Evaluarea Naţională 2015 Galaţi. Rezolvarea subiectelor la Limba Română: basmul şi ia românească au fost temele de căpătâi ale examenului

0
Publicat:
Ultima actualizare:

Absolvenţii claselor a VIII-a au intrat astăzi în febra Evaluării Naţionale cu proba la Limba Română. Reprezentanţii Inspectoratului Şcolar Judeţean Galaţi avertizează că anul acesta candidaţii vor fi supravegheaţi, fără excepţie, atât video, cât şi audio.

UPDATE:

Elevii de clasa a VIII-a au avut de rezolvat luni, la proba de Limba Română de la Evaluarea Naţională 2015, basmul şi un eseu despre Sânziene.

Subiectul I: Text cules de Petre Ispirescu:

Punctul a.

1. Antonim pentru sensul din text al cuvintelor: frumoasă, bucurie şi venea.

2. explică rolul cratimei în secvenţa "încât p-aci era".

3. formulează două idei principale din textul dat.

4. transcrie două cuvinte, grupuri de cuvinte din text care se referă la timpul acţiunii.

5. prezintă în 30 - 50 de cuvinte semnificaţia secvenţei: "atunci îi mai veni inima la loc şi se mulţumi a aştepta până a doua zi. În ziua următoare, ia merele de unde nu-s. S-a supărat împăratul, nevoie mare, şi porunci ca paznicii să se puie să prinză pe hoţi. Dar, aş! Unde e pomana aia?"

Punctul b. 

Redactează o compunere de 150 - 250 de cuvinte în care să motivezi apartenenţa la specia basmului popular "Lupul cel năzdrăvan şi Făt Frumos", valorificând textul dat.

Subiectul 2. 

Scrie răspunsul pentru fiecare dintre cerinţele de mai jos:

1. Formulează câte un enunţ în care să precizezi următoarele aspecte din textul dat: data la care se srbătoreşte Ziua Internaţională a iei şi numele tabloului pictat de Constantin Daniel Rosenthal.

2. Scrie numele autoarei şi titlul articolului din care este extras fragmentul dat.

3. Menţionează ce parte de vorbire este fiecare dintre cuvintele subliniate din secvenţa bluza tradiţională românească se bucură de popularitate în lumea întreagă şi a devenit un obiect vestimentar aproape obligatoriu în garderoba româncelor.

4. Precizează funcţia sintactică a cuvintelor subliniate  din secvenţa: patru decenii mai târziu, ia românească a fost sursa de inspiraţie pentru una dintre colecţiile semnate de YVes Saint Laurent

Peste 160.000 de elevi care au absolvit clasa a VIII-a susţin astăzi proba la Limba Română, din cadrul Evaluării Naţionale. Mâine şi miercuri urmează probele la Limba Maternă şi respectiv Matematică, urmând ca rezultatele parţiale să fie afişate vineri.

Rezolvarea subiectelor la Limba Română, Evaluarea Naţională 2015

(rezolvările aparţin profesoarei Iulia Pop, de la Colegiul "Sf. Sava" din Bucureşti)

Subiectul I

Punctul a

1. frumoasă - urâtă, bucurie - tristeţe, venea - pleca/stătea

2. cratima leagă două părţi de vorbire diferite. Cratima dă muzicalitate textului, se citeşte mai uşor

3. cuvinte care se referă la timpul acţiunii: „a doua zi o sa aibă pe masă mere”, „în ziua următoare ia merele de unde nu-s”

4. împăratul are un măr care făcea mere de aur, dar nu reuşeşte să se bucure de aceste mere pentru că peste noapte ele dispar. De limbajul popular ţine şi această introduce prin adverbul „atunci” şi a structurii „nevoie mare”.

Punctul b

Aici au avut de rezolvat în mai puţin de o pagină. Eu cred că elevii ar fi trebuit să defininească basmul prin patru trăsături: confruntarea dintre bine şi rău, formula „a fost odata ca niciodată” şi „a fost un împărat şi o împărăteasă”, apoi prezenţa elementelor fabuloare, nu le găsim aici, dar apar elemente inexplicabile precum dispariţia merelor fără ca cineva să le observe. A patra trăsătură a basmului poate fi dată de prezenţa unor cifre magice precum 3, 7 etc: „trei zile observă împăratul”.
Puterm vorbi despre structură, putem vorbi despre împărat, că reprezintă binele.

Subiectul II

Un text care se referă la ia românească, la apartenenţa unei naţii şi ca simbol al neamului şi al unei anumite sărbători. Aici se vorbeşte despre sărbătoarea Sânzienelor.

Primul subiect vizează elemente de înţelegere a textului.

1. 24 iunie

 2. Oana Antonescu, „Este ziua iei româneşti: piesa vestimentară care nu se demodează niciodată“

 3. românească: atribut propiu-zis, se - pronume reflexiv, pe - prepoziţie simplă, garderobă - substantiv comun

 4. „patru decenii mai târziu“ - patru este subliniat, atribut adjectival, ia este subiect

 La punctul B, elevii trebuie să scrie cam jumătate de pagină şi pot alege aici Crăciunul, Paştele, depinde de fiecare. Trebuie să spună unde şi când are loc evenimentul, să respecte cerinţele. Există 12 puncte pentru prezentarea lucrării care se acordă pentru vocabular, pentru ortografie, pentru punctuaţie, pentru unitate, pentru coerenţă.

"Nu este nimic surprinzător la cerinţe. Mi se par lipsite de imaginaţie. Sunt subiecte normale, adecvate vârstei. Nu este nimic care să-i surprindă sau care să le pună intelingenţa creatoare la muncă. Dacă s-au pregătit după aceste modele, nu au întâmpinat dificultăţi. Nu poţi să mai înveţi un comentariu, înveţi o structură, iar lucrurile sunt diferite", spune profesoara Iulia Pop.

subiecte la limba romana evaluarea nationala 2015 foto simona suciu

Evaluarea Naţionala 2015. Când au loc probele

Emoţii mari pentru cei aproape 5.000 de absolvenţi ai claselor a VIII-a din judeţul Galaţi, care luni, 22 iunie 2015, susţin prima probă a evaluării naţionale, cea la limba şi literatura română. 

Inspectorul general şcolar Mioara Enache a atras atenţia că elevii trebuie să fie în clase până cel mai târziu la ora 8,30. "La niciuna dintre probe aceştia nu au voie cu telefoane mobile, cărţi, caiete şi alte materiale care ar putea ridica suspiciunea de fraudă. În toate sălile de examen sunt camere de supraveghere video", a spus şefa învăţământului gălăţean.

Miercuri, 24 iunie, se va susţine cea de-a doua probă, la matematică.

Rezultate vor fi afişate pe 26 iunie, până la ora 16,00. În aceeaşi zi, până la ora 20,00, pot fi depuse contestaţiile de către elevii nemulţumiţi de notele primite. Rezultatele finale vor fi făcute publice pe 30 iunie.

Ce au făcut anul trecut şi ce rezultate au scos la simularea din 2015

71,11 la sută dintre elevii gălăţeni au obţinut la evaluarea naţională 2014 note peste 5. Dintre aceştia, 104 elevi au reuşit să facă lucrări perfecte la matematică, dar în tot judeţul, doar opt elevi au obţinut nota 10 la limba şi literatura română (din cauza subiectelor, care au fost contestate până şi de profesori).

Ca note finale, în judeţul Galaţi sunt doar cinci medii de 10. Trei dintre elevi sunt de la CNVA, unul de la Tuluceşti şi unul de la Şcoala Numărul 26.

Dacă este să luăm ca punct de referinţă rezultatele de simularea din acest an, atunci ne putem aştepta la un deznodământ destul de fericit, căci Galaţiul s-a situat al patrulea pe ţară la procentul de medii de peste 5 obţinute. 

Clasamentul judeţelor după media la simularea Evaluării Naţionale 2015 este deschis de municipiul Bucureşti, care a înregistrat cel mai bun "scor"': 64,2% dintre elevii de clasa a VIII-a din Capitala au avut medii peste 5 la simulări. Urmează Brăila, Cluj, Galaţi, Alba şi Suceava unde peste 55% dintre elevi au avut medii de trecere. 

La polul opus, cele mai slabe rezultate s-au înregistrat în Călăraşi - 34,2%, Caraş-Severin, Tulcea, Botoşani şi Arad.

Evaluarea Natională 2015. Regulile din sala de examen

Examenul începe la 9 dimineaţa, însă elevii trebuie să fie în bănci de la ora 8:30. În ceea ce priveşte accesul în sălile de examen, elevii sunt aşezaţi alfabetic câte unul în bancă, iar pe uşa de la intrarea fiecărei săli de examen este lipită o listă cu numele candidaţilor distribuiţi acolo. Adolescenţii nu au voie să intre în sălile de examen cu ghiozdane, rucsacuri, sacoşe sau poşete candidaţii având obligaţia de a lăsa obiectele menţionate în sala de depozitare a obiectelor personale stabilită de comisia din unitatea de învăţământ în acest scop.

Ordinul de ministru care stipulează aceste reguli spune că elevii care refuză depozitarea obiectelor menţionate, în sala stabilită de comisie, nu vor fi primiţi în examen. De asemenea, candidaţii nu au voie să aibă, în sălile de examen, asupra lor sau în băncile în care sunt aşezaţi, orice fel de manuale, cărţi, dicţionare, culegeri, formulare, memoratoare, notiţe, însemnări, rezumate, ciorne sau lucrări ale altor candidaţi, care ar putea fi utilizate pentru rezolvarea subiectelor.

„Se mai interzice candidaţilor să aibă telefoane mobile, căşti audio, precum şi orice mijloc electronic de calcul sau de comunicare care permite conectarea la internet, la reţele de socializare, şi care ar putea fi utilizate pentru rezolvarea subiectelor, pentru efectuarea calculelor, pentru comunicare între candidaţi sau cu exteriorul”, atrag atenţia reprezentanţii Ministerului Educaţiei.

Nu în ultimul rând, se interzice candidaţilor să comunice între ei sau cu cineva din exterior, să copieze, să transmită materiale care permit copiatul sau să schimbe între ei foi din lucrare, ciorne, notiţe sau alte materiale care ar putea fi utilizate pentru rezolvarea subiectelor.

„Înainte de începerea probelor, asistenţii prezintă candidaţilor aceste reguli şi le solicită să predea toate eventualele materiale şi obiecte care, potrivit reglementărilor în vigoare, sunt interzise în sala de examen. Apoi, candidaţii semnează un proces-verbal în care se regăsesc aceste reguli şi menţiunea că ştiu că nerespectarea acestora are consecinţe”, mai arată sursele citate.

Evaluarea Naţionala 2015. Consecinţele încălcării regulilor

Încălcarea acestor reguli este considerată fraudă sau tentativă de fraudă, iar candidaţii respectivi vor fi eliminaţi de la probă, indiferent dacă materialele sau obiectele interzise au fost folosite sau nu. Candidaţii eliminaţi de la o probă pentru fraudă sau tentativă de fraudă vor primi nota 1.

Calendar Evaluare Naţională 2015

15-17 iunie - Înscrierea la Evaluarea Naţională
22 iunie – Proba la Limba Română
23 iunie – Proba la Limba Maternă
24 iunie – Proba la Matematică
26 iunie – Afişarea rezultatelor
26 iunie – Depunerea contestaţiilor
27 – 29 iunie – Rezolvarea Contestaţiilor
30 iunie – Afişarea rezultatelor finale

Galaţi



Partenerii noștri

Ultimele știri
Cele mai citite