Autostrada Iaşi - Târgu Mureş, scoasă din nou de la naftalină. Costuri ameţitoare pentru refacerea studiilor de fezabilitate

0
Publicat:
Ultima actualizare:
Muncitori pe şantierul autostrăzii FOTO Adevărul
Muncitori pe şantierul autostrăzii FOTO Adevărul

Proiectul primei autostrăzi din Moldova, aflat în dezbatere de peste zece ani la nivel guvernamental, a fost pus din nou pe tapet de către Compania Naţională de Autostrăzi şi Drumuri Naţionale din România.

Oficialii CNADNR au anunţat relansarea procedurilor pentru stabilirea societăţilor responsabile cu întocmirea studiilor de fezabilitate la proiectul autostrăzii Iaşi - Târgu Mureş - Ungheni.

Autostrada, un proiect abandonat şi reşapat de mai multe ori în ultimii ani, ar urma să aibă o lungime de 290 de kilometri şi să lege Ardealul de Moldova, peste Carpaţi.

Proiectarea construcţiei a fost împărţită pe trei tronsoane:

  • Târgu Mureş-Ditrău (92 km) - studiul de feza­bi­litate evaluat la 33,27 milioane lei
  • Ditrău-Târgu Neamţ (119 km) - studiul de feza­bi­litate evaluat la 43,66 mili­oane lei
  • Târgu Neamţ-Iaşi-Ungheni (78 km) - 26,16 milioane lei.


Proiectul autostrăzii Iaşi - Târgu Mureş este vehiculat încă din anii 2004-2005, de către reprezentanţii tuturor partidelor care s-au succedat la putere. Şoseaua rapidă între Moldova şi Ardeal ar putea aduce un impuls economic masiv judeţelor de la graniţa Uniunii Europene.

Majoritatea investitorilor străini care s-au arătat interesaţi să deschidă sucursale în zonă de-a lungul ultimilor ani au invocat drept piedică majoră lipsa infrastructurii: a unui aeroport care să permită aterizarea avioanelor de mare capacitate şi a unei autostrăzi către vestul ţării.

În timpul guvernării PDL, proiectul autostrăzii ajuns doar până în faza studiului de prefezabilitate. În urma calculelor făcute, specialiştii au ajuns la concluzia că şoseaua ar trebui să dispună de o investiţie uriaşă pentru a putea fi pusă în practică: 9 miliarde de euro.

autostrada

În total, refa­ce­rea studiilor de fezabi­li­tate pentru între­aga auto­stradă ar urma să coste între 103 milioane lei şi 122 mi­lioane lei, fon­durile nece­sare ur­mând să fie alocate în ca­drul Programului Ope­ra­ţional Sectorial - Trans­port. Finanţarea con­­s­tru­irii efective a au­to­străzii ar urma să fie asi­gurată din fondurile dis­ponibile pen­tru România în pe­ri­oa­da de programare buge­tară 2014-2020.

CNADNR îşi rezervă dreptul de a suplimenta contractele dacă se va constata că e nevoie de detalii suplimentare.

Noul termen de depu­nere a ofertelor pentru tronsonul Ditrău - Târgu Neamţ este 1 septembrie. Pentru tron­soanele Târgu Mureş - Ditrău şi Târgu Neamţ - Iaşi - Ungheni, ana­liza propunerilor fi­nan­ciare pentru refacerea studiilor de fezabilitate va începe pe 16 septembrie.

Cele trei li­ci­taţii au fost lansate pe 30 mai. Ele au fost însă sus­pendate de Con­si­liul Na­ţional de Solu­ţio­nare a Con­testaţiilor, după ce ca­ie­tele de sarcini au fost ata­cate de firme inte­re­sate de contracte, aces­tea re­clamând numeroase erori în redactarea lor, ca şi posibilitatea de favo­rizare a unor participanţi.

Pe aceeaşi temă:

Moldova, abandonată de guvernanţi la marginea Europei. Dan Şova: „Nu sunt un fan al autostrăzii Iaşi - Târgu Mureş“

Dan Şova este tratat cu umor amar pe Facebook după declaraţia „nu sunt un fan al autostrăzii Iaşi - Târgu Mureş”

Fenechiu şi cei 4.000 de kilometri de autostradă. Cum arată proiectul care ar scumpi litrul de benzină cu 10 eurocenţi

Târgu-Mureşul îşi poate lua adio de la autostrada până la Iaşi

Iaşi



Partenerii noștri

Ultimele știri
Cele mai citite