FOTO Cea mai veche clădire a Constanţei, ridicată de englezii care au construit portul şi calea ferată

0
Publicat:
Ultima actualizare:

Cele mai vechi clădiri ale Constanţei datează din anii 1850, când Dobrogea era sub stăpânire otomană. Acestea au fost ridicate de englezii care au construit calea ferată şi portul.

Cele mai vechi clădiri ale Constanţei datează din anii 1850, când Dobrogea era sub stăpânire otomană. pe atunci Küstendge - denumirea turcească a Constanţei - era un mic port oriental. Avea nici 3.000 suflete, majoritatea tătari, cărora li se adăugau turci, greci, armeni, evrei, bulgari şi români.

Ambiţia Imperiului Otoman de a dezvolta transportul în Dobrogea a dus la necesitatea construirii portului şi a căii ferate. Astfel că la finele anilor 1850, la Constanţa vine o companie englezească ale cărei edificii ridicate în acea epocă pot fi admirate şi astăzi. Sunt casele pe care angajaţii Imperiului britanic şi le-au construit pentru perioada şederii aici: pe strada Traian, pe actualul Bulevard Tomis sau pe valea portului. 

La 1 septembrie 1857 este semnat actul de concesiune între guvernul otoman şi consorţiul englez Danube and Black Sea Railway and Küstendge Harbour Company. Englezii vin cu echipe de specialişti care să modernizeze primitiva Dobroge. La 22 septembrie 1864 este inaugurată calea ferată Cernavodă – Constanţa, concesionată englezilor pe 99 ani.

În 1860 începe construcţia Farului căruia i-a rămas numele de „genovez“, fiind ridicat pe ruinele vechiului turn ridicat de italieni.

Englezii schimbă radical aerul prăfuitei Dobroge. Datorită noilor construcţii industriale, transportul şi comerţul prind viaţă. Economia animează urbea, ca pe vremea negustorilor greci. În 1878, când România anexează teritoriul dintre Dunăre şi mare, mai-marii vremii se întrebau exact cum se întreabă contemporanii noştri în legătură cu Basarabia: „Vrem, de fapt, Dobrogea? Ştim ce vor oamenii de o parte şi de alta a Dunării? Cum va fi reunirea?“

Entuziasmul întoarcerii Dobrogei la Patria-mamă este începutul unei ere a dezvoltării. Noua Constanţă românească păşeşte mai departe pe calea urbană pe care britanicii au deschis-o. Aerul pitoresc balcanic nu şi-l va pierde, însă, niciodată.

Vă mai recomandăm

Mai bătrâne decât istoria Americii. Una dintre cele mai vechi clădiri din România are aproape 1.000 de ani

Vacanţă în România: plimbare prin Balcani, pe străzile istorice ale Constanţei neştiute

FOTO Constanţa, oraşul celor patru gări. Cum a transformat calea ferată un sat de păstori, într-un oraş-port şi o staţiune de succes

Constanţa



Partenerii noștri

Ultimele știri
Cele mai citite