimentare.
Noul termen de depunere a ofertelor pentru tronsonul Ditrău - Târgu Neamţ este 1 septembrie. Pentru tronsoanele Târgu Mureş - Ditrău şi Târgu Neamţ - Iaşi - Ungheni, analiza propunerilor financiare pentru refacerea studiilor de fezabilitate va începe pe 16 septembrie.
Cele trei licitaţii au fost lansate pe 30 mai. Ele au fost însă suspendate de Consiliul Naţional de Soluţionare a Contestaţiilor, după ce caietele de sarcini au fost atacate de firme interesate de contracte, acestea reclamând numeroase erori în redactarea lor, ca şi posibilitatea de favorizare a unor participanţi.
Pe aceeaşi temă:
Târgu-Mureşul îşi poate lua adio de la autostrada până la Iaşi