În oraşul în care pasajele subterane au stat blocate în şantier cu anii, se anunţă un nou proiect futurist

În oraşul în care pasajele subterane au stat blocate în şantier cu anii, se anunţă un nou proiect futurist

Strada Elena Doamna spre intersecţia cu Bulevardul A.Panu FOTO Facebook Mihai Chirica

Şefii Primăriei Iaşi au făcut un prim anunţ despre un viitor pasaj subteran spre unul dintre cele mai mari cartiere din oraş.

Ştiri pe aceeaşi temă

Din 1925 se discută despre un nou acces rutier spre Tătăraşi, dar pe un pasaj suprateran, însă recent primarul Mihai Chirica a prezentat primele demersuri pentru un tunel către această zonă.

„Facem primele demersuri pentru construirea unui pasaj subteran care să lege zona centrală, mai exact bd. Anastasie Panu, de cartierul Tătăraşi. Am trimis o somaţie ca până la 31 decembrie să fie desfiinţate chioşcurile funerare din zona Baş Ceauş. Nu vrem să încurcăm comerţul de pompe funebre, dar el trebuie să se desfăşoare lângă cimitire, în spaţii dedicate. Este o zonă insalubră, funebră, nu arată deloc bine. Vom elibera aceste suprafeţe care aparţin Municipiului Iaşi pentru a putea începe programul de proiectare a viitorului pasaj Anastasie Panu“, a punctat edilul.

*

* Zona Baş Ceauş unde sunt mai multe tonete ce vor fi desfiinţate până la finalul anului

Potrivit edilului, pasajul va presupune construirea unei giraţii pe bulevardul Tudor Vladimirescu cu racordare spre zona Tătăraşi. „Totodată, am dispus inventarierea tuturor proprietăţilor publice şi private din zona bd. Anastasie Panu spre str. Elena Doamna. Inventarierea este în mare parte realizată şi va presupune schimburi de parcele, reconfigurări de parcele sau achiziţii ori expropieri. Să sperăm că vom găsi cea mai scurtă cale pentru a putea duce proiectul la bun sfârşit într-un termen rezonabil. După ce găsim configuraţia proprietăţilor, pe baza lor vom defini şi tema de proiectare şi vom demara licitaţia“, a mai transmis Chirica. Acesta nu a oferit date despre sursele de finanţare pentru un asemenea proiect futurist şi nici despre costurile lui.

Anunţul făcut de primarul Chirica a stârnit numeroase comentarii pe reţele de socializare: „Pasaj subteran într-o vale? Adică să sapi o groapă sub o altă groapă? Şi pentru ce? Măcar dacă l-ar duce până dincolo, în Tătăraşi, aşa tot traficul pe care îl va aduce se va înghesui jos, la intersecţia cu Tudor. Aici trebuia urmat planul de la 1900 toamna cu pasaj suprateran şi bretele de coborâre“.

La nivelul municipalităţii ieşene au mai existat planuri pentru un pasaj rapid între zona Centrală şi cartierul Tătăraşi. Primele planuri datează din 1925, iar pe hârtie au fost puse în urmă cu două decenii. Potrivit acelor studii, pasajul suprateran ar fi avut  o lungime de 1.260 de metri, ar fi pornit din strada Pictorului şi până în bulevardul Anastasie Panu şi avea costuri estimate la 30 de milioane de euro. Din cauza sumei foarte mari şi a numeroaselor exproprieri, municipalitatea a renunţat la pasajul suprateran cu o lăţime de 24 de metri.

În ultimii ani au fost construite doar două pasaje subterane în Iaşi. Cel pietonal de la Hala Centrală, care trece pe sub bulevardul Anastasie Panu, a stat în şantier şase ani din cauza unor vestigii descoperite în timpul săpăturilor.  Un alt pasaj subteran, cel de la Fundaţie, realizat din fonduri europene, a fost inaugurat cu întârziere.

Mai puteţi citi:

Dezastru în cel mai important nod rutier din Iaşi. Pasajul de la Fundaţie, în cursa pentru titlul de "şantier etern". Constructorul este în colaps financiar

citeste totul despre: