Sfaturile specialiştilor ce vă pot salva viaţa pe timp de iarnă. De ce e bine să micşoraţi presiunea în pneuri şi să încărcaţi portbagajul cu greutate

Sfaturile
specialiştilor ce vă pot salva viaţa pe timp de iarnă. De ce e bine să
micşoraţi presiunea în pneuri şi să încărcaţi portbagajul cu greutate

Nu plecaţi cu maşina decât dacă este echipată corespunzător pentru iarnă Foto: arhivă Adevărul

Mulţi şoferi preferă să îşi pregătească maşinile pentru iarnă după ureche sau pe baza ”sfaturilor” unor prieteni. Există o serie de lucruri testate, care pot însemna diferenţa între viaţă şi moarte, dacă veţi ajunge vreodată în situaţii limită în sezonul rece.

De multe ori, lucrurile care ni se par banale sunt cele care ne scot din bucluc. Specialiştii au o serie de recomandări pentru şoferii care ţin morţiş să iasă cu maşinile în trafic în condiţii de iarnă grea:

1) Micşoraţi presiunea în pneuri pentru a mări pata de contact a anvelopelor şi prin urmare aderenţa. De exemplu, dacă producătorul automobilului recomandă 2.2 bari pentru asfalt, în condiţii de mers pe zăpadă sau gheaţă, micşoraţi presiunea la 1.7 bari;

2)  În cazul în care aţi rămas blocat în zăpadă şi aveţi tracţiunea pe faţă, încercaţi următoarea manevră pentru a ieşi din nămeţi. Rotiţi volanul cu mişcări repetitive stânga-dreaptă, 90 de grade stânga, 90 de grade dreapta, în timp ce acceleraţi uşor. În felul acest rotile vor adera la suprafaţă, eliberând zăpadă de sub roţi, dar în acelaşi timp micşorând micro-pelicula de apă care se formează între anvelopa şi asfalt;

3)   În cazul în care sunteţi blocat în zăpadă, micşoraţi presiunea semnificativ în roţile pe care aveţi tracţiunea. Dacă producătorul automobilului recomandă 2.2 bari pentru asfalt, micşoraţi presiunea la 1.4 bari. În cazul in care veţi merge cu viteză mai mare de 50 km/h, va trebui să umflaţi pneurile;

4) Asiguraţi-vă că presiunea în roţile de pe aceeaşi axă este aceeaşi. În cazul în care sunt diferenţe semnificative de presiune între roţile de pe aceeaşi axă, la frânare, roţile vor avea aderanţa diferită şi maşina va “trage” stânga sau dreapta;

5)  Încărcaţi portbagajul cu greutate până la 100 de kilograme. Aceasta va ajuta la aderenta mai bună pentru automobilele cu tracţiunea spate, dar şi la cele cu tracţiune faţă, pentru echilibrarea maşinii la frânare;

6) Dotaţi maşina cu bucăţi de material textil gros, care să fie introdus sub roţi în cazul în care sunteţi blocat în zăpadă;

7) La pornire, asiguraţi-vă că ţeava de eşapament este eliberată de zăpadă. În cazul în care gazele de eşapament nu sunt evacuate, motorul se poate opri. În cazul în care rămâneţi blocat în zăpadă puteţi folosi covoraşele de interior pentru a le pune sub roţile motrice;

9) Cea mai bună cale de ieşire dintr-un blocaj de zăpadă este calea pe unde aţi intrat în zăpadă. De exemplu, dacă aţi intrat înainte într-un blocaj de zăpadă, cea mai sigură cale de ieşire este manevra de a da cu spatele.

10) Folosiţi frâna de motor pe cât posibil. Exersaţi frâna de motor la viteze mai mici de 30 de km/h pe un poligon;

11) Atunci când este cazul, la frânare, evitaţi să apăsaţi ambreiajul, şi apoi să apăsaţi pedala de frână. Cel mai indicat este ca să apăsaţi pedala de frână, şi apoi apăsaţi ambreiajul şi scoateţi din viteză;

12) Pentru a frâna de urgenţă în condiţiile în care maşina nu are aderenţă, dar la viteze mai mici de 50 km/h, direcţionaţi maşina cu partea dreaptă spre exteriorul drumului. Maşina va intra cu roţile din dreapta în zăpada de pe carosabil, care este strânsă de obicei de lamele de la deszăpezire. În felul aceasta, veţi frâna maşina cu ajutorul zăpezii de lângă drum;

13) După ce aţi parcat automobilul pe timp de iarnă, asiguraţi-vă că nu este zăpadă depusă între roţi şi caroserie. Folosind coada unei lopeţi curăţaţi zăpada depusă. În timpul nopţii, dacă nu este curăţată, aceasta va îngheţa, iar la deplasarea automobilului de a doua zi este posibil chiar blocarea direcţiei –în cazul roţilor faţă;

14) La pornire, lăsaţi motorul pornit cel puţin 10 minute, pentru ca toate geamurile să fie dezaburite la intrarea în trafic. Foarte multe accidente se produc în timpul iernii şi datorită lipsei vizibilităţii cauzate de geamuri aburite;

15) Ungeţi încuietorile cu câteva picături de ulei. Veţi evita blocarea sistemului de închidere mecanică a uşilor;

16) Folosiţi spray-uri speciale pentru chederele de la uşi şi portbagaj. Veţi evita blocarea uşilor în cazul unor temperature scăzute sau în cazul unor burniţe/lapoviţe;

17) În cazul în care abandonaţi autoturismul pentru că nu aţi putut ieşi din zăpadă, lăsaţi pe o foaie în bord numărul dumneavoastră de telefon. Atât cei pe care poate îi blocaţi, cât şi autorităţile, vă pot contacta rapid pentru a vă ajuta să scoateţi maşina din nămeţi.

18) Identificaţi din timp modul în care se tractează automobilul dumneavoastră, dar şi modul în care puteţi tracta pe alţi şoferi. Automobilele moderne au, de obicei, un element de caroserie în partea dreaptă faţă, care se desprinde din zona barei faţă, ce permite accesarea inelului de care se poate lega o şufă de tractare.

citeste totul despre: