Cum să înveţi repede într-un timp scurt. Strategia intitulată „efectul de testare“

0
Publicat:
Ultima actualizare:

Cercetătorii au căutat mereu metode care ar putea facilita procesul învăţării. După mai multe studii în acest sens, oamenii de ştiinţă cred că au descoperit un mecanism care i-ar putea permite unui om obişnuit să înveţe mai multe într-un timp redus.

În cartea sa „Fluent Forever”, cântăreaţa de operă Gabriel Wyner sugerează că una dintre cele mai bune metode de a învăţa o limbă străină este să o memorezi amintindu-ţi-o. Altfel spus, în loc să citeşti o listă de cuvinte din vocabular, iar apoi să reciteşti cuvintele lecturate anterior, ar trebui să citeşti cuvintele necunoscute o singură dată şi apoi să te testezi în mod repetat, scrie Science Alert.

Aceeaşi strategie funcţionează pentru tot ceea ce ne-am dori să memorăm şi tot mai multe studii demonstrează acest lucru. Psihologii numesc acest fenomen „efectul de testare”.

De altfel, un studiu din 2003, citat într-o meta-analiză a lui Henry L. Roediger III şi Jeffrey D. Karpicke, subliniază puterea de testare în îmbunătăţirea bagajului de informaţii. În cadrul studiului, cercetatorii coordonaţi de Mark Wheeler au invitat participanţii să revizuiască o singură dată sau de cinci ori o listă de 40 de cuvinte şi să răspundă la patru teste. Apoi, după încă o săptămână, voluntarii au fost invitaţi să mai răspundă la un test de cinci minute.

Rezultatele au arătat că cei care citiseră lista de cuvinte de cinci ori au prezentat efecte mai bune la testul care a avut loc cu cinci minute după ce au citit lista de cuvinte. Asta în timp ce participanţii care au citit testul doar o singură dată au avut rezultate mai bune la testul de după o săptămână. Altfel spus, testarea a ajutat la stimularea memoriei pe termen lung a participanţilor la studiu.

Mai multe cercetări recente sugerează că, în realitate, combinarea metodei testării cu feedback-ul imediat (a afla dacă aţi răspuns corect sau greşit) este mai eficientă şi poate stimula memoria chiar imediat după ce informaţia este recepţionată.

Cei de la Science Alert mai amintesc că într-un studiu din 2014, condus de Carola Wiklund-Hörnqvist, 83 de studenţi de la cursul de psihologie au studiat o serie de concepte psihologice timp de patru minute. Jumătate dintre ei au continuat să studieze aceste fapte în timp ce fiecare fapt a fost repetat pe un ecran de calculator timp de 15 secunde. Cealaltă jumătate a răspuns la şase teste în legătură cu conceptul descris pe ecran. 

La încheierea perioadei de învăţare, toţi participanţii au răspuns la un test în care a fost prezentat un fapt, iar studentul trebuia să tasteze conceptul corespunzător. Acelaşi test a fost repetat după 18 zile şi cinci săptămâni mai târziu. Participantii care au fost testaţi au răspuns bine pe toate cele trei teste. 

Luate împreună, aceste studii sugerează că cea mai eficientă strategie pentru a-ţi aminti ceva este pur şi simplu să memorezi amintindu-ţi, au conchis autorii studiului. 

Cluj-Napoca



Partenerii noștri

Ultimele știri
Cele mai citite