Calea ferată Hunedoara - Simeria, pustie din martie. Explicaţiile ministerului după închiderea vechii rute feroviare

0
Publicat:
Ultima actualizare:

Niciun tren de călători nu mai circulă pe ruta Hunedoara – Simeria, iar gara Hunedoarei a rămas pusă sub lacăt. Oficialii Ministerului Transporturilor au explicat de ce ruta de 18 kilometri, una dintre cele mai vechi din ţară, a rămas închisă.

GALERIE FOTO

Ministerul Transporturilor anunţă că lipsa de interes a operatorilor de transport a făcut ca ruta feroviară Hunedoara – Simeria să rămână închisă. Din luna martie 2018, pe cei 18 kilometri ai traseului înfiinţat în urmă cu peste 130 de ani, nu mai circulă niciun tren de călători.

„Secţia de circulaţie neinteroperabilă Simeria – Hunedoara a făcut obiectul unui contract de închiriere între CNCF CFR SA şi operatorul economic SC RC CF Trans SRL, pentru o perioadă de cinci ani, între 2011 şi 2016, pentru grupul de secţii nr. 3 Timişoara, compus din secţiile: Simeria – Peştiş, Simeria – Hunedoara, Jebel – Liebling, Timişoara Est – Radna, Livezeni – Lupeni şi Cărpiniş – Ionel. Grupul de secţii nr. 3 a reintrat în administrarea companiei la data de 4.07.2015, ca urma re a rezilierii contractului sus-menţionat, din cauza imposibilităţii îndeplinirii obligaţiilor contractuale de căter gestionarul privat de infrastructură. În conformitate cu prevederile legale, secţiile de circulaţie au fost scoase la licitaţie publică, însă la licitaţiile organizate lunar, începând din anul 2016 şi până în prezent, nu s-a prezentat niciun ofertant pentru închirierea secţiei Simeria – Hunedoara, respectiv grupul din care fac parte Simeria - Peştiş şi Simeria – Hunedoara (neinteroperabile)”, se arată în răspunul secretarului de stat Ion Iordăchescu, de la Ministerul Transporturilor, la o interpelare a parlamentarului Ilie Toma.

Legislaţia prevede reluarea procedurii de licitaţie a infrastructurii feroviare, în vederea închirierii până la adjudecare şi încheierea unui contract, în condiţiile legii, adaugă oficialii Ministerului Transporturilor. „CNCF CFR SA va continua să asigure administrarea secţiilor respective şi va relua procedura de licitaţie. CNCF CFR SA va continua să asigure servicii de transport public de călători prevăzute în pachetul minim social, potrivit reglementărilro în vigoare”, se arată în răspunul secretarului de stat Ion Iordăchescu.

Povestea căii ferate

Cei 18 kilometri ai tronsonului feroviar Hunedoara – Simeria au fost construiţi în anii 1883 şi 1884, în urma unui proiect realizat de societatea Deutch & Haas, iar la începutul lunii iunie a anului 1884, calea ferată a fost dată în folosinţă.În deceniile următoare, datorită dezvoltării oraşului Hunedoara şi a siderurgiei, calea ferată a devenit tot mai importantă pentru comunitate. În anii 1950 statul a dezvoltat proiectul feroviar, construind pe acelaşi tronson o reţea de linii industriale necesare combinatului siderurgic, lungimea totală a acestora depăşind 150 de kilometri. În 1984, linia CFR Hunedoara – Simeria a fost electrificată.

Gara Hunedoarei a fost construită în anii 1950, iar clădirea ei adăposteşte două fresce unice, zugrăvite în aceaşi perioadă, în stilul realist-socialist. Unul dintre tablourile imense înfăţişează o scenă din vechile uzine ale oraşului, menită să aducă omagii constructorilor şi oţelarilor din combinatul siderurgic. Cel de-al doilea tablou oferă detalii despre modul în care hunedorenii petreceau în acei ani la iarbă verde, pe dealurile oraşului, înconjuraţi de decorul din care fac parte primele cartiere de blocuri ale Hunedoarei şi furnalele din anii 1950 ale oraşului. Frescele sunt degradate şi devastate parţial de igrasie. În trecut, trotuarele largi, ornamentate cu vase şi scuaruri de flori, erau supraglomerate de sutele de muncitori care aşteptau să plece cu trenul spre combinat. Gara avea un restaurant, două săli de aşteptare, iar în jurul ei câteva baruri şi terase îi primeau pe navetiştii combinatului siderurgic. Cele mai multe dintre încăperi au fost puse sub lacăt.


Vă recomandăm să citiţi şi:

VIDEO Gara – monumentul din Brad şi-a schimbat înfăţişarea. Cum arată clădirea istorică după cinci luni de renovare

Gara veche de 120 de ani, „bijuteria” din Ţara Zarandului. Ce soartă a avut clădirea de patrimoniu, pe care localnicii au dorit să o salveze de la ruinare

Frescele sovietice unice neşterse din Gara Hunedoara. Turiştii vin curioşi să admire mostra rară de realism-socialist

Hunedoara



Partenerii noștri

Ultimele știri
Cele mai citite