Oraşul care investeşte zeci de milioane de euro în tramvaie şi troleibuze noi. Cea mai mare parte a banilor vin de la Bruxelles

0
Publicat:
Ultima actualizare:
Tramvaiele Pesa care circulă la Cluj au costat 1,5 milioane euro fiecare. FOTO: Facebook/ Dan Tarcea
Tramvaiele Pesa care circulă la Cluj au costat 1,5 milioane euro fiecare. FOTO: Facebook/ Dan Tarcea

Flota auto a Companiei de Transport Public Cluj va fi reînnoită, în următorii trei ani, cu cel puţin 30 de troleibuze, 30 de autobuze electrice şi între 16 şi 20 de tramvaie. La toate acestea se adaugă şi 85 de autobuze diesel. În plus, se lucrează la proiecte care vizează extinderea liniilor de troleibuz existente în cartierele Mănăştur şi Gheorgheni şi în construirea de la zero a unei noi linii în cartierul Zorilor.

Pentru toate aceastea vor fi accesate fonduri europene, cu menţiunea că 11 din cele 30 de autobuze electrice vor fi cumpărate din fonduri elveţiene, care au fost deja puse la dispoziţia municipalităţii.

Primăria a semnat deja un contract-cadru cu firma poloneză Solaris, care va furniza cele 30 de autobuze electrice. Costul unui singur autobuz ecologic depăşeşte o jumătate de milion de euro. Vehiculele vor fi de ultimă generaţie şi vor putea fi încărcate wireless.

image

Autobuzele electrice Solaris vor ajunge la Cluj la începutul anului viitor. FOTO: solarisbus.com

Modelul achiziţionat este Solaris Urbino 12 electric. Aceste autobuze circulă în prezent în ţări ca Germania, Olanda, Elveţia, Polonia şi Cehia. Primul lot de 11 autobuze eco urmează să ajungă la Cluj până în luna martie. Preţul unui troleibuz articulat porneşte de la o jumătate de milion de euro, iar un singur tramvai costă cel puţin un million şi jumătate de euro. 

Autobuze diesel de 20 de milioane de euro

Pe lângă vehicule electrice, Clujul va mai achiziţiona şi 85 de autobuze diesel. Compania germană Mercedes va livra 15 autobuze articulate, lungi de 18 metri, până în luna martie. O altă licitaţie, pentru 60 de autobuze nearticulate, se află în desfăşurare, iar ofertele sunt în procedură de analiză, la sediul Companiei de Transport Public Cluj (CTP). 

În fine, restul vehiculelor, 10 la număr, vor fi midibuze, adică autobuze ceva mai mici cu o lungime între 7,5 metri şi 9 metri. Licitaţia organizată pentru acestea nu a condus la niciun rezultat şi va fi reluată la începutul anului următor. 

Cele 85 de autobuze diesel ar urma să coste în total circa 20 de milioane de euro. Banii provin dintr-un credit luat de CTP  de la o bancă comercială şi garantat de Primăria Cluj-Napoca. Municipalitatea şi CTP au mai achiziţionat din 2012 şi până în prezent un număr de 54 de troleibuze, 50 de autobuze şi patru tramvaie, pentru care au fost plătiţi între 30 şi 35 de milioane de euro. Investiţiile totale care urmează să fie făcute între 2018 şi 2020 vor ajunge la circa 90 de milioane de euro.

Trei licitaţii noi la începutul anului viitor

Licitaţiile pentru tramvaie şi troleibuze vor avea loc la începutul anului viitor. Reprezentanţii primăriei au anunţat că proiectele de sarcini au fost deja finalizate şi că urmează să fie depuse în următoarele zile la Agenţia Naţională pentru Achiziţii Publice, iar apoi vor fi publicate în SEAP. 

image

Troleibuzele Astra Iveco au fost cumpărate în ultimii doi ani, FOTO: Andrei Pintea

Bugetul repartizat polului Cluj-Napoca prin AXA 4 a Programului Operaţional Regional 2014-2020 – dezvoltare urbană durabilă – este de 45,2 milioane de euro. Din această sumă, 36,7 milioane de euro ar urma să fie investiţi în mobilitate urbană, mai exact în achiziţia de mijloace de transport în comun electrice. Suma va fi suplimentată, într-o primă fază, cu 50%, susţine Ovidiu Cîmpean, directorul Direcţiei de dezvoltare locală şi management de proiecte a primăriei. 

Cum ar urma să fie suplimentate fondurile europene

„În exerciţiul financiar anterior, proiectele puteau depăşi cu 30% bugetul rezervat oraşelor-pol de dezvoltare, însă nici măcar aşa nu au fost cheltuiţi toţi banii alocaţi României prin acest program european. În actualul exerciţiu financiar am fost informaţi că vor fi finanţate şi proiecte care depăşesc cu 50% bugetul alocat iniţial. Plus că, la mijlocul termenului, la finele lui 2019, se face o evaluare între municipiile reşedinţă de judeţ. În cazul în care unele nu-şi vor cheltui banii alocaţi, sumele rămase se vor împărţi către cele care şi-au depus proiectele şi sunt în regulă. Şi asta se întâmplă de obicei, fiindcă nu toate oraşele depun astfel de proiecte. Noi avem pregătite deja proiecte în valoare totală de 90-100 de milioane de euro”, a explicat Cîmpean.

Acesta a mai afirmat în cadrul fiecărei licitaţii se va merge pe acorduri-cadru. „Vom avea în fiecare caz câte un acord-cadru, care prevede un număr maxim de troleibuze sau tramvaie care pot fi achiziţionate. Asta înseamnă că numărul mijloacelor de transport public pe care le achiziţionăm poate fi suplimentat în funcţie de necesităţi şi să luăm mai multe din fiecare, în funcţie de fonduri”, a mai spus Cîmpean.

Cluj-Napoca



Partenerii noștri

Ultimele știri
Cele mai citite