Trei tineri specializaţi în proiectarea de nave au revenit în România pentru a forma specialişti în arhitectură navală

0
Publicat:
Ultima actualizare:

Liviu Gălăţanu (31 de ani), Alin Pohilcă (29 de ani) şi Liviu Moise (30 de ani) au absolvit Facultatea de Arhitectură Navală din Galaţi, fiind angajaţi imediat la firme care proiectează nave din Marea Britanie şi Norvegia. După câţiva ani petrecuţi în afară, ei au înfiinţat o firmă de consultanţă navală în Marea Britanie, iar de un an au şi o firmă în România, unde sunt angajaţi 20 de ingineri. Firma are o cifră de afaceri de 400.000 de euro.

Liviu Gălăţanu (31 de ani) şi Alin Pohilcă (29 de ani) au absolvit Facultatea de Arhitectură Navală din Galaţi, plecând imediat la Londra pentru masterat. Liviu s-a angajat în 2011 ca inginer navalist la Londra, iar Alin a făcut acelaşi lucru, dar în Scoţia. ”Ne ocupam de partea de consultanţă navală, ce presupunea interacţiunea cu clienţii, suport tehnic, calcule de hidrodinamică, de stabilitate a navei, lucruri care nu se fac  sau se fac foarte puţin în România”, ne explică Liviu.

Colegul său, Alin, era următoarea verigă în drumul de la proiectarea navelor la şantierul de construcţie, verificând dacă integritatea structurală a proiectului era asigurată. După şase ani de muncă în Marea Britanie, timp în care au acumulat experienţă şi ceva capital, Alin Pohilcă şi Liviu Gălăţanu şi-au deschis acolo o firmă cu profil naval, iar în noiembrie 2016 au înfiinţat o societate şi la Galaţi, locul de unde au plecat, alături de Liviu Moise (30 de ani), un alt absolvent al Facultăţii de Arhitectură Navală din Galaţi care a lucrat în Norvegia, şi Radu Procop (30 de ani), care se ocupă de marketing şi business development.

”Biroul din Anglia îl păstrăm şi mai investim timp în el pentru că tot ce înseamnă design vine spre biroul de la Galaţi, unde suntem recunoscuţi şi în Europa ca fiind buni pe această zonă, dar pe partea de calcule, tot ce am studiat şi am făcut în afară, nu prea”, punctează Liviu Gălăţanu. Este doar un prim pas, pentru că în viitorul apropiat tinerii vor să facă la Galaţi ceea ce realizează norvegienii sau olandezii în prezent, adică consultanţă navală, partea cea mai interesantă şi mai bine plătită a businessului.

Proiectează  nave de croazieră şi nave de pescuit

Pe partea de proiectare, ei realizează acum nave de croazieră şi nave de pescuit. Pe partea de calcule si consultanţă, proiectează nave de transport marfă, nave de pescuit şi nave de asistenţă portuară. Tinerii recunosc că s-au întors la Galaţi pentru că sunt ataşaţi de România.

"Chiar dacă am muncit în ţară sau în străinătate, întotdeauna am simţit că merită să dezvoltăm o afacere în România. Nu este vorba doar de un sentiment de apartenenţă şi patriotism, ci de progres constant în urma experienţelor acumulate. Orice sistem poate fi îmbunătăţit. De aceea, investim timp şi resurse financiare în îmbunătăţirea condiţiilor de muncă şi know-how-ului pentru angajaţii noştri, foşti studenţi ai Facultăţii de Nave, cât şi în direcţia studenţilor actuali. Lumea năvală este restrânsă şi încercăm prin exemplu să formăm profesionişti în domeniul naval. Avem cu toţii o datorie cel puţin morală, să ne implicăm activ dacă ne dorim o rată de progres constantă şi servicii profesioniste în orice domeniu", ne mărturiseşte Radu Procop.

image

Tinerii navalişti doresc să îşi aducă aportul la pregătirea şi formarea practică a tinerilor care se orientează spre acest domeniu, astfel că în prezent toţi predau la Facultatea de Arhitectură Navală din Galaţi pe care au absolvit-o şi organizează concursuri de design naval finanţate din banii firmei lor pentru a-i stimula pe studenţi. ”Noi am plecat de la joburi foarte bine plătite şi ne-am întors în România pentru a schimba ceva, inclusiv la nivel educaţional. Studenţii care ies acum de pe băncile facultăţii nu sunt pregătiţi să intre în câmpul muncii. Undeva este o problemă”, ne declară Liviu Gălăţanu.

”Încă se mai pot face bani cu cartea”

Tinerii navalişti s-au înscris şi la doctorat pentru că vor să se implice în viaţa academică. Eforturile lor se îndreaptă acum pe dezvoltarea unor aptitudini ale studenţilor, care până acum nu au fost luate în considerare la facultate. ”Când ajungi pe un şantier, ca să devii productiv, îţi ia cam şase luni. La fel se întâmplă şi la o firmă de consultanţă.

Chestiile astea trebuie rezolvate, atât cât se poate, din timpul facultăţii. Asta va fi contribuţia noastră la ce se întâmplă încă de pe băncile facultăţii”, crede Alin Pohilcă. Cei patru tineri au plătit din propriile buzunare susţinerea unor cursuri la Facultatea de Nave din Galaţi pe partea de proiectare pentru ca studenţii să fie instruiţi şi practic, nu doar academic.

Nu au făcut-o pentru a-i recruta la firma lor, ci pentru ca oriunde se vor duce aceştia după absolvire, să schimbe modul cum sunt văzuţi românii. ”Mesajul nostru este că încă se mai pot face bani cu cartea şi prin asta vrem să impulsionăm şi celelalte firme din Galaţi să se implice în învăţământ la fel cum vrem noi să o facem”, concluzionează Liviu Gălăţanu.

Galaţi



Partenerii noștri

Ultimele știri
Cele mai citite