Top 5 probleme la cumpărarea unei maşini second-hand. Concluzia unui specialist: 4 din 10 automobile sunt bune

Top 5 probleme la cumpărarea unei maşini second-hand. Concluzia unui specialist: 4 din 10 automobile sunt bune

Maşini care-şi aşteaptă viitorii stăpâni  FOTO  Guliver/ Getty Images

Specialiştii în verificarea maşinilor second-hand din România atrag atenţia asupra unei situaţii îngrijorătoare: circa 4 din 10 automobile scoase la vânzare în România sunt bune de cumpărat. Ei mai spun că se pot găsi maşini bune, însă trebuie căutate cu mare atenţie.

Ştiri pe aceeaşi temă

„În 2016 am găsit multe maşini bune în piaţa din România, precum şi multe maşini cu probleme. Automobilele vândute la noi în ţară, cu mai puţin de 2.000 euro, sunt efectiv aduse de la fiare vechi din Germania şi reprezintă un risc financiar imens şi de siguranţă rutieră pentru cei care le cumpără. Din verificările noastre circa patru maşini din zece sunt bune de cumpărat în România“, explică Mihai Cune, fondator şi director general al inspectorauto.ro.

Maşinile verificate de serviciul lansat de acesta, Inspector pe Teren, arată că 60% dintre maşinile scoase la vânzare în România nu sunt bune de cumpărat deoarece au nevoie de reparaţii costisitoare, au avut daune totale în urma unor accidente, au fost reparate prost, au atât de multe defecţiuni încât achiziţia este dezavantajoasă.

Mihai Cune a întocmit un top cinci probleme cele mai întâlnite la achiziţionarea unei maşini second-hand. Ce spune el:

1. Maşini avariate grav sau cu daune totale. O astfel de maşină constituie cel mai mare risc pentru cumpărători. Locul acestor maşini ar fi la fiare vechi sau dezmembrări, însă lacunele din legislaţie permit epavelor să se reîntoarcă pe şosele. În această categorie se găsesc maşinile care costă peste 8.000-10.000 euro în momentul accidentului, astfel încât pentru un samsar merită să le repare cu costuri minime şi să le vândă cu profit. Aceste maşini sunt foarte periculoase pentru că au, de cele mai multe ori, structura de siguranţă compromisă. Sunt reparate ieftin, fără a li se mai monta airbag-uri şi capse pirotehnice în sistemele de reţinere ale centurilor de siguranţă.

2. Filtrul de particule pentru motorizările diesel. Multe maşini Euro 4 şi Euro 5 au filtrul de particule aproape înfundat sau deja anulat. În cazul unei maşini diesel exploatate corect acest filtru poate ţine până la maximum 250.000 km. Dar se poate înfunda şi mult mai repede.

Înlocuirea filtrului de particule este costisitoare, de regulă peste 2.000 euro. Chiar şi filtrele aftermarket sunt relativ scumpe, între 500 şi 1.000 euro. Curăţarea lor este de asemenea o operaţiune costisitoare (200-300 euro) şi nu există garanţia că vor funcţiona corespunzător după aceea.

Din acest motiv cei mai mulţi recurg la anularea acestui filtru. Din păcate, operaţiunea nu este considerată ilegală în România, deşi poate transforma o maşină Euro 4 sau Euro 5 în una cu normă Euro inferioară. Aşadar este atât o problemă de cost, cât şi o problemă de poluare, care, la un moment dat, poate face maşina incapabilă să treacă testele RAR. Acest lucru înseamnă că utilizarea maşinii în continuare presupune costuri mari, de readucere la starea iniţială.

3. Turbină, injectoare, EGR, galerie de admisie. Multe dintre aceste probleme decurg din faptul că maşinile au rulaj foarte mare - evident, kilometri daţi înapoi. Fiind componente de bază ale motorului diesel modern, turbina, injectoarele, EGR şi galeria de admisie sunt interconectate, iar o problemă la una dintre ele generează o reacţie în lanţ. Toate aceste componente sunt scump de reparat sau înlocuit, reparaţiile pornind de la câteva sute de euro până la câteva mii de euro.

Pentru a evita aceste probleme este esenţială inspectarea vizuală a componentelor şi verificarea lor cu tester-ul. De asemenea, o soluţie poate fi şi orientarea către motoarele pe benzină de nouă generaţie, turbo. Ele nu au aceste probleme tipice dieselului. Totuşi, indiferent de motorizare, verificarea propulsorului este foarte importantă deoarece ficare motor are problemele lui specifice, iar reparaţiile sunt, în general, scump de realizat.

4. Kilometri daţi înapoi. InspectorAuto.ro estimează că circa 80% dintre maşinile second hand aduse din alte ţări şi scoase apoi la vânzare în România au kilometri daţi înapoi. De cele mai multe ori nu se poate afla cu cât a fost măsluit kilometrajul sau de câte ori s-a întâmplat acest lucru.

5. Probleme interne ale motorului. La maşinile cu rulaj foarte mare începe să fie evidentă uzura motorului: probleme de compresie şi consum mare de ulei, bătăi ale motorului, zgomote metalice şi antigel scurs în baia de ulei. Acestea sunt, în general, greu de depistat pentru un ochi neavizat. Însă dacă pot fi observate simptome în momentul cumpărării ele sunt de netrecut cu vederea, chiar dacă estetic maşina se prezintă bine. Problemele motorului presupun cheltuieli de reparaţie mari şi imprevizibile.

Mai puteţi citi:

Ghid de verificare a unui autoturism second-hand. Cum să mergi cu lecţia învăţată când cumperi o maşină

Un tânăr cu experienţă în domeniul vânzărilor a scris două ghiduri practice de verificare a maşinilor second-hand care provin din România sau din Uniunea Europeană. Fiecare ghid e gratuit, poate fi descărcat online şi explică, pe înţelesul omului de rând şi până la cel mai mic detaliu, aspectele care ar fi bine să le verifice cumpărătorul unei maşini second-hand.

Site-ul care ştie toate „secretele“ maşinii pe care vrei să o cumperi. „Dacă maşina este praf va fi întotdeauna arătoasă“ 

Cei care au de gând să-şi cumpere o maşină şi să o verifice rapid chiar din târgul auto sau faţă-n faţă cu vânzătorul pot accesa inspectorauto.ro. Cu seria şasiului, site-ul vă spune istoricul maşinii, informaţii complete despre aceasta, dacă s-au făcut intervenţii asupra caroseriei (vopsire sau diverse reparaţii), dacă a fost implicată în incidente în România sau în străinătate, dacă figurează ca furată.

citeste totul despre: