FOTO Gloria uzinelor din Craiova a apus imediat după 1989. Acum Electroputere există ca mall, iar Avioane este în picaj

0
Publicat:
Ultima actualizare:

Electroputere Craiova şi Fabrica de Avioane sunt în pragul dezastrului, iar după revoluţie s-au transformat în două fabrici cu datorii uriaşe la stat. În perioada comunistă erau considerate uzine de etalon.

Electroputere Craiova şi Fabrica de Avioane sunt în pragul dezastrului, iar după revoluţie s-au transformat în două fabrici cu datorii uriaşe la stat. În perioada comunistă erau considerate uzine etalon în oraş.

Electroputere Craiova a fost ridicată pe data de 1 septembrie 1949, iar primele transformatoare de forţă au fost  realizate în concepţie proprie începând cu anul 1951. „Primul transformator de 440MVA a fost construit în 1987 pentru Centrala Nucleară Cernavodă, cel mai mare transformator livrat în România.Uzina din Bănie a produs în perioada 1949-1960 locomotive electrice de mină şi de tramvaie, iar din 1960 s-a trecut la fabricaţia de Locomotive Diesel Electrice“, a spus Costin Săvescu, economist. Fabrica din Craiova a fost una dintre cele mai mari din Oltenia. Era cunoscută peste hotare pentru locomotivele şi echipamentele realizate de angajaţi. Peste 10.000 de salariaţi lucrau înainta ede 1989 la Electroputere Craiova.

      
Nicolae Ceauşescu a aprobat dezvoltarea uzinei de la Craiova în scopul construirii din anul 1967, a locomotivei electrice tip CoCo, seria 060-EA. Tot în aceaşi perioadă s-au adoptat măsuri pentru producerea de aparataj de înaltă tensiune şi motoare electrice (circa 3.000 de bcăţi pe an) şi realizarea a 360 de locomotive Diesel-electrice tip 060 DA şi 89 de locomotive electrice tip CoCo. La sfîrşitul anului 1969, Electroputere a realizat 150 de locomotive Diesel-electrice şi electrice pe an.  În perioada 1966-1970 au fost făcut investiţii la uzina din Craiova în valoare de 450 de milioane de lei.  Până în anul 1989 au fost construite peste 1.400 de locomotive Diesel-electrice şi aproape 1.000 de locomotive electrice.

Uzina vândută pe bucăţi

image
image

Electroputere  Craiova a fost scoasă la vânzare, iar în anul 2007 a fost cumpărată de grupul Al Arrab din Arabia Saudită. Omul de sfaceri Fatih Taher a promis în urmă cu 8 ani că este gata să investească sume mari de bani în uzina din Bănie, însă a vândut uzina etalon din perioada comunistă pe bucuăţi. Acum fabrica, există ca mall.

Pe fondul scăderii comenzilor şi al tehnologiei depăşite, gloria fabricii a apus. Din cei zece mii de angajaţi, la momentul privatizării din 2007 mai erau un sfert.

Avioane Craiova în picaj

Fabrica de Avioane de la Craiova a fost înfiinţată în anul 1972, iar în 1990 şi este constructorul  principal al  avioanelor  IAR -93 şi IAR-99. Primul produs al uzinei  în  Epoca  de Aur  a fost avionul  IAR 93, care a fost produs  în colaborare  cu  Republica Federativă  Iugoslavia.  

image

Ultimul avion IAR  99-Şoim fabricat la Craiova a ieşit pe porţile fabricii în aprilie 2008.Peste 20 de aparate de zbor au fost construite la uzina din Bănie. Înainte de 1989 la uzina din oraş munceau peste 4000 de oameni. În momentul de faţă doar 300 şi-au mai păstrat locurile de muncă.

image

Datorii uriaşe către stat

Fabrica de Avioane din Craiova are datorii de 20 de milioane de euro şi a fost scoasă de cinci ori la vânzare, însă nu s-a găsit un un investitor.

IAR 99 Şoim este un avion militar românesc, produs de Avioane Craiova. Este un  avion de antrenament capabil să asigure misiuni de atac la sol dar, şi misiuni de recunoaştere.

IAR 93 a fost un avion de luptă fabricat în România de Industria Aeronautică Română, în colaborare cu statul iugoslav. Primul zbor al prototipului a avut loc în data de 31 octombrie 1974.  
 
 
 
 

Craiova



Partenerii noștri

Ultimele știri
Cele mai citite