FOTO Sport extrem pe pasarelele din Mamaia: două dintre ele sunt inaccesibile turiştilor cu copii, iar cea de la Cazinou poate fi folosită ca derdeluş

0
Publicat:
Ultima actualizare:
Pasarela Iaht FOTO Mariana Iancu
Pasarela Iaht FOTO Mariana Iancu

INCONVENIENT Două dintre pasarelele pietonale nou-montate în Mamaia - „Iaht“, de la intrarea în staţiune, şi „Val retro“, din zona Rex -, sunt impracticabile pentru turiştii şi constănţenii care sunt însoţiţi de copii, iar cea de la Cazinou, „Năvod şi pescăruşi“, este mult prea înclinată

Pe scaunul rulant al pasarelei „Iaht“, de la Hotel Perla din Mamaia, nu au voie să urce cărucioarele cu copii, ci doar scaunele rulante ale persoanelor cu handicap. Nu la fel a fost şi de 1 Mai, când pasarela a fost inaugurată de edili odată cu vizita premierului Victor Ponta. Atunci, cărucioarele au avut acces, însă acum, părinţii trebuie să ocolească sute de metri ca să ajungă în Mamaia.
 „Oamenii sunt nemulţumiţi, dar ce să-i faci, dacă aşa am primit ordin?“, ne-a spus una dintre persoanele care se ocupă de pornirea platformei, adăugând că „ordinul” de a interzice urcarea cărucioarelor celor mici a venit de la Primăria Constanţa şi de la Mihai Doană, patronul Herarconi, firmă care se ocupă de întreţinerea pasarelelor.

Turiştii cu copii, ocol de sute de metri

Cum nu pot scurta distanţa de la Satul de Vacanţă în staţiunea Mamaia, turiştii şi constănţenii trebuie să ocolească sute de metri până la cea mai apropiată trecere de pietoni. Doiniţa Doană, soţia lui Mihai Doană, dar şi reprezentant al Herarconi, ne-a confirmat că pe platforma pasarelei pot trece Bulevardul Mamaia doar cei care se află în scaun cu rotile, însă ne-a îndrumat la Primăria Constanţa pentru a obţine mai multe informaţii: „Constructorul şi Primăria aşa ne-au spus. Eu aşa ştiu“.
 
De cealaltă parte, Constantin Schiller, director Structuri metalice din cadrul Polaris Constanţa, spune că pasarelele s-au realizat în baza unei oferte de licitaţie, iar linia ce deserveşte platforma de transport a fost avizată de ISCIR (Inspecţia de Stat pentru Controlul Cazanelor, Recipientelor sub Presiune şi Instalaţiilor de Ridicat). Constructorul a predat pasarelele către beneficiar, în baza unui proces - verbal de punere în funcţiune, iar funcţionalitatea lor a fost omologată de specialiştii ISCIR.

„Personalul a fost instruit, iar eu cred că pe platformă se poate deplasa atât căruciorul unei persoane cu dizabilităţi, cât şi cel al unui copil“, a spus Schiller. Platforma poate transporta o greutate de 300 de kilograme. Singura problemă este, aşa cum spune Constantin Schiller, că viteza de deplasare este mică, însă ea a fost stabilită de normele de siguranţă.

Pasarela Rex, fără personal

Pasarela de la Rex, tot din Mamaia, care se poate traversa doar pe scări, este dotată cu o platformă pe care poate fi transportată o persoană cu dizabilităţi într-un scaun rulant. La aceasta din urmă, în week-endul trecut, când fluxul de turişti a fost foarte mare, nu era nicio persoană care să le explice celor care ar fi vrut să se deplaseze pe ea cum o pot folosi.

Mecanismul este prevăzut cu trei butoane. După ce scaunul este urcat pe platformă, se pune bara de protecţie şi se apasă butonul de pornire.
Apoi, cheia de contact se introduce în instalaţie pentru ca aceasta să pornească.

Pantă mare de înclinare

În privinţa pasarelei de la Cazinou, „Năvod şi pescăruşi”, aceasta nu este prevăzută cu platformă, fiind construită cu rampe de acces. Din nefericire, în unele locuri, panta de înclinare este foarte mare, fiind greu de folosit de persoanele în scaun cu rotile. „Băieţelul meu are un an şi nouă luni. A mers el ce a mers pe picioare, apoi a vrut în braţe. Ar fi fost bine ca pasarela să aibă şi un sistem de acces pentru cei mici. Ne era mai uşor să circulăm,“, ne-a spus o turistă din Vrancea, venită cu copilul la malul mării.

Constantin Schiller spune că această pasarelă nu trebuia prevăzută cu platformă de urcare şi coborâre, întrucât ea are două rampe de acces, de-o parte şi de alta a bulevardului Mamaia. Structurile ei sunt înclinate, dar, spune el, şi dacă vrei să mergi de la Dacia la Casa de Cultură trebuie să urci o pantă.

Contactaţi de jurnaliştii „Adevărul“, oficialii Primăriei Constanţa, instituţie condusă de Radu Mazăre (PSD), nu au oferit un punct de vedere oficial despre situaţia celor trei pasarele, managerul de proiect fiind în concediu.

Pasarelele ce fac trecerea peste bulevardul Mamaia costă două milioane de euro, bani proveniţi din fonduri europene (70%), de la Ministerul Dezvoltării Regionale şi de la Primăria Constanţa. Ele au fost construite atât pentru a fluidiza traficul în staţiunea Mamaia, dar sunt totodată şi elemente de decor.

Vă mai recomandăm:

FOTO La pasarela Iaht se montează liftul pentru persoanele cu dizabilităţi

FOTO Şantierul estival din staţiunea Mamaia

FOTO 1 Mai muncitoresc: Mamaia îşi aşteaptă turiştii în şantier

Constanţa



Partenerii noștri

Ultimele știri
Cele mai citite