Cum să-ţi repari maşina stricată în gropile din asfalt cu banii Primăriei

0
Publicat:
Ultima actualizare:

Orice posesor de asigurare RCA sau CASCO poate obţine despăgubiri pentru a-şi repara autoturismul avariat în gropile din carosabil. Avocatul clujean Marius Harosa, cel care care a obţinut cea mai mare despăgubire în 2013 din Ardeal pentru o maşină avariantă din cauza drumului stricat (21.000 de lei), vă explică ce trebuie să faceţi. El are pe rol 70 astfel de dosare.

Nu există român care să nu se fi confruntat cu gropile din şoselele ţării. Dacă v-aţi avariat maşina într-un „crater” din carosabil, trebuie să ştiţi că puteţi obţine despăgubiri pentru reparaţia autoturismului. 

Avocatul Marius Harosa, care obţinut în luna septembrie, de la Primăria Cluj-Napoca, o despăgubire-record de 21.000 de lei, a explicat pentru “Adevărul” în ce condiţii autorităţile publice sunt obligate să plătească: “În cazul în care rulezi cu viteză constantă, în limite legale, şi apar denivelări bruşte care distrug maşina, cum este în majoritatea celor 70 de dosare pe care le avem pe rol în Cluj, Maramureş, Bistriţa-Năsăud şi Sălaj. Trebuie să fie o legătură rezonabilă de cauzalitate între starea drumului şi distrugerea maşinii. Dacă viteza cu care se circulă este de 100 de kilometri la oră, iar gropile din asflat sunt mari, este evident că s-a condus departe de limitele unei prevenţii rezonabile”.  

Persoanele fizice care au asigurări RCA sau Casco pot obţine despăgubiri direct de la firmele de asigurare, urmând ca apoi acestea să-şi recupereze banii de la autorităţile locale, Primării, Consilii Judeţene sau Compania Naţională de Autostrăzi şi Drumuri Naţionale. În cazul în care aţi avariat maşina într-o groapă, trebuie să sesizaţi  asiguratorul şi poliţia, să fotografiaţi maşina şi zona unde s-a produs incidentul şi să luaţi date de la eventualii martori care au văzut incidentul. Apoi, inspectorul de daune se va deplasa la faţa locului împreună cu dumneavoastră pentru a constata ce s-a întâmplat şi va completa dosarul de daune, urmând ca victim să primească despăgubirea de la asigurător. Apoi firma se va întoarce împotriva autorităţii publice vinovate de starea drumului. 

“Poţi obţine despăgubiri în cazul în care rulezi cu viteză constantă, în limite legale, şi apar denivelări bruşte care distrug maşina, cum este în majoritatea celor 70 de dosare pe care le avem pe rol în Cluj, Maramureş, Bistriţa-Năsăud şi Sălaj. Trebuie să fie o legătură rezonabilă de cauzalitate între starea drumului şi distrugerea maşinii. Dacă viteza cu care se circulă este de 100 de kilometri la oră, iar gropile din asflat sunt mari, este evident că s-a condus departe de limitele unei prevenţii rezonabile” Avocat Marius Harosa

70 de procese pe rol 

Casa de avocatură clujeană Harosa şi Asociaţii, care reprezintă o firmă de asigurări, are pe rol circa 70 de dosare pentru despăgubiri cauzate de starea drumurilor în Cluj, Maramureş, Bistriţa-Năsăud şi Sălaj. Din totalul de litigii ale respectivei firme de asigurări – 400 – circa 20% sunt procese împotriva autorităţilor locale care administrează drumurile unde s-au produs incidentele. 

„Din acestea, am câştigat irevocabil peste 10 astfel de dosare, în care am obligat autorităţile locale, respectiv Consiliul Local, Consiliul Judeţean, Compania Naţională de Autostrăzi şi Drumuri Naţionale să plătească despăgubiri pentru prejudciile cauzate companiei de asigurări”, a precizat avocatul Marius Harosa. El a menţionat că cele mai multe incidente se petrec pe drumurile judeţene. 

„Avem chiar şi incidente pe drumurile naţionale şi europene reparate de curând, dar în care au apărut devnivelări şi gropi în mod neaşpteptat din cauza cărora s-au produs prejudicii serioase. Avem un astfel de caz, în care avem ambele roţi de la maşini stricate după ce au ajuns într-o astfel de groapă”, a explicat avocatul. Harosa a explicat că persoanele fizice nu prea se confruntă cu asemenea probleme întrucât asiguratorul trebuie să repare maşina. Avocatul a menţionat că un proces de genul acesta durează una sau doi, existând doar o cale de atac - recursul. 

„Cel mai mult durează expertizele, care trebuie să demonstreze legătura de cauzalitate între avariile produse maşinii şi gropile din asflat”, a precizat Harosa. El a mai arătat că instanţa va obliga instituţia vinovată şi să ia măsuri imediate pentru rezolvarea problemei din carosabil sau pentru  semnalizarea acestei. Casa de avocatură a chemat de nenumărate ori instituţiile la conciliere, pentru a scuti un proces lung cu cheltuieli mari de judecată, însă acestea nu-şi trimit reprezentanţii. Reprezentanţii Primăriei Cluj-Napoca au susţinut că asemenea cazuri, în care municipalitatea să plătească despăgubir pentru maşinile avariante, sunt rare. 

accident audi clu

Despăgubire record

Consiliul Local Cluj-Napoca a votat, în luna septembrie, plata unei despăgubiri de 21.000 de lei pentru un clujean care şi-a avariat maşina într-o groapă nesemnalizată din cartierul Dâmbu Rotund. Banii au fost plătiţi firmei de asigurări. De asemenea, Primăria a mai plătit şi 6.994 de lei, cheltuieli de judecată în procesul care a durat peste doi ani de zile. Marius Harosa, avocatul care a câştigat procesul, a precizat că este cea mai mare despăgubire obţinută până acum. Incidentul s-a petrecut într-o seară de iulie, în 2009, când un clujean, Viorel Sârcă, a intrat cu maşina pe care o conducea – un Audi - într-o groapă de pe strada Lombului. Groapa a fost aşa de mare încât partea de jos a autoturismului a acroşat carsabilul, iar maşina s-a oprit. Poliţia i-a eliberat clujeanului o autorizaţie de reparaţii care arăta că avariile – la scut cutie, scut motor şi baia de ulei a cutiei de viteze- s-au produs din cauza gropii din asfalt.

 

Citeşte şi 

Accident de Anul Nou la Bonţida: un pieton a fost omorât pe trecerea de pietoni

VIDEO Nuntă cu final tragic la Cluj: naşa a murit şi mireasa e în stare gravă, după ce maşina în care se aflau a lovit un cal

Cluj-Napoca



Partenerii noștri

Ultimele știri
Cele mai citite