După câţi kilometri se schimbă sistemul de distribuţie al maşinii. Riscul fisurării blocului motor în caz de uzură avansată
0Schimbarea distribuţiei la maşină este o operaţiune costisitoare, depăşind cu mult preţul unei revizii obişnuite, în funcţie de modelul autovehiculului, de consumabilele alese şi de service. Kit-ul de distribuţie se schimbă preventiv, pentru a evita distrugerea parţială sau totală a motorului în cazul în care cureaua (sau lanţul) se va rupe din cauza uzurii.
Dacă distribuţia autoturismului nu este înlocuită la timp, uzura curelei sau a lanţului de distribuţie ar putea duce la ruperea dinţilor sau a curelei. În cazul unui astfel de incident, supapele care rămân deschise vor fi lovite de pistoanele aflate încă în mişcare, din cauza faptului că dispare sincronizarea.
”În funcţie de noroc, te poţi alege fie doar cu două-trei supape îndoite, fie cu distrugerea chiulasei, fisurarea blocului motor, spargerea pistoanelor, ruperea bielelor sau afectarea vilbrochenului. În unele cazuri, ar fi mai ieftin să schimbi motorul cu totul sau chiar maşina decât să îl repari”, explică Marcel Boghian, inginer auto.
În primul rând, trebuie spus că nu toate autovehiculele au acelaşi tip de distribuţie. Există maşini cu distribuţie pe curea şi maşini cu distribuţie pe lanţ, acestea din urmă fiind mult mai durabile în timp. Pe lângă distribuţia propriu zisă, mai există şi o serie de curele de transmisie şi accesorii care trebuie înlocuite în acelaşi timp.
Pentru a înţelege mai bine importanţa distribuţiei la un autovehicul, este bine să detaliem puţin ce înseamnă această componentă a maşinii. Distribuţia se referă la acele subansambluri ale motorului care au rolul de a sincroniza componentele responsabile de admisie, evacuare şi poziţia cilindrilor, astfel încât să se respecte timpii de ardere ai motorului.
La multe autovehicule, distribuţia conţine şi pompă de apă, fiind antrenată de aceeaşi curea. Distribuţia este în general alcătuită dintr-o curea dinţată de antrenare, o rolă de ghidare, o rolă întinzătoare şi o pompă de apă (unde este cazul).
Ce se întâmplă dacă nu schimbi la timp distribuţia
Este bine de ştiut pentru proprietarii de autoturisme că distribuţia se schimbă preventiv, pentru a evită distrugerea parţială sau totală a motorului în cazul în care cureaua sau lanţul se va rupe din cauza uzurii. Cu toate acestea, înlocuirea distribuţiei nu garantează că nu vor mai putea apărea probleme mai repede decât este prevăzut. Mecanicii spun chiar că o distribuţie nouă nu mai ţine la fel de mult că cea originală.
Anumite motoare mai vechi sunt construite pe o tehnologie diferită, în care chiuloasa are un spaţiu în zonă supapelor, astfel încât deschiderea acestora nu se suprapune cu zona de mişcare a pistoanelor.
”La aceste motoare, ruperea curelei de distribuţie nu distruge componentele motorului, dar în timp s-a renunţat la acest tip de distribuţie pentru a creşte eficienţa şi a scădea consumul de carburant. Aşa se face că în prezent majoritatea maşinilor mai noi de 10 ani au motoare la care supapele se deschid peste zona de deplasare a pistoanelor, denumite şi motoare cu interferenţă”, detaliază inginerul Marcel Boghian.
Când se schimbă kitul de distribuţie?
În cazul autovehiculelor cu distribuţie pe curea, înlocuirea acesteia se face fie înainte de atingerea unui interval de timp, fie până se ajunge la un anumit număr de kilometri parcurşi. Momentul schimbării kit-ului este specificat în manualul autovehiculului şi depinde de motorizare, dar uneori şi de modul în care a fost condusă maşina (şofat normal sau intens).
De exemplu, la unele maşini schimbarea distribuţiei se face la 60.000 de kilometri sau la patru ani, în timp ce la altele se recomandă schimbarea la 90.000 de kilometri sau cinci ani (deşi producătorul permite pană la 160.000 de kilometri sau 10 ani). În general este bine să schimbaţi curelele fie cu unele originale (identice cu cele de pe maşina venită din fabrică), fie cu unele de calitate, produse de firmele Gates, Contitech sau Bosch.
Distribuţia auto pe lanţ
Distribuţiile pe lanţ se vor schimbă la intervale de timp mult mai lungi decât cele pe curea, de obicei la peste 180.000 de kilometri. Există maşini la care practic lanţul nu trebuie schimbat niciodată (unii se lăuda cu 400.000 km parcurşi fără a schimba distribuţia). Este important să schimbaţi distribuţia la un service autorizat, de preferat după ce luaţi câteva feedbakuri de la persoane care au făcut acelaşi lucru.
”Pe de o parte, service-urile autorizate, în special reprezentanţele, au nişte preţuri astronomice, iar unele impun cumpărarea componentelor de la ei, la preţ poate chiar dublu. Pe de altă parte, service-urile de cartier pot lucra neprofesionist, nu au sculele necesare sau nu respectă cu stricteţe procedurile. Indiferent de service-ul ales, îţi recomand să stai langă mecanic şi să urmăresti tot procesul”, concluzionează inginerul Marcel Boghian.