Cum au reuşit anonimii Marian Godină, Corina Ozon şi Sorin Psatta să atragă celebritate şi milioane de oameni prin Facebook cu zero lei investiţie

Cum au reuşit anonimii Marian Godină, Corina Ozon şi Sorin Psatta să atragă celebritate şi milioane de oameni prin Facebook cu zero lei investiţie

Marian Godină, Corina Ozon, Sorin Psatta - români deveniţi celebri prin Facebook

Poliţistul Marian Godină, jurnalista Corina Ozon şi psihologul Sorin Psatta sunt trei nume devenite extrem de cunoscute publicului larg, utilizator de internet sau nu. Postându-şi gândurile pe reţeaua de socializare Facebook, fără să investească bani, ci doar timp, energie şi inspiraţie, ei au căpătat treptat celebritatea, fiind urmăriţi în prezent de milioane de români.

Dacă pentru Sorin Psatta Facebookul a rămas doar un mediu de a interacţiona cu mulţi oameni care îi urmăresc povestirile de viaţă, acelaşi spaţiu virtual le-au adus Corinei Ozon şi lui Marian Godină un succes răsunător şi în spaţiul literar consacrat, cei doi fiind solicitaţi de edituri să-şi publice povestioarele lansate în mediul online.

Nu au investit un leu în promovarea lor, dar sunt faimoşi. Nu au inventat nimic, dar sunt recunoscuţi ca deschizători de drum. Din oameni de rând, Corina Ozon, Marian Godină sau Sorin Psatta au ajuns figuri publice împărtăşind lumii ceea ce aveau de spus, prin frânturi din realitate, exerciţii de imaginaţie sau memorii.

Numitorul lor comun a fost locul unde aceşti autori au ales să exprime - pe reţeaua de socializare Facebook. Iar Facebook le-a dăruit un statut foarte râvnit: notorietatea, obţinută fulgerător, fără maşinării şi bugete de promovare.

Marian Godină, poliţistul rutier - autograf pe procesul-verbal

Omul zilei este din Braşov şi are o meserie deloc populară: este poliţist la Rutieră. Când şi-a lansat cartea tipărită de editura Curtea Veche, în aula Bibliotecii Centrale Universitare din Bucureşti, pe Marian Godină a ţinut să-l felicite personal însuşi premierul Dacian Cioloş, care l-a asigurat că-i încurajează „comportamentul civic“. Precum metoda prin care şoferii se avertizează în trafic de prezenţa unui echipaj de poliţie, cartea „Flash-uri din sens opus“ semnalează existenţa unui poliţist care stăpâneşte limba română, are mult umor şi este deschis să relateze public întâmplări din viaţa sa. De acum, şoferii care primesc procese-verbale de la poliţistul Marian Godină pot considera că au primit un autograf de la cel mai în vogă autor al momentului.

Marian Godină, la lansarea cărţii sale Sursă foto Facebook Marian Godină

Propria imaginaţie, propriile gânduri şi propriile rânduri. Acestea sunt armele cu care poliţistul a pornit în misiunea care i-a adus celebritatea. „Armele sunt exact acestea. M-am folosit doar de propria imaginaţie, propriile gânduri. Am fost propriul meu PR. Legat de buget, nu numai că nu a fost uriaş, de fapt a fost inexistent. Nu am avut niciodată vreo postare plătită pe Facebook, toate aprecierile au fost organice“, povesteşte Marian Godină.

De la un tip cu postări amuzante pe Facebook, Godină a devenit „viral“, un ins surprinzător pe care trebuia să-l urmăreşti pentru o doză de scriitură alertă, cu schepsis şi morală. Prietenii s-au înmulţit brusc, au apărut followers-ii, dar şi necazurile cu superiorii care i-au reproşat că atrage prea mult atenţia depăşindu-şi atribuţiile. Dar publicul său era deja format, iar bulgărele se rostogolea tot mai tare.

„Cred că ingredientul principal care a cucerit publicul a fost umorul. Iar faptul că acesta venea de la un poliţist, mai ales de la unul de la Poliţia Rutieră, a garantat şi surpriza. Sinceritatea e un alt ingredient de bază. Când te adresezi unui public din ce în ce mai mare, e important să nu minţi, pentru că oricât de bun mincinos ai fi, vei fi prins până la urmă“, avertizează Godină.

Pe măsură ce creştea audienţa, au apărut represaliile. A urmat confruntarea. Poliţistul a fost chemat la mustrare în biroul superiorilor, pentru că oprise la control o maşină în care era pasager un VIP local, membru în Autoritatea Teritorială pentru Ordine Publică, care s-a plâns de tupeul agentului de circulaţie. Episodul a fost relatat pe Facebook, fiind soldat cu anchete şi destituiri la nivel înalt. Incidentul ameninţa să-i umbrească lansarea, dar a avut rolul său binevenit. „Am avut parte de reacţii extreme de la început, chiar de la şefii mei, care m-au obligat să-mi închid pagina de Facebook. Acum, acel gest al lor îl consider cel mai puternic pas în faţă. În general vorbind, când am pornit să scriu pe contul meu de Facebook nu am ştiut la ce să mă aştept, dar acum, că am trecut prin asta, aş putea să-i spun cuiva care ar lua-o pe acelaşi drum să se aştepte să descopere că nu are atât de mulţi prieteni pe câţi crede“, sfătuieşte poliţistul.

Marian Godină, la datorie Sursă foto Facebook Marian Godină

În doar un an, Marian Godină, un poliţist obişnuit din Braşov, a trecut la renumele de „acel Marian Godină, poliţistul din Braşov“. Dacă s-ar privi detaşat, ar constata că poate face un bilanţ uimitor. „Marian Godină a trecut în ultimul an prin mai multe evenimente decât în tot restul vieţii lui de până atunci. Toate astea m-au maturizat şi m-au făcut mai rezistent. Dar la nivel local nu a avut un impact prea puternic această notorietate dobândită. Braşovul nu e un oraş foarte mare şi suntem foarte puţini poliţişti rutieri, aşa că mi se întâmpla şi înainte să mă recunoască cineva pe stradă“, arată poliţistul rutier.

Totuşi, ca lucrurile să rămână în echilibru, câştigul atrage după sine şi o pierdere: a liniştii, cu siguranţă.

„Dacă mi-e dor de ceva anume? Nu neapărat, dar mă simt într-adevăr obosit şi voi avea nevoie de o perioadă de linişte, dar ea nu va veni prea curând pentru că mai am multă treabă“, dă Marian Godină vestea cea bună fanilor săi.

Corina Ozon, distinsă cu un premiu pentru promovare

Necunoscută până mai ieri, Corina Ozon este prima autoare de cărţi construite sub ochii cititorilor, din fragmente postate pe blogul personal, apoi pe contul de Facebook. Până la apariţia „Amanţilor“, Corina era o mamă singură care îşi creştea fiica adolescentă şi lucra la Imprimeria Naţională. Astăzi, Corina Ozon are fan club, face turnee de lansare a volumelor din seria „Amanţii“ şi promovează produsele de marketing inspirate din cărţile sale.

Ideea de a deveni scriitor cu acte în regulă a aparţinut unei edituri care a observat succesul postărilor Corinei. Conectată la actualitate, pusă pe provocări, niciodată obosită, Corina Ozon era un interlocutor întotdeauna la datorie. Comunitatea de prieteni ştia că oricare ar fi fost tema de discuţie, Corina avea ceva pertinent de spus, iar dacă discuţia lâncezea în agora virtuală, ea venea cu o temă de interes. Pentru amuzament a început să posteze pe Facebook pasaje din ceea ce scria pe blogul său: episoade din intriga unui triunghi amoros în care se discută frust. Aşa a apărut prima carte, a doua carte, a treia carte. „Editura Herg Benet mi-a propus să fac un roman din textele pe care le postam pe blog şi care deveniseră virale. La acel moment, scriam pur şi simplu, fără gândul de continua cu o carte. În momentul în care editura mi-a dat un deadline pentru scrierea romanului, apoi a ieşit cartea de la tipar, şase luni mai târziu, m-am pomenit pur şi simplu aruncată într-un ocean. Intram într-o lume nouă pentru mine, eram singură şi trebuia să-mi asum ceea ce scrisesem. Cred că una din calităţile predominante ale unui scriitor este asumarea scriiturii sale, sinceritatea“, spune Corina Ozon.

Corina Ozon Sursă foto Arhiva personală

Din acel moment, pentru ea a început ceea ce a denumit „al doilea job“. În fiecare zi, când venea de la serviciul de opt ore (şef PR & Comunicare la Imprimeria Naţională), trecea la munca de promovare pe Social Media.

„Am ales acest canal, deoarece aşa au devenit cunoscute textele mele de pe blog, iar puterea online este mare şi benefică, dacă ştii să o foloseşti constant si constructiv. Am avut noroc şi de editori deschişi la minte, care m-au învestit cu încredere. Nu am investit niciun ban, promovarea m-a costat doar timp şi energie. Este adevărat că am avut noroc să întâlnesc şi oameni care au rezonat cu mine. Share-ul şi Tag-ul sunt sfinte!“, dezvăluie ea.

E chiar aşa simplu? Corina mărturiseşte că este doar o aparenţă. „Din exterior poate părea simplu: postezi acolo ceva şi gata! Însă, dacă ar fi aşa, mulţi şi-ar populariza uşor produsele. Vorbim de o muncă susţinută, despre strategie, grafic, echilibru, disciplină, branding şi tenacitate. Poate părea preţios ce spun, dar acesta e adevărul, pe scurt. Interacţiunea cu cititorii este foarte importantă pentru mine şi răspund tuturor mesajelor. Acum îmi este şi mai greu, pentru că sunt tot mai multe. La toate acestea adaugă faptul că scriam la cărţi, scriu şi acum la una, şi mai am o fată în prag de bacalaureat (Iulia Ioniţă, care şi-a lansat recent prima carte - n.r), părinţi care mai au nevoie de una-alta, prieteni şi un motan, Benjamin. Dar tot ceea ce am făcut şi fac este făcut cu plăcere“, recunoaşte ea.

Notorietatea i-a adus mulţi prieteni şi i-a deschis uşi spre lumi inaccesibile. Viaţa i s-a diversificat: lansări, petreceri, întâlniri cu cititorii, călătorii. „Rău nu aş putea zice că mi-a făcut. Doar că am foarte puţin timp liber, pentru mine şi cei apropiaţi mie. Din fericire, sunt înţeleasă. Deocamdată. Continuu să am acelaşi program, mers la serviciu, folosesc maşina de spălat rufe şi merg la cumpărături şi coafor. Acord, pe cât pot, timp prietenilor (Trăiască Facebook!) şi familiei. Susţin Asociaţia Conil, care integrează copii cu dizabilităţi. Ceea ce ţine de viaţa mea personală a fost mereu departe de ochii celorlalţi, aşa că nimic nou şi aici“, spune ea.

Corina Ozon semnând autografe Sursă foto Arhivă personală

Cărţile Corinei Ozon sunt un succes de marketing incontestabil. „Amanţii“ se află în topul vânzărilor, iar creatoarea a primit pentru campania proprie de promovare premiul Silver Award for Excellence la Gala PR Award 2015.

„Sunt voci care spun că ceea ce scriu eu nu e literatură, dar sunt contrazise de miile de cititori. Au fost unele articole destul de slăbuţe şi fără argument concret decât «indignarea» că romanele mele «îşi permit» să aibă aşa succes. Dar lucrurile rele sunt menite să le pună în lumină pe cele bune. Menirea unui scriitor este să lase o amprentă, o urmă. Cert este că am lansat un trend în privinţa promovării autorilor şi tot e ceva. Am un fanclub de carte, cu cititori din ţară şi din străinătate, True Blue.

Am creat o comunitate dinamică, s-au lansat colecţii de haine inspirate de personajele cărţilor mele, iar de curând au fost create parfumurile Cati şi Mircea de către producătorul român de parfumuri Marcman. Am făcut un turneu de lansări în 13 oraşe, în trei luni, am promovat branduri româneşti, pentru că şi eu scriu româneşte şi pentru români. Sunt lucruri pe care le-am făcut nu pentru gloria mea personală, ci din suflet, şi ca o provocare de a folosi cele mai moderne tehnici şi metode de PR. Însă cel mai important este să cooptezi oamenii în ceea ce faci. Lucrurile adevărate şi durabile se fac cu oamenii şi pentru oameni“, afirmă Corina Ozon.

Sorin Psatta - memoriile încredinţate Facebook-ului, nu tiparului

Dar primul român care a scris „o carte“ pe Facebook a fost Sorin Psatta, un psiholog originar din Constanţa, specialist în comunicare la agenţia de publicitate Graffitti BBDO şi profesor la Jurnalism. Într-un demers nemaiîntâlnit, Sorin şi-a publicat în secvenţe memoriile pe Facebook, stârnind un interes real pentru serialul cu personaje şi nume reale. Dimineaţa, cu regularitate de ceasornic, pe contul lui Sorin apărea episodul zilei, în care autorul îşi povestea franc trăirile, trădările, spaimele, bucuriile, neocolind niciun cotlon al amintirilor. Reacţiile au venit imediat. Emoţia era vie, comentariile pro, dar şi contra. Însă scrierile sale nu au fost strânse niciodată într-o carte. „Am făcut-o din plăcere. M-am şi speriat niţel când am văzut ce am iscat, dar scopul nu a fost să public o carte. L-aş considera un act mare de trufie, din partea mea, să-mi strâng memoriile într-un volum. Aş recunoaşte că am ajuns la capătul drumului, iar eu nu vreau asta“, explică Sorin Psatta.

Om al cuvântului, Psatta analizează raportul relativ dintre slova scrisă pe hârtie şi mesajul electronic, cu plusurile şi minusurile fiecărui tip de comunicare. „Un mesaj digital are potenţialul de a obţine, cvasiinstantaneu, recunoaşterea şi aprecierea a sute de mii ori chiar milioane de semeni, practic ceea ce o carte reuşea - dacă avea succes - să obţină în decenii. Dar tot mai frecvent se tipăresc cărţi (nu pentru a cuceri cititori, aceştia deja există - sunt puzderia de fani/followeri din online ai autorului; nu pentru a obţine celebritatea, care şi ea există deja, tot online) pentru că doar tiparul oferă ceea ce digitalul, în ciuda mulţimii de avantaje pe care o are, nu va putea oferi niciodată: senzaţia de permanenţă, de intrare în istorie, pe scurt, celebritatea“, transmite Sorin Psatta.

Sorin Psatta Sursa foto Arhiva personală

El dă exemplul cărţilor scrise pe bandă rulantă, după filme cu succes la public - o practică inversă celei cu care ne-am obişnuit.

„Era inimaginabil asta acum 30-40 ani. Atunci, filmul ecraniza cartea. Acum, cărţile au titlu de film. Este o serie întreagă Star Wars, există cartea „Fifty Shades of Gre“. Librăriile sunt pline de apariţii editoriale scrise la comandă, după scenariul filmelor, pe criterii strict de marketing“, subliniază Psatta.

Dincolo de bani şi profit, cartea mai garantează ceva: victoria asupra timpului. O carte nu poate fi ştearsă printr-o simplă apăsare de buton. Până şi cel mai cunoscut vloger, suedezul Felix Arvid Ulf Kjellberg alias PewDiePie, a trebuit să recunoască supremaţia cuvântului tipărit. „Obţinută online, pe Facebook, Twitter, Instagram, celebritatea este prin definiţie efemeră, iar cartea tipărită, prin suportul ei mult mai «clasic» şi greu perisabil, conferă autorului ei senzaţia permanentizării celebrităţii obţinute prin nisipurile, atât de înşelătoare şi instabile, ale Internetului. Acesta este, cred, principalul motiv pentru care PewDiePie, de exemplu, cel mai popular vloger din lume, cu peste 42 de milioane de abonaţi la emisiunile sale, a publicat recent şi o carte, care se găseşte şi prin librăriile din România şi care n-o să aibă niciodată 42 de milioane de cititori. Oamenilor le place grozav nu doar să fie celebri, ci, mai ales, dacă se poate, ca această celebritate să nu dureze - vorba lui Andy Warhol - doar 15 minute“, consideră Sorin Psatta.

Sorin Psatta, în centru Sursă foto Facebook Sorin Psatta

Pe aceeaşi temă:

Poliţistul Marian Godină şi-a lansat cartea susţinut de premierul Cioloş: „Fenomenul Godină ar trebui să fie şi o lecţie pentru Poliţia Română” VIDEO

Singuri împotriva tuturor: românii care au schimbat legi. Patru oameni din societatea civilă datorită cărora ţara se transformă

Patru cărţi, trei femei, o Nesfântă Treime. Despre amor şi viaţă trăită cu îndrăzneţe, la Cărtureşti

FOTO Romanul vieţii, publicat pe Facebook. Sorin Psatta îşi scrie memoriile pe contul său de socializare

Experiment pe Facebook: „Îi dau cerşetorului un leu pentru fiecare like“. Omul străzii a primit 250 de lei, după o oră

 

 


 

citeste totul despre: