Nava ultramodernă construită în România pentru un gigant mondial din industria construcţiilor. Vasul va revoluţiona „mineritul subacvatic“
0O ambarcaţiune specială pentru dragaj marin a început să fie construită acum câteva zile la Şantierul Naval „Damen” de la Galaţi şi va fi livrată în doi ani. Nava va opera la adâncimi de 55 de metri, fiind comandată de grupul britanic Cemex, una dintre cele mai mari firme de construcţii din lume.
Performanţele industriei navele româneşti rămân în continuare de nivel foarte înalt. Şantierul Naval „Damen” din Galaţi a anunţat că a început construirea unui ultra-tehnologizat complex de dragaj maritim (în denumirea de specialitate: Marine Aggregate Dredger – MAD) pentru compania Cemex UK Marine Limited, din Marea Britanie.
Trebuie remarcat faptul că nava comandată de gigantul britanic al construcţiilor este prima dintr-o nouă generaţie, care îşi propune să revoluţioneze „mineritul subacvatic”. Cel mai important lucru este acela că utilajele de dragaj montate pe complex sunt proiectate să extragă nisip şi pietriş de la adâncimi duble faţă de cele curente, mai exact de până la 55 de metri, inclusiv în condiţiile solicitante înregistrate în Marea Nordului.
Echipamentul de dragaj şi sistemul de transport, depozitare şi descărcare este conceput de Damen Dredging Equipment, iar construcţia lui a început în luna mai a anului 2018 la fabrica din Nijkerk, Olanda. Va fi livrat la Galaţi, unde va fi montat pe nava purtătoare. De la Ben Littler, comunicatorul concernului olandez Damen, am aflat că sistemul folosit este unul de nouă generaţie, cu multe soluţii tehnice în premieră.
„Tubulatura de transport a materialului extrem de abraziv colectat de pe fundul mării este amplasată la exterior şi nu la interiro, ca până acum, pentru a se putea monitoriza mai uşor uzura şi eventuala găurire a acesteia. În acest fel, eliminăm riscurile de inundare a navei, frecvente pentru navele de tip mai vechi fosite la dragaj. De asemenea, descărcarea materialelor în port se face printr-un sistem nou, în modul uscat, special conceput pentru noua navă”, ne-a spus Ben Littler.
Speranţa de viaţă a unor astfel de echipamente complexe (care costă între 80 şi 120 de milioane de euro) este de până la trei decenii, aşa că pentru beneficiarul britanic a fost important ca Damen să construiască o navă care să nu „îmbătrânească” repede. A rezultat astfel un proiect care pune accentul pe siguranţă, performanţă şi sustenabilitate, condiţii esenţiale în strategia tehnologică modernă.
„Am vrut un design revoluţionar, ceva pentru secolul XXI, cu tot ceea ce implică acest lucru din punct de vedere al siguranţei, eficienţei, confortului şi protejării mediului înconjurător. Damen a acceptat provocarea făcută de noi, oferindu-ne un produs robust, cât şi eficient, o navă care reprezintă începutul modernizării flotei noastre în anii care urmează”, a declarat Laurence Dagley, directorul Cemex, la semnarea contractului.
Este de spus că radarul complicat montat pe navă va scana nu doar circulaţia în zonă a altor ambarcaţiuni, ci şi fundul mării. Echipamentul nu va fi unul clasic, de tip rotativ, ci fix. Cumva suprinzător, însă, va acoperi o suprafaţă mai mare şi cu mai mare acurateţe decât radarele convenţionale. Interesant este şi faptul că majoritatea echipamentelor sunt modulare, în sensul că o defecţiune este rezolvată rapid (adică în câteva minute) prin schimbarea unei secţiuni, care apoi este reparată în linişte în timp ce utilajul continuă să lucreze.
„Proiectul este conceput de aşa natură încât, dincolo de îmbunătăţirile evidente în ceea ce priveşte siguranţa - nu numai pentru echipajul aflat la bord, ci şi pentru personalul de întreţinere - va exista o cerinţă redusă pentru piese de schimb, iar reparaţiile vor fi rapide şi ieftine. Sistemul modular implică folosirea unei singure macarale la bord, amplasată astfel încât să asigure accesul la toate zonele de service”, a declarat Mark Williams, directorul tehnic al flotei Cemex.
MAD (după lansare va primi, la botez, un nume „de scenă”, dar până atunci acesta este indicativul ei) va avea o lungime de 103,5 metri, 7.000 tdw şi o viteză de aproximativ 12 noduri, la plină încărcare, având o capacitate de transport mai mare cu douăzeci de procente faţă de cea mai mare navă de dragaj din flota Cemex, „Sand Heron”.
Concernul Cemex UK este lider în industria britanică a materialelor de construcţii şi este una dintre cele mai mari companii de profil din lume. Are peste 40.000 de angajaţi şi venituri anuale de aproximativ 15 miliarde de dolari.
În ultimul deceniu, şantierul naval de la Galaţi s-a profilat mai ales pe producţia de nave specializate realizate după principii tehnologice revoluţionare. Aici au fost produse nave-laborator pentru cercetări în zone extreme (cum ar fi Antarctica) sau nave-uzină folosite pentru montarea de cabluri transoceanice sau pentru montarea şi depanarea echipamentelor eoliene marine. De asemenea, la Galaţi au fost construite nave militare (pentru armate din Europa şi Asia), precum şi ambarcaţiuni pentru transporturi şi operaţiuni speciale.