FOTO Hotelierii de pe litoral au găsit reţeta succesului în afaceri: cum au făcut din 2014 cel mai profitabil sezon la mare

0
Publicat:
Ultima actualizare:
Mamaia a stagnat în timp ce sudul litoralului a explodat în ultimul an. FOTO Adevărul
Mamaia a stagnat în timp ce sudul litoralului a explodat în ultimul an. FOTO Adevărul

Anul 2014 a adus prima creştere a numărului de turişti pe litoralul românesc, după mulţi ani. Deşi valorile nu sunt spectaculoase, hotelierii de la noi par să fi înţeles cum se fac afaceri bune pe litoral şi cum să-şi atragă mai bine clienţii.

În urmă cu un an, Direcţia judeţeană de Statistică din Constanţa anunţa o scădere a numărului de turişti cu aproximativ 7%. Hotelierii şi afaceriştii de pe litoral au pus totul pe seama crizei, dar au început şi să gândească programe noi şi să vină cu idei creative de a atrage clienţii. 

Bilanţul pentru primele opt luni ale lui 2014 este unul îmbucurător. Aceeaşi Direcţie de Statistică spune că pe litoral au venit mai mulţi cu aproape 1% turişti decât în 2013. Creşterea nu e spectaculoasă, dar este prima de acest fel după o serie de ani în care turismul a dus-o din rău în mai rău. 

Creştere de 25% pe sudul litoralului

Hotelierii de pe litoral explică un fenomen interesant: în Eforie, de exemplu, creşterea a fost cu aproape 25%, în timp ce la Mamaia numărul turiştilor a stagnat. 

Unul dintre cei care a adus ceva nou în Eforie este Nicolae Bucovală, patronul unui complex hotelier construit în 1973 care a vrut să aducă All Inclusive în 2014. Recunoaşte că s-a lăsat convins cu greu că România are nevoie de aşa ceva, dar până la urmă acesta a fost Lozul Câştigător. 

"Ceea ce vedeţi acum la Eforie este rezultatul investiţiilor. Fără investiţii nu poţi să atragi turişti pe litoralul românesc şi asta s-a văzut. Pe anumite staţiuni din sudul litoralului avem creşteri de 25%. De exemplu la Eforie Nord şi Venus", a precizat Bucovală. El este de părere că spaţiile resortului său au permis organizare de turism All Inclusive. "Sunt spaţii mari, terenuri, piscine, centru de sănătate unde oameni pot să se mişte în voie şi nu creezi o înghesuială. Acest sistem ar trebui extins având în vedere lipsa forţei de muncă acute pe turismul din România". 

La Eforie au fost preţuri promoţionale pentru că era primul an de All Inclusive, dar cererea mare şi rezervările făcute pentru anul următor le dau hotelierilor speranţe. Problema nerezolvată a turismului de la malul mării este legată de facilităţile fiscale acordate celor care desfăşoare astfel de afaceri. 

Oamenii din turism vor să plătească un impozit forfetar pentru a nu pierde bani şi cer scăderea TVA-ului pentru activităţile hoteliere pentru a putea concura cu unităţile de cazare din Bulgaria. Acolo TVA-ul este de numai 7%. Toate acestea pot fi rezolvate însă doar prin voiţă politică iar deciziile au fost amânate până după alegeri. 

Renovat după 41 ani

Nicolae Bucovală poate spune că a prins curaj după un an în care afacerea a început să meargă mai bine aşa că acum renoveaza unul dintre hotelurile vechi de 41 ani. 

Clădirea cu 14 etaje va avea 240 camere de patru stele. O treime dintre etaje vor fi gata până la 1 Mai, iar lângă hotel va răsări un centru de tratament modern. Investiţia totală este de 2 milioane euro şi echipele de muncitori lucrează deja la amenajarea viitoarei piscine olimpice. 

Construcţia este veche, dar are potenţial. Până acum au fost ja înlocuite ţevile pentru instalaţiile sanitare şi a fost aruncat tot mobilierul vechi din băi şi camere. A apărut cablul TV şi cel de Internet, instalaţii electrice noi, geamuri termopan şi pereţi izolaţi. Patronul nu a decis culoarea hotelului, dar spune că i-ar plăcea să meargă pe o tentă mediteraneană. 

Centrul de sănătate ia locul unui vechi restaurant. Bucătăria imensă a complexului a dispărut complet şi în locul ei este săpată piscina. În mai puţin de şapte luni vin deja primii turişti şi cum contractele sunt făcute, hotelierul nu îşi permite să oprească lucrul pe timpul iernii. 

El spune că restul de camere de la etajul 6 până la 14 vor fi finalizate şi ele până la 1 mai, dar vor rămâne lucrările de aşezare a mochetei, obiectele sanitare şi mobilierul. Fiecare etaj va avea câte 16 camere duble şi un apartament. 

Vremea rea şi războiul ne aduc turişti

Anul 2014 a fost şi unul în care natura şi problemele economico-sociale ale vecinilor din ţările riverane mării negre ne-au ajutat să câştigăm mai mult. 

Cristian Bărhălescu, directorul unei agenţii de turism respectate în Constanţa spune şi el că serviciile All Inclusive au avut succes dar, din punctul de vedere al agenţiilor pachetele de cazare cu mic dejun au mers cel mai bine. 

"Cu siguranţă hotelierii vor avea de câştigat dacă se vor înscrie cu oferte timpurii. Vremea este un aspect extrem de important care în sezon generează o capacitare mai bună a litoralului. Trebuie să ţinem cont de asemenea şi de factorii externi. Ştim foarte bine că incidentele din Bulgaria cu inundaţiile au fost cele care au determinat o sumă de turişti să aleagă litoralul românesc în defavoarea celorlalte destinaţii de vacanţă", a declarat Cristian Bărhălescu.

Un alt segment de turism care a avut de câştigat din pricina răzoiului din Ucraina este cel al navelor de croazieră. Anul 2014 a fost primul în care Portul Constanţa a găzduit mai multe nave decît în 2008 - an de referinţă în industria croazierelor din România. Până acum peste 65.000 turişti au venit în Portul Constanţa. 

Turiştii care ajung la noi la bordul unei nave nu petrec mult timp pe litoral, dar ei lasă bani în România. Se estimează că fiecare dintre ei cheltuieşte în medie 100 euro în ziua petrecută la noi, aşa că un câştig total depăşeşte 6,5 milioane Euro - bani proveniţi doar de la turiştii care ajung aici pe calea apelor. 

Portul Odessa, unul dintre cele mai vizitate a fost ocolit în acest an şi marile companii de croaziere din Europa l-au înlocuit cu Constanţa. La noi au ajuns 92 pacheboturi până acum şi sezonul vaselor de croazieră încă nu s-a încheiat. 

Optimism de Mamaia

Paul Marin a început afacerile la Mamaia cu administrarea unei bucăţi de plajă. În 2014 şi-a făcut curaj şi a luat în grijă o mică terasă. El spune că afacerile nu au mers tocmai bine, dar asta nu l-a descurajat. În 2015 vrea să se extindă. Paul a luat deja o altă terasă şi acum lucrează la amenajarea ei. 

"Când a venit criza am luat mai multe. Lumea poate zice că nu mai vrea pentru că nu a ieşit bine. Atunci trebuie să intervi pentru că va veni o vreme când va merge. În 2015 ne extindem. Cu cît ai mai mult cu atât poţi să le aduni şi cât faci media să ieşi bine. Dacă ai o singură afacere şi ţi-a mers mai prost deja eşti demotivat. Dacă ai mai multe locuri pe litoral câştigi mai puţin dar ai o sumă pe plus", explică Paul Marin. 

Paul are acum 65 angajaţi şi cei mai mulţi nu stau cu el decât pe timpul sezonului estival. Unii sunt elevi sau studenţi care vor să câştige vara muncind printre turiştii de pe şezlonguri. Ei se bucură că au o carte de muncă şi dacă îşi dau interesul pot câştiga mai mult din bacşişurile lăsate de turişti.

Reprezentanţii companiei Apele Române spun că în 2014 peste 90% dintre plajele româneşti au fost închiriate şi au produs bani. Marele avantaj al lui 2015 este că plajele se lărgesc. Două mari companii internaţionale lucrează pentru a face fâşia de nisip de cinci ori mai mare. Banii vin din fonduri europene şi câştigul este al turiştilor care vor avea o experienţa mai bună pe litoralul românesc.


Vă mai recomandăm: 

FOTO Litoralul românesc a intrat în reabilitare. Cum vor arăta plajele

Zile gratuite de vacanţă pe litoral. Programul se derulează în perioada 18-31 august

Constanţa



Partenerii noștri

Ultimele știri
Cele mai citite