Ministrul Infrastructurii, Dan Şova, lasă Autostrada Transilvania fără bani. Acesta a început rezilierea contractului cu Bechtel

0
Publicat:
Ultima actualizare:
Dan Şova spune că Ministerul nu renunţă la proiect, ci vrea să concesioneze lucrările de realizare a Autostrăzii. FOTO: Adevărul
Dan Şova spune că Ministerul nu renunţă la proiect, ci vrea să concesioneze lucrările de realizare a Autostrăzii. FOTO: Adevărul

Ministrul delegat pentru proiecte de infrastructura, Dan Şova, a declarat că a început discuţiile pentru rezilierea contractului cu Bechtel şi plata datoriilor de circa 50 de milioane de euro. Aceasta în condiţiile în care Guvernul a stabilit alocarea sumei de circa 42 de milioane de euro pentru Autostrada Transilvania în 2013.

„Până în acest moment am cheltuit aproape 1,3 miliarde de euro şi avem un singur tronson funcţional Turda – Gilău, de 52 de kilometri. O spun cu tot regretful, dar intenţia mea fermă este să propun Bechtel încetarea totală a relaţiilor contractual, cu plata tuturor datoriilor acumulate la zi, circa 50 de milioane de euro“, a declarat Dan Şova, Ministrul delegat pentru proiecte de infrastructura, la Realitatea TV. În proiectul de buget prezentat de Ministerul Transporturilor pe 2013, pentru Autostrada Transilvania a fost alocată suma de 188 de milioane de lei, adică circa 42 de milioane de euro.

După plata datoriilor, rămân 0 lei

O mare parte a contractului cu Bechtel a fost reziliat 2011, când Guvernul a stabilit că americanii vor termina doar tronsonul Suplacu de Barcău – Borş, restul tronsoanelor urmând să fie relicitate. La respectivul tronson mai trebuie finalizaţi circa 30 de kilometri. „Dar pentru lucrările care mai trebuiesc făcute pentru Turda-Gilău mai sunt 25 de milioane de plătit (euro-nr). Pentru datoriile Suplacu de Barcău - Borş sunt încă 25. Sunt 50 de milioane de euro pe care statul român le-a bugetat. Dar, ca să terminăm numai tronsonul Suplacu de Barcău - Borş, ar trebui să mai plătim încă 250 de milioane de euro. Atâta costă, în acest moment, terminarea tronsonului Suplacu de Barcău - Borş. S-ar ajunge la nişte cifre astronomice“, a susţinut Şova.

Şova: nu abandonăm proiectul

„Încetarea contractului nu înseamnă abandonarea, ci posibliatea schimbării mecanismului de finanţare. Acum, conform contractului,  Autostrada se finanţează 100% din resurse bugetare. Noi trebuie să încetăm acest contrct pentru a putea schimba modalitatea de finanţare, pentru a-l putea da în concesiune“, a declarat Şova la Realitatea.

Ce se întâmplă cu tronsonul lui Umbrărescu

Şova nu a menţionat nimic de tronsonul de circa 8 kilometri Gilău – Nădăşel, din Autostrada Transilvania, pe care urmează să-l execute firmele lui Dorinel Umbrărescu, faimosul rege al asfaltului din Bacău. Acesta umrează să priemască circa 57 de milioane de euro pentru respetvul tronson. Dacă se reziliază contractul cu Bechtel, normal ar fi să se rezilieze şi contractul cu Spedition UMB-Tehnostrade, firmele deţinute de Dorinel Umbrărescu.

Directorul CNADNR Cluj: mai rămân 10 milioane de euro

Eugen Cecan, directorul CNADNR Cluj, a declarat pentru Adevărul că totuşi, după plata datoriilor către Bechtel ar mai rămâne circa 8-10 milioane de euro: „Nu ştiu ce va decide Ministerul să se întâmple cu aceşti bani. O parte ar putea merge la UMB Tehnostrade“. Purtătorul de cuvât al Bechtel, Bogdan Sgârcitul, se afla chiar astăzi la Ministerul Transporturilor pentru negocierile preliminare rezilierii. 

Cluj-Napoca



Partenerii noștri

Ultimele știri
Cele mai citite