Plăţi ilegale de 5,44 milioane de lei la Primăria Galaţi. Cum s-a sponsorizat un club în faliment şi unde au dispărut 58.000 de fire de gard viu

0
Publicat:
Ultima actualizare:
Primăria Galaţi. Foto: Arhivă
Primăria Galaţi. Foto: Arhivă

Municipalitatea gălăţeană a continuat să cheltuiască ilegal banii publici şi în 2014, potrivit rezultatelor unui control al Curţii de Conturi. S-au dat fonduri în mod nejustificat către o serie de cluburi sportive, pentru sponsorizarea unor asociaţii culturale, dar şi pentru ajutoare sociale „pe ochi frumoşi”. Dincolo de recuperarea prejudiciului, în câteva cazuri se vorbeşte despre sesizarea organelor de urmărire penală.

Auditului financiar făcut de Curtea de Conturi (încheiat prin Decizia nr. 23 din 17 august 2015) cu privire la execuţia bugetară de la nivelul Primăriei Galaţi pe 2014 a scos la iveală noi nereguli. Am putea spune că a ilegalitatea a devenit un fel de tradiţie la municipalitate gălăţeană, având în vedere că an de an se înregistrează abateri şi prejudicii importante.

Din suma totală găsită la plată ilegală - care se ridică la 5,44 milioane de lei - 4,3 milioane de lei sunt abateri care nu au creat prejudicii (deşi este cam greu de înţeles cu poate o plată ilegală să nu creeze prejudiciu), iar 1,14 milioane de lei sunt plăţi care au creat prejudicii, deci banii trebuie recuperaţi de la persoanele vinovate.

Din nou, bani aruncaţi ilegal pentru sport

Se pare că nu există limite când vine vorba despre dragostea pentru sport a primarului Maris Stan (să nu uităm, fost fotbalist la Oţelul Galaţi) şi a aleşilor locali. Nu de altat, dar în 2014 s-au plătit ilegal către diverse asociaţii sportive 784.000 de lei.

Beneficiarii au patru asociaţii sportive - Handbal Club Danubius Galaţi, Fotbal Club Municipal Dunărea Galaţi, Clubul Sportiv Municipal Dunărea Galaţi şi Asociaţia Sueno Dance Galaţi – dintre care „grosul” a fost încasat de FCM Dunărea: 519.000 de lei.

Este de menţionat că amintitul club era în faliment la momentul aprobării plăţii, sistuaţie care, prin lege, nu permite autorităţilor pblice să plătească sponsorizări şi/sau subvenţie, interdicţie de care aleşii nu au ţinut cont, motiv pentru care sunt – iată! – buni de plată.

De altfel, nu este prima dată când legea este încălcată de Consiliul Local în privinţa plăţilor către sport. Vă reamintim că în cazul FCM Dunărea există deja un proces penal pe rol, tot legat de plăţi ilegale către club, în care fostul prefect Emanoil Bocăneanu şi fostul preşedinte al clubului sunt acuzaţi de fapte de corupţie, iar Consiliul Local este parte responsabilă civilmente şi riscă şi i se impute suma de 1,4 milioane de lei.

De asemenea, Primăria a pierdut deja procesul cu Curtea de Conturi în privinţa unei sponsorizări de 500.000 de euro acordată clubului Oţelul, iar în acest moment se caută vinovaţii de la care să se recupereze banii. Cum de la Oţelul este greu de crezut că se poate primi ceva (clubul este în insolvenţă), există semne că executarea silită s-ar putea îndrepta împotriva consilierilor locali care au aprobat plata.

Revenind la controlul pe 2014, trebuie să mai spunem că auditorii au descoperit decontarea nelegală a unor cheltuieli anterioare momentului încheierii contractelor de asociere încheiat de cluburi cu Primăria şi plata nelegală a unor drepturi salariale către persoane care nu erau nici sportivi, nici antrenori.

De la cultura scrisă la cultura gardului viu

Foarte interesant este că inspectorii de la Camera de Conturi acuză că, în 2014, au fost făcute plăţi nelegale în valoare totală de 217.000 de lei, din bugetul local, cu titlul de finanţări neambursabile pentru cultura scrisă şi pentru acţiuni culturale.

Plăţile considerate abuzive (motiv pentru care banii trebuie recuperaţi) au fost făcute către Societatea Scriitorilor "Costache Negri", Fundaţia Umanitară "Theo", Fundaţia "Antares", Biblioteca „V. A. Urechia” (instituţie subordonată Consiliului Judeţului, deci pe alt „culoar” de finanţare) şi către persoanele fizice Tudor Parapiru şi Sergiu Dumitrescu (directorul Centrului Cultural „Dunărea de Jos”).

Auditorii consideră că, la încheierea contractelor de sponsorizare, „nu au fost respectate procedurile de evaluare şi selecţie a ofertelor culturale”.

Tot la capitolul cultură, dar la cultura gardului viu, Camera de Conturi a descoperit că din inventarul Primăriei au dispărut fără urmă 58.732 de fire de gard viu. Acestea au fost cumpărate de la o firmă privată cu suma de 47.000 de lei, însă nu rezultă de nicăieri unde sunt. Angajaţii Primăriei au declarat că puieţii au fost distribuiţi asociaţiilor de proprietari din Galaţi, însă nu s-a putut dovedi acest lucru, motiv pentru care suma este imputabilă.

Este posibil chiar să se „nască” de aici şi un dosar penal, pentru fals şi uz de fals.

Facturi imense la telefoane şi ajutoare sociale „pe ochi frumoşi”

Dincolo de faptul că sumele plătite de Primăria Galaţi lunar pentru facturile de telefonie sunt imense, s-a descoperit că o parte dintre acestea au în spate şi încălcarea legii.

Astfel, în 2014, angajaţii Primăriei au depăşit plafoanele de convorbiri alocate cu 35.000 de lei, caz în care ar fi trebuit ca diferenţa să fie încasată de la cei vinovaţi sau să se modifice plafonul printr-un referat aprobat de aparatul de specialitate. Cum niciun dintre variante nu a fost aplicată, sum a afost imputată.
Interesant este că s-a constatat că au fost acordate nejustificat pentru reprezentanţii legali ai persoanelor cu handicap, fără existenţa unui certificat de încadrare în grad de handicap valabil, indemnizaţii de 13.364 de lei. Cul alte cuvinte, s-au dat „pe ochi frumoşi”! Şi în acest caz, dincolo de recuperarea prejudiciului, se vorbeşte despre sesizarea organelor de urmărire penală.

Mai putem adăuga aici şi deconturi nejustificate (nu sunt acoperite cu situaţii de lucrări sau procese verbale de recepţie) de 47.293 de lei către SC Gospodărire Urbană.

Nu este, deocamdată, foarte clară situaţia de la Cantina de Ajutor Social din Galaţi, acolo unde verificările vor continua pentru identificarea unor lipsuri în gestiune de circa 140.000 de lei, a căror recuperare nu s-a făcut, deşi de la constatarea lor au trecut doi ani.

În raportul Curţii de Conturi sunt constatate şi situaţii aberante, cum ar fi aceea că, într-un proces civil,  Primăria a plătit unei case de avocatură un onorariu mai mare decât suma care era în litigiu. Chiar dacă suma în sine este mică, doar 3.000 de lei, absurdul situaţiei rămâne valabil, mai ales că suma de recuperat era de 1,200 de lei.

Prin Decizia nr. 23/17 august 2015, emisă de Camera de Conturi Galaţi, Primăria toate prejudiciile constatea trebuie săfie recuperate până la 31 decembrie 2015, cu tot cu beneficiile legale nerealizate.

Primăria: „Am atacat raportul în instanţă”

Biroul de presă a Primăriei Galaţi a informat că municipalitatea a contestat decizia emisă de Camera de Conturi Galaţi, dar că procedurile sunt de durată, aşa că nu se poate pune, deocamdată, problema recuperării prejudiciului stabilit de Curtea de Conturi.

Galaţi



Partenerii noștri

Ultimele știri
Cele mai citite