ANALIZĂ Facebook, între viralizare şi manipulare. „Pozele cu pisicuţe şi oale cu sarmale coabitează cu anunţurile oficiale“

ANALIZĂ Facebook, între viralizare şi manipulare. „Pozele cu pisicuţe şi oale cu sarmale coabitează cu anunţurile oficiale“

Facebook, principala platfomă de socializare

Platformele de socializare reprezintă o sursă importantă de ştiri. Prin distribuirea informaţiei şi luarea de poziţii s-a dat jos un Guvern, s-au salvat vieţi, dar pe Facebook, Twitter îşi fac loc şi multe ştiri false sau care nu mai sunt actuale.

Ştiri pe aceeaşi temă

În urmă cu câteva săptămâni, foarte mulţi utilizatori de Facebook au distribuit o ştire care anunţa că o fetiţă are urgent nevoie de sânge pentru a fi salvată. Numai că s-a dovedit ulterior că pacienta depăşise demult hopul şi era bine, sănătoasă. Niciunul dintre cei care au distribuit ştirea iniţială nu s-a uitat la data postării informaţiei. 
Nu a trecut mult până când pe Facebook să irumpă un concurs prin care distribuirea de informaţii vizând o companie aeriană te apropia de câştigarea unui zbor dus-întors către o destinaţie de poveste. La scurt timp, totul s-a dovedit a fi o cacealma.  Zilnic, tot de pe Facebook aflăm, că s-a descoperit leacul tinereţii fără bătrâneţe, al cancerului, că plantele pot tămădui boli incurabile. 
 
Jurnaliştii „Adevărul“ au încercat să realizeze o analiză a platformei de comunicare Facebook folosind părerile a doi specialişti: Teodor Baconschi, fost ministru de Externe al României, care a scris o carte despre „fenomenul“ Facebook, şi specialistul în publicitate Sorin Psatta.
 
„Noul chip al conştiinţei sociale din veacul XXI“ 
 
„Nu vorbim despre o modă, ci despre o transformare culturală de mare impact: Facebook a devenit, alături de alte platforme interactive virtuale, noul chip al conştiinţei sociale din veacul XXI. Cu bune şi cu mai puţin bune“, este de părere Teodor Baconschi.
 
Diplomatul consideră că au apărut dificultăţi de etică din partea utilizatorilor şi deontologie, la nivelul administratorilor. „Există, aparent, standarde ale comunităţii  care interzic rasismul, xenofobia, dar şi numeroase voci care spun că aplicarea lor presupune cenzura directă a libertăţii de exprimare. Nu am găsit încă un echilibru între aceste poziţii“, crede el. 
 
Sentimentul frustrant „dacă nu ai Facebook nu exişti“ începe să fie „trăit“ şi de instituţiile publice. Din punctul de vedere al demnitarului, acestea câştigă timp prin postarea informaţiilor pe Facebook, creionează percepţia că sunt „pe fază“, dar le retrage, cumva, solemnitatea pe care mizau anterior, pentru că Facebook e o babilonie: pozele cu pisicuţe şi oale cu sarmale coabitează cu anunţurile oficiale.
 
Teodor Baconschi aduce în discuţie şi recenta dezbatere bipartizană din congresul american, care i-a chemat la ordine pe reprezentanţii giganţilor digitali Google, Facebook şi Twitter. „Se pare că „data mining“, în combinaţie deliberată sau accidentală cu ştirile false permit unor state revizioniste, ostile democraţiei liberale de tip occidental, să modeleze comportamentele electorale şi să-şi desfăşoare propaganda, la preţuri mici, dar cu efecte masive“.
 
„Soluţia împotriva manipulării nu este interzicerea canalului, ci educarea destinatarilor“
 
Sorin Psatta, specialist în publicitate, nu agreează ideea că Facebook este o platformă care poate manipula. „Doar oamenii pot manipula, răstălmăcind informaţia ori falsificând-o de-a dreptul. Facebook nu este altceva decât un canal pe care circulă informaţia în zilele noastre, este drept, cu nişte caracteristici aparte precum audienţa enormă, posibilitatea selectării destinatarilor, anonimatul. Cred, în consecinţă, că tocmai asemenea caracteristici fac platforma socială un instrument perfect pentru transmiterea şi a mesajelor nocive, false, defăimătoare ori subversive“, spune specialistul în publicitate.

Dar adaugă faptul că aşa s-a întâmplat şi cu mass-media, care a manipulat în ultima jumătate de secol. Din punctul lui de vedere, soluţia împotriva manipulării nu este interzicerea ori blamarea canalului, ci, oricât de pedagogic ar suna, educarea destinatarilor.
 
„În calitate de om de comunicare, Facebook rămâne o platformă exploatată intens de toţi marii producători din lume, precum şi de agenţiile lor, iar «viralizarea» unui mesaj promoţional rămâne visul de aur al oricărui client“, concluzionează Sorin Psatta.
 
citeste totul despre: