Distanţa care trebuie păstrată între maşini în timpul deplasării. După câţi zeci de metri opreşte un autovehicul care circulă cu 60 km/h

0
Publicat:
Ultima actualizare:
Foto: jurnalulph.ro
Foto: jurnalulph.ro

Conducătorul unui vehicul care circulă în spatele altuia este obligat să păstreze o distanţă suficientă faţă de acesta pentru evitarea coliziunii, în situaţia când cel din faţă reduce viteza sau frânează brusc.

Este de la sine înţeles că şoferii trebuie să adapteze mereu viteza în funcţie de condiţiile de drum, astfel încât să poată efectua orice manevră în condiţii de siguranţă. Atenţia conducătorilor auto trebuie să fie focalizată permanent la drum.

”Unul dintre cele mai importante aspecte ce ţine de siguranţa în trafic vizează distanţa pe care trebuie să o păstreze conducătorul unui vehicul care circulă în spatele altuia. Şoferii sunt obligaţi să păstreze o distanţă suficientă pentru evitarea coliziunii, în situaţia când cel din faţă reduce viteza sau frânează brusc”, explică Florin Marin Bogdan, şef de lucrări la Facultatea de Inginerie din Galaţi.

Prin spaţiu de oprire se înţelege distanţa parcursă din momentul sesizării obstacolului pană la oprirea vehiculului, iar aceasta variază în funcţie de zona de drum pe care circulă maşinile, dacă carosabilul este umed sau acoperit cu zăpadă, dar şi în funcţie de capacităţile tehnice ale vehiculului.

Astfel conform analizelor efectuate de inginerii auto, distanţele de oprire ale maşinilor variază, evident, în funcţie de viteza de deplasare a acestora. La o viteză de 10 km/h, ce înseamnă o viteză de deplasare de 2,7 metri pe secundă, maşina ar opri după 4,27 metri, parcurgând o distanţă de 1,50 metri pe secundă în timpul frânării.

”La 40 km/h, autovehiculul s-ar opri după 23,11 metri, având o distanţă de frânare de 12 metri pe secundă. La 60 km/h, ce înseamnă o viteză de 16,6 metri pe secundă, maşina ar avea nevoie de nu mai puţin de 43,65 pentru a se opri total. La 80 km/h, distanţa parcursă de maşină în timpul mecanic de frânare este de 48 de metri pe secundă, iar autovehiculul se va opri complet după 70,22 metri. La o viteză de deplasare de 130 km/h, distanţa parcursă în timpul frânării este de 130 de metri pe secundă, maşina oprindu-se după 166,11 metri, ceea ce cred că nu mai are nevoie de niciun comentariu”, detaliază Florin Marin Bogdan.

Factori de influenţă asupra capacităţii şoferului

Pe lângă viteză, există şi o serie de alţi factori care influenţează puternic capacitatea conducătorilor auto de a opri maşina în condiţii de siguranţă. Este vorba de indicatoare rutiere amplasate în zone greu observabile, cum ar fi străzi unde acestea sunt obturate de copaci, şi zone unde iluminatul drumurilor publice este foarte slab.

”Atenţia şoferilor poate fi serios perturbată şi de pasagerii din maşină, mai ales de copii, iar la toate acestea se poate adăuga oboseala, medicamentele pe care aceştia le iau pentru diverse afecţiuni, iar în unele cazuri şi consumul de alcool. Toţi aceşti factori reduc semnificativ viteza de reacţie a conducătorilor auto, iar câteva secunde pot face în trafic diferenţa între viaţă şi moarte”, punctează Florin Marin Bogdan.

Cum circulăm

Deşi majoritatea şoferilor cunosc vitezele legale cu care pot circula în localităţi şi în afara acestora, mulţi dintre ei preferă să le ignore, mai ales prevederile rutiere ce ţin de anumite situaţii rutiere.

”Conducătorii auto sunt obligaţi să circule cu o viteză care să le permită să oprească autovehiculul în siguranţă, mai ales în afara localităţilor, la trecerea prin intersecţiile cu circulaţie nedirijată, în curbele deosebit de periculoase sau în care vizibilitatea este mai mică de 50 de metri. Nu mai vorbim de reducerea vitezei şi chiar oprirea maşinii la trecerea pe lângă animale care sunt conduse pe partea carosabilă sau pe acostament”, detaliază Florin Marin Bogdan.

Multe accidente rutiere s-au produs în apropierea şi pe trecerile de pietoni semnalizate prin indicatoare şi marcaje. Tocmai de aceea este obligatoriu ca şoferii să reducă semnificativ viteza de deplasare pe drumurile publice care au cel mult o bandă pe sens, mai ales când pietonii aflaţi pe trotuar, în imediata apropiere a părţii carosabile, intenţionează să se angajeze în traversare.

Esenţială pentru siguranţa rutieră este şi asigurarea la schimbarea direcţiei de mers prin viraje, dar şi când vizibilitatea este sub 100  de metri în condiţii de ceaţă, ploi torenţiale, ninsori abundente, când partea carosabilă este acoperită cu polei, gheaţă, zapadă bătătorită, mâzgă sau piatră cubică umedă.

Galaţi



Partenerii noștri

Ultimele știri
Cele mai citite