Un studio de la Hollywood şi-a promovat un film cu ajutorul unor site-uri de ştiri false. O ştire despre Donald Trump a fost preluată de presă
0„A cure for wellness“, thrillerul studiourilor „20th Century Fox“ care a avut un buget de 40 de milioane de dolari, a fost promovat prin intermediul unei campanii care a presupus înfiinţarea a cinci site-uri de ştiri false şi a unui brand de apă minerală. O ştire falsă despre Lady Gaga publicată pe unul dintre stie-uri a fost distribuită de 50.000 de ori pe Facebook.
Thrillerul „A cure for wellness” sau „Terapie pentru viaţă”, cum a ajuns filmul în cinematografele din România, a fost promovat în SUA cu ajutorul unei reţele de site-uri de ştiri false şi a unui brand de apă fals pentru a genera interes şi publicitate, se arată într-un articol publicat de BuzzFeed. „Terapie pentru viaţă” este un thriller psihologic al studiourilor de film „20th Century Fox”, regizat de Gore Verbinski, a cărui premieră a avut loc în SUA pe 17 februarie. Pelicula spune povestea unui tânăr care îşi urmează CEO-ul într-un centru wellness din Elveţia, unde descoperă că tratamentele oferite aici nu sunt ceea ce par.
Filmul a beneficiat de o campanie publicitară susţinută, care a inclus şi un clip la Super Bowl, eveniment la care se practică sume astronomice pentru clipurile publicitare. Filmul a beneficiat, de asemenea, de o campanie mai ascunsă care implică ştiri false şi cel puţin o companie inventată.
„În centrul campaniei este o reţea de cinci site-uri noi de ştiri false în care sunt inserate articole care fac referire la film. Site-urile găzduiesc, de asemenea, reclame la film şi la brand de apă minerală fals, care direcţionează utilizatorii către siteul oficial de promovare a filmului.
Ştiri despre Donald Trump şi Lady Gaga
Siteurile menţionate publică în cea mai mare parte ştiri false care nu au legătură cu filmul. În unele cazuri, articolele false de pe aceste siteuri - cum ar fi unul despre Donald Trump care a pus în aplicare o interdicţie temporară privind vaccinările - au fost preluate de site-uri reale şi au generat un angajament semnificativ pe Facebook”, arată sursa citată.
Cel mai mare „hit” de până acum este o poveste falsă despre Lady Gaga care ar intenţiona să includă un tribut adus musulmanilor în timpul mini-concertului ei de la Super Bowl. Ştirea a generat mai mult de 50.000 de reacţii pe Facebook, like-uri, comentarii şi distribuiri.
Un reprezentant al Regency Enterprises, unul dintre producătorii filmului, a declarat pentru Buzzfeed: "A cure for wellness este un film despre un leac "fals", care îi face pe oameni mai bolnavi. Ca parte a campaniei, a fost creat siteul fals healthandwellness.com şi am făcut un parteneriat cu un creator de ştiri false pentru a publica ştiri false". Reprezentantul companiei nu a răspuns cine este cel care scrie ştirile false, dacă siteurile respective generează venituri şi dacă realizatorii sunt preocupaţi că printr-o campanie de marketing este promovată dezinformarea.
Companie falsă de apă
Cele cinci site-uri de ştiri false şi de promovare a filmului sunt Sacramento Dispatch, Salt Lake City Guardian, Houston Leader, NY Morning Post şi Indianapolis Gazette. Acestea au modele similare, şi, de asemenea, toate au acelaşi acelaşi ID de Google Analytics. Multe dintre numele de domeniu ale siturilor au fost înregistrate în aceeaşi zi: site-urile din Sacramento şi Salt Lake City au fost înregistrate la data de 14 ianuarie, iar site-urile din Indianapolis şi Houston au fost înregistrate pe 27 septembrie 2016.De asemenea, siteurile publică multe dintre aceleaşi articole false. Acelaşi ID îl are site-ului pentru promovarea unei companii de apă, Vita Acqua, care are anunţuri pe mai multe dintre site-urile false.
Pe site-ul Vita Acqua se arată că apa provine din "satul elveţian Bernthur." Nu există nici un astfel de loc, deşi Elveţia este ţara în care se petrece acţiunea filmului. Reclamele pentru Vita Acqua de pe site-urile false duc către acest site sau către HealthCureGov.com, un site de promovare a filmului. Una dintre ştirile false de promovare a filmului se referă la faptul că un om a rămas în stare "stare catatonică", după vizionarea filmului
Reacţia studiourilor
După publicarea articolului din Buzzfeed, studiourile „20th Century Fox” au emis un comunicat în care îşi cer scuze pentru campania de promovare cu ştiri false. „Campania digitală a fost nepotrivită la toate nivelurile, mai ales având în vedere faptul că muncim în fiecare zi pentru a obţine încrederea consumatorilor noştri”. Cele cinci siteuri au fost şterse. În weekendul de lansare, producţia a făcut încasări de 4,2 milioane de dolari în SUA, conform imdb.com. Bugetul total estimat al filmului este de 40 de milioane de dolari.
Citeşte şi
Specialiştii în IT care luptă noaptea împotriva ştirilor false de pe Facebook