Transport public de coşmar la Galaţi. Oamenii aşteaptă degeaba autobuzele: se strică pe capete pentru că au peste 1 milion de kilometri la bord

0
Publicat:
Ultima actualizare:

Doar 70 dintre cele 156 de autobuze care figurează în patrimoniul societăţii de transport urban mai sunt pe trasee. Restul sunt defecte, iar cele mai multe dintre ele nu mai pot fi reparate. Societatea (care se află în prag de insolvenţă) a cumpărat în ultimii zece ani doar autobuze la mâna a doua, iar efectele se văd.

Situaţie dramatică în transportul public din Galaţi, unde societatea Transurb SA nu mai reuşeşte să facă faţă din cauza mijloacelor de transport vechi, uzate, care se defectează mereu. Oamenii îngheaţă în staţii aşteptând autobuzele ce ajung uneori şi cu întârzieri de 30-40 de minute faţă de graficul stabilit.

Potrivit cifrelor oficiale, în patrimoniul societăţii publice s-ar afla 214 mijloace de transport (156 autobuze, 27 de troleibuze, 31 de tramvaie), însă doar aproximativ 60% dintre acestea funcţionează şi ajuns pe trasee. Restul sunt fie pregătite pentru casare (multe au fost descompletate, fiind folosite pentru piese de schimb), fie sunt defecte şi nu mai pot fi reparate deorece societatea este într-o situaţie financiară dezastruoasă.

Pe 3 decembrie, conducerea societăţii a constatat că alte 22 de autobuze s-au stricat, astfel că şoferii acestora au rămas în curte, nemaiavând ce să conducă. Practic, în acest moment lucrează doar 70 de autobuze din cele 156 care figurează în scripte.

„În fiecare zi, noi înregistrăm nerealizări la diagrama de transport din oraş. Asta înseamnă că sunt maşini mai puţine, călătorii stau mai mult în staţii, îngheaţă mai mult decât de obicei. De suferit, suferă şi călătorii, dar şi noi, şoferii. Iar pentru şoferi, problemele sunt şi mai grave. Nu-i de ajuns că adesea lucrează în frig, pentru că nu au căldură nici măcar în cabina şoferului! Mijloacele de transport sunt tot mai puţine şi defecte, pentru că nu sunt piese de schimb şi materiale”, a declarat George Preda, liderul de sindicat de la Transurb.

De altfel, sindicalistul atrage atenţia autorităţilor, de câţiva ani încoace, asupra faptului că societatea este în colaps, însă că nu a obţinut reacţii pe măsură, Transurb SA continuând să fie sub un păgubos control politic care a adus-o în stare de colaps. Societatea este aproape de insolvenţă, datoriile către Finanţe (în special ca impozite pe salarii) fiind plătite în prezent de Primărie, pe baza unui grafic negociat cu Fiscul.

În ultimii zece ani, societatea de transport public din Galaţi a cumpărat pentru „reînoirea” parcului auto doar autobuze la mâna a doua, aduse din Europa de Vest. Astfel s-a ajuns la situaţia că 80% dintre maşini au peste 500.000 de kilometri la bord, iar jumătate dintre ele se apropie de un milion de kilometri parcurşi sau chiar au depăşit acest prag.

Singura achiziţie de mijloace de transport noi a fost făcută în ultimii doi ani de către Primăria Galaţi (care este, prin Consiliul Local, acţionarul unic al Transurb) şi a constat în 14 troleibuze. În prezent, municipalitatea face demersuri pentru a cumpăra 50 de autobuze electrice noi, însă nu este cunnoscută, cel puţin deocamdată, sursa finanţării şi nici termenul la care lucrurile se vor concretiza.

În urmă cu câteva zile, Transurb SA a încercat să cumpere, prin licitaţie, 30 de autobuze second hand pentru a rezolva temporar criza de maşini, însă licitaţia a fost blocată de primarul Ionuţ Pucheanu.

Acesta a argumentat că va grăbi demersurile pentru cumpărarea de autobuze electrice noi, afirmând că soluţia propusă de conducerea Transurb este, în esenţă, una păguboasă pentru Galaţi şi gălăţeni, deoarece autobuzele vechi poluează masiv şi generează costuri foarte mari pentru reparaţii.

Galaţi



Partenerii noștri

Ultimele știri
Cele mai citite